haha ik heb het! (Toerenteller)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 20 jun, 2004 17:32

zoals ik al zei

1 op de min(pulse) bobine
1 op de massa
1 op een geschakelde plus



en rocco bij mij staan de streepjes anders hoor de derde uit mijn hooft op 60 km (club/charlston)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 20 jun, 2004 21:41

Punky schreef:
Lelijke Eend schreef:
Punky schreef:Even ter info:
Er zitten meerdere draden aan dat ding. 1 gaat naar de stuurstroom. 1 naar het lampje. 1 naar de massa. En 1 naar de bobine. Ik houdt er dan eentje over maar dat kon zeiden ze bij de moterzaak.
Ik ben een leek op het gebied van electriciteit. Ik ben al 2 dagen bezig om een radio in te bouwen. Dusseh, welke stuurstroom, welk lampje en welke pool van de bobine.

Even voor de zekerheid: ik weet dat het hier om een toerenteller gaat en niet om een radio.
Ik ben ook een leek, maar leer elke dag bij. :wink:

Stuurstroom: Is de 12V die het contactslot continu doorlaat als ie is ingeschakeld.
Lampje: Het ingebouwde lampje in de toerenteller. Dan zie je 's nachts de toeren ook.
Pool van de bobine: Is iemand uit Polen die... Flauw :lol: Is een van de stekkertjes die aan de zijkant van de bobine zit die naar de elketronische ontsteking of naar de contactpunten gaat.

Weer iets geleerd??? :roll:
Dankje, ik snap het. En nu snap ik die streepjes op mijn km/teller ook (Foei LE, niet meer 70 in z'n 2 rijden).
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 20 jun, 2004 23:55

Volgens mij heb je gelijk met het verhaal dat 1 draad naar de bobine gewoon de + is en de andere zorgt voor de stroom toevoer en stop naar de bougies.

Maar wat is nou het toerental bij een stilstaande eend met draaiend blok???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » ma 21 jun, 2004 00:34

kan je zelf regelen
zal waarschijnlijk rond de 700-800 toeren liggen
met choke zal dit naar de 1200 gaan.

greets robin

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 22 jun, 2004 19:49

hoi

volgens mij kan een tweetact eencylinder ook zo´n motor geeft namelijk per omwenteling 1 vonk af net als de 4-tact tweecylinder die per cylinder per twee omwentelingen een vonk afgeeft (is dus een per omwenteling)

groet Frank

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » di 22 jun, 2004 19:53

kan iemand dit beamen?
(Niet dat ik je niet vertrouw hoor!)
Ik denk dat je wel gelijkt hebt.
1977 Mehari

Gast

Bericht door Gast » di 22 jun, 2004 20:00

ik weet bijna zeker dat ket kan. Waarom niet eigenlijk :lol: :wink:

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » di 22 jun, 2004 20:56

idd,
ik ben eens benieuwd of ze tweetaktische eencilindertoerentellers hebben :)
als ze "neen" zeggen,
zeg ik : geef dan maar een voor een 2cilinder 4-takt.
1977 Mehari

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 22 jun, 2004 21:11

hello
volgens mij gaf de bobijn van een eend 2 vonken. Ik dacht dat zowel de rechter als linker bougie vonkte. Dit telkens tegelijk. Of heb ik mij niet goed laten inlichten

greets robin

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » di 22 jun, 2004 21:18

klopt ongeveer!
2 vonken per rotatie klopt indedaad -> 1 impuls bij de bobine (ze vonken tegelijk)

hangt ervan af hoe je telt: links en rechts aan de bobine vertrekt tegelijk een stroomstoot.
is 1 impuls vind ik...
1977 Mehari

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 22 jun, 2004 21:44

mijn blok loopt best hoog ik heb mijn CO schroef heel hoog staan, dit komt neer als ie warm is op 1100 toeren.

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 22 jun, 2004 23:14

rocco je hebt gelijk. De bobijn krijgt één laadspanning namelijk de 12 V.
Nu je kan je eend op 1100 toeren stationair stellen maar is voor niks goe. Hij gaat inderdaad vlugger warmer zijn. Maar daar dient je choke dan weer voor. En je gaat ook weer meer verbruiken omdat je telkens aan het licht of bij stilstand weer heel wat toeren staat te draaien.

greets robin

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 23 jun, 2004 07:53

het is zo dat de auto niet zo schut als ik stil sta, en dat is best fijn.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » wo 23 jun, 2004 09:37

hoi

als je motor goed afgesteld is met goede bougies bougiekabels de juiste klepspeling en contactpuntjesafstelling en de goede mengverhouding in de carbarateur. En je motorsteunrubbers zijn goed moet hij ook bij een lager toerental netjes rond lopen. dus zonder schudden.

groet Frank

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 23 jun, 2004 09:38

ik heb een beetje lucht in mijn circuit dus dat oet ik eerst oplossen.

Gesloten