Pagina 2 van 3
Geplaatst: vr 23 sep, 2011 18:47
door ejfrolich
Het verhaal over olie ken ik. De bronzen sinchromeshen kunnen niet tegen zwavel en dat zit in GL5 olie. Ik heb een liter GL4 staan.
Ik ga eerst overleggen maandag. Ik ben alleen benieuwd hoe dat zit met die lagers. Ik kan me niet voorstellen dat lagers die lichte roest hebben nog mooi glad en rond worden. Nieuwe olie kan het geluid misschien wegnemen maar niet de slijtage toch?
Geplaatst: vr 23 sep, 2011 19:17
door Charlie
Idd overleg eerst ff met je garagist.
die heeft kennis zat en is de moeilijkste niet!!
Geplaatst: vr 23 sep, 2011 19:49
door ejfrolich
Mijn garagist is geweldig hoor, daar heb ik geen enkel voorbehoud. Was alleen benieuwd naar hoe hier tegen aan te kijken.
Geplaatst: vr 23 sep, 2011 20:04
door 2cvmaarten
Op lagers hoort geen roest te zitten!
Geplaatst: za 24 sep, 2011 19:05
door Ramon
olie verversen en lekker genieten!! beetje gieren kan geen kwaad zolang ie nog lekker schakelt en het vooral nog doet!!! geen zorgen, zodra die stopt met gieren dan zou ik me pas zorgen maken..
Geplaatst: do 29 sep, 2011 18:42
door ejfrolich
Heren (want ik zie geen dames helaas),
Ik heb nog eens gepraat met mijn "kundige monteur". Zijn mening is dat nieuwe olie geen verschil gaat maken. Verversen mag best, mijn olie is goedgekeurd. Verder is de herrie wel behoorlijk afgenomen na ruim 1000km. Dat moet ik wel eerlijk toegeven. Verder is deze bak op veel punten toch stiller dan de bak van mijn vorige eend.
Ik zal dus maar eens verversen en kijken wat dat oplevert. De vulplug heb ik al gevonden, de aftap plug zit volgens mij op de het dikke deel van de bak, het dichtste bij het blok voor zover ik kan zien.
Oh en wat betreft dikkere olie, ik weet dat voor mijn BMW boxer bijna de zelfde olie werd voorgeschreven. Daar doen we tegenwoordig 120w in. Ze gaan dan langer mee en schakelen beter... Die draaien wel wat meer toeren dan onze 2CV alhoewel dat maar 1200t/min scheelt
Geplaatst: za 22 okt, 2011 20:40
door ejfrolich
Vandaag mooi weer. Goed moment om de bakolie eindelijk te verversen.
Er zat wel wat slijpsel aan de magneet zag ik. Zelf vind ik dat niet een heel goed teken eigenlijk. Merk ik verschil na verversen. Eigenlijk niet. Hij maakt even veel geluid. Hij lijkt hooguit ietsje soepeler in zijn 3 te schakelen dan er voor. Maar dat is dan echt marginaal.
Nou ja hij is ververst dus rijden maar weer en eens bijhouden of er veel slijpsel bij komt. Ik heb namelijk geen idee of er ooit is ververst...
Geplaatst: za 22 okt, 2011 20:54
door André Post
Een beetje slijpsel is normaal, daarom ook de magnetische plug.
Geplaatst: za 22 okt, 2011 21:00
door Tom Duckpower
Dit hing ooit bij mijn bak aan de plug:

En dit zat er daarna nog aan de plug:
Bak maakte een hoop lawaai, maar functioneerde verder goed. Geen problemen bij het schakelen.
Heb er nog een tijd mee doorgereden, tot de bak een keer bijna vastliep na (rustig) achteruit rijden..
Geplaatst: za 22 okt, 2011 21:50
door ejfrolich
Ziet er uit als de resten van een eens werkend naaldlager. Waren alle tonnetjes er? Wel bizar dat er daarna nog mee gereden kon worden...
Bij mij zag de plug er uit zoals de jouwe zonder naaldlager tonnetjes. Wat slijpsel dus...
Geplaatst: zo 23 okt, 2011 05:44
door André Post
Zo vond ik eens een stuk tand van het kroonwiel van het differenteel op de magneet.
Niets van te horen.
Veel later de bak open gehad voor een synchromesh veer maar alles zag er verder nog goed uit.
Geen zichtbare andere schade.
Geplaatst: di 1 nov, 2011 14:19
door ejfrolich
Nou gelukkig heb ik dat soort zaken niet gevonden. Eigenlijk schakeld ze prima. De geluiden in 2 heb ik nu al veeel vaker gehoord en het gieren in 4 is eigenlijk niet meer heel erg aanwezig. Ik laat de bak dus gewoon zijn werk doen. Ik heb het idee dat olie verversen wel wat verbetering heeft gegeven.
Gewoon lekker rijden gaan we. Want dat doet ze!
Geplaatst: za 19 nov, 2011 10:21
door ejfrolich
Update:
Sinds ik de olie heb vervangen heb ik ruim 1000km gereden met de eend. Wat valt op, dat de geluiden in 2e en 4e versnelling eigenlijk vrijwel weg zijn. Normaal hoorde ik bij terugschakelen van 3 naar 2 een behoorlijke jank, die is eigenlijk weg. En ook in 4 kon je de bak horen. Ook dit is vrijwel niet meer hoorbaar.
Of dit aan het verversen van de olie heeft gelegen weet ik natuurlijk niet. Ik heb ook niet het idee dat olie verversen kwaad kan zoals sommigen die ik heb gesproken zeggen. En voor 8 euro voor een liter bak olie kunnen we ons geen buil vallen toch. Smeer dat bedrag maar uit over 20000km

Geplaatst: za 19 nov, 2011 19:58
door marcopr
Verse Olie kan soms geen kwaad, Ik heb er ook goede ervaringen mee. Mooi dat je dit soort berichten typt na een langere tijd.
Geplaatst: za 19 nov, 2011 20:15
door David
Dat verhaal over het verschil tussen GL4 en GL5 wist ik niet.
Vandaag gecheckt en heb er maar gauw weer GL4 in gedaan!!
Greetz David
