Chassis behandelen

Reparaties, modificaties en onderhoud
Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » ma 12 sep, 2011 18:17

Als het werkelijk een 6 jaar oud chassis is, dan kan het niet anders dan een Argentijns chassis zijn. Op dat moment werden er helemaal geen originele gemaakt. De productie bij Citroen lag stil en de productie bij Cassis was nog niet begonnen.
Er was slechts 1 leverancier die meende dat hij originele chassis verkocht op dat moment.....

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 12 sep, 2011 18:19

Bertje Beige schreef:Dit is links voor de draagarm?
Het is dan wel weer hoopgevend dat je geen losse roest hoort in het chassis.
Ben heel eerlijk, dat verbaast me zelfs.
Staan je felsranden ook nog netje's dicht?
Dit is idd de linker draagarm. de felsranden staan ook iets bol.
Maar hoe bedoel je hoopgevend dat ik geen roest hoor? ik bedoel, de draagarm, is hieraan nog wel wat te doen dan? Ik kan er volgens mij niet wat inlassen. Komt bij de keuring niet goed! Toch...?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 12 sep, 2011 18:25

Is ook vliegroest, want op gaten zit niets ;)

maar ziet er slecht uit voor een 6 jaar oud chassis, kan niet anders dan een argentijnse zijn.

Als je netjes je veiligheidsgordels draagt dan aou ik toch aan een ander chassis gaan denken, volgens mij kost een nieuw chassis iets van 700 euro en herinslag met ivin rond de 168 euro.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 12 sep, 2011 18:26

Je kan er makkelijk een stukje inlassen. Kwestie van oude stukken verwijderen en nieuwe stukjes passen inlassen. Felsranden kan je wel behandelen. Dit alles is wel uitstel van executie van het chassis ben ik bang. Als je losse roest hoort in het chassis dan is het daarbinnen al erg aangetast. Dat is nu niet het geval. Vaak komen dan zelfs de boven en onderplaat los van de verstevigingsbalken eronder. Als dat het geval is klinkt het chassis bijwijze van als eeen lege oliedrum.
Citroén rolls better than a Rolls!

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

chassis behandelen

Bericht door schroef » ma 12 sep, 2011 19:01

Helaas inderdaad een Argentijns chassis. Helaas is dit nog maar het begin. Vaak is de volgende stap dat de motorbalk eraf roest. Ik zou 'm weggooien en een originele plaatsen. Zes jaar geleden waren er wel degelijk originele chassis te koop. Zelf heb ik al meerdere malen chassis vervangen en ook wel gelast. Deze waren van erg slechte kwaliteit. Jammer voor je joh.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » ma 12 sep, 2011 21:07

Volgens mij is er maar 1 conclusie mogelijk:

VERVANGEN :shock: :shock:

Langer doorrijden is gewoon gevaarlijk.

Greetz David :P

summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door summersnoek » do 18 okt, 2012 23:04

Na het verwijderen van de koets heb ik vandaag mijn chassis eens bestudeerd. Het chassis is 10 tot 12 jaar oud. Heeft in weer en wind buiten gestaan de afgelopen 8 jaar. Er zitten veel gaatjes in om volgens de "Jeroen Cats" methode de binnenkant van de doos te conserveren. Dan lijkt mij een behandeling met RX 5 en 7 handig. Nou zie ik ook wel terug in fotoreportages van restauraties dat de bovenste plat er vanaf wordt gehaald. Mijn chassis heeft nauwelijks roest! Is het wel zinvol om de bovenste plaat er af te halen. Enerzijds, geen slecht idee voor een top conservering, anderzijds wellicht een te grondige aanpak. Wat vinden jullie?
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » do 18 okt, 2012 23:16

Laten zitten.

Die bovenkant haal je er alleen af als daar een reden voor is.
Mijn chassis uit 1974 had een paar gaatjes aan de bovenzijde bij de voetenbak.
Nadat ik die iets groter had gemaakt om er nieuwe stukken in te lassen kon in de binnenkant bekijken. Hier mankeerde werkelijk niks aan.

Ik heb er ML van Tectyl in gespoten maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden....

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » vr 19 okt, 2012 11:41

Ik weet niet of je nu een geheel kaal chassis hebt staan zonder motor en assen, dan zou je het chassis even moeten kantelen en als je dan roest hoort op de bodemplaat zou ik er hier en daar een opening in maken en goed behandelen. Je kan het ook horen als je er met een hamer aan de onderkant op slaat!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 19 okt, 2012 14:08

als het niet noodzakelijk is de bovenplaat los te halen zou ik het zeker niet doen. je schrijft dat het wel een mooie manier is om het chassis te behandelen maar dat is absoluut niet zo. sterker nog, je moet eerst die bovenplaat weer terug lassen voor je m kan behandelen!

door de hitte van het lassen brand de verf/bescherming er net zo hard weer af en is het extra lastig die plekken naderhand goed te behandelen. ik heb zelfs het verhaal gehoord van een net behandeld chassis waar men nog wat aan wilde lassen en toen is dat chassis door de dampen binnenin ontploft.

en het is de vraag of je die bodemplaat net zo mooi op de zijkanten en inwendige verstijving gelast krijgt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 19 okt, 2012 17:24

hangt van het type chassis af.

er zijn er die met een losse bovenplaat geleverd worden. Die moet je er zelf met popnagels op zetten. Als ik er zo één had zou ik de popnagels even uitboren en openmaken.
Bij een type waar dit niet standaard is zou ik er niet aan beginnen. Je slijpt er een hoop sterkte uit, voegt weer een hele hoop warmte toe bij het lassen en de vraag is maar of je eindproduct nu zo veel beter is als wat je nu hebt.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » za 20 okt, 2012 10:59

Maar die chassis' zijn gegalvaniseerd toch? Ik ging uit van een standaard chassis

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bodemplaat

Bericht door theoenmarion » ma 22 okt, 2012 15:10

Ja dat klopt. gegalvaniseerde chassis hebben een losse bodemplaat.Afbeelding

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 22 okt, 2012 17:32

hangt ook van het type af.
bij mijn vorige restauratie had ik een gegalvaniseerd chassis zonder verwijderbare plaat, en het galva chassis wat ik nu heb heeft dat ook niet.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 22 okt, 2012 20:13

Ja maar ik bedoelde meer dat een niet gegalvaniseerd chassis, naar mijn weten geen afneembare boven plaat

Plaats reactie