Pagina 2 van 4
Geplaatst: zo 20 jun, 2004 17:32
door Ramon
zoals ik al zei
1 op de min(pulse) bobine
1 op de massa
1 op een geschakelde plus
en rocco bij mij staan de streepjes anders hoor de derde uit mijn hooft op 60 km (club/charlston)
Geplaatst: zo 20 jun, 2004 21:41
door Lelijke Eend
Punky schreef:Lelijke Eend schreef:Punky schreef:Even ter info:
Er zitten meerdere draden aan dat ding. 1 gaat naar de stuurstroom. 1 naar het lampje. 1 naar de massa. En 1 naar de bobine. Ik houdt er dan eentje over maar dat kon zeiden ze bij de moterzaak.
Ik ben een leek op het gebied van electriciteit. Ik ben al 2 dagen bezig om een radio in te bouwen. Dusseh, welke stuurstroom, welk lampje en welke pool van de bobine.
Even voor de zekerheid: ik weet dat het hier om een toerenteller gaat en niet om een radio.
Ik ben ook een leek, maar leer elke dag bij.
Stuurstroom: Is de 12V die het contactslot continu doorlaat als ie is ingeschakeld.
Lampje: Het ingebouwde lampje in de toerenteller. Dan zie je 's nachts de toeren ook.
Pool van de bobine: Is iemand uit Polen die... Flauw

Is een van de stekkertjes die aan de zijkant van de bobine zit die naar de elketronische ontsteking of naar de contactpunten gaat.
Weer iets geleerd???

Dankje, ik snap het. En nu snap ik die streepjes op mijn km/teller ook (Foei LE, niet meer 70 in z'n 2 rijden).
Geplaatst: zo 20 jun, 2004 23:55
door Punky
Volgens mij heb je gelijk met het verhaal dat 1 draad naar de bobine gewoon de + is en de andere zorgt voor de stroom toevoer en stop naar de bougies.
Maar wat is nou het toerental bij een stilstaande eend met draaiend blok???
Geplaatst: ma 21 jun, 2004 00:34
door robin2cv
kan je zelf regelen
zal waarschijnlijk rond de 700-800 toeren liggen
met choke zal dit naar de 1200 gaan.
greets robin
Geplaatst: di 22 jun, 2004 19:49
door Frank Munneke
hoi
volgens mij kan een tweetact eencylinder ook zo´n motor geeft namelijk per omwenteling 1 vonk af net als de 4-tact tweecylinder die per cylinder per twee omwentelingen een vonk afgeeft (is dus een per omwenteling)
groet Frank
Geplaatst: di 22 jun, 2004 19:53
door Joos
kan iemand dit beamen?
(Niet dat ik je niet vertrouw hoor!)
Ik denk dat je wel gelijkt hebt.
Geplaatst: di 22 jun, 2004 20:00
door Gast
ik weet bijna zeker dat ket kan. Waarom niet eigenlijk

Geplaatst: di 22 jun, 2004 20:56
door Joos
idd,
ik ben eens benieuwd of ze tweetaktische eencilindertoerentellers hebben

als ze "neen" zeggen,
zeg ik : geef dan maar een voor een 2cilinder 4-takt.
Geplaatst: di 22 jun, 2004 21:11
door robin2cv
hello
volgens mij gaf de bobijn van een eend 2 vonken. Ik dacht dat zowel de rechter als linker bougie vonkte. Dit telkens tegelijk. Of heb ik mij niet goed laten inlichten
greets robin
Geplaatst: di 22 jun, 2004 21:18
door Joos
klopt ongeveer!
2 vonken per rotatie klopt indedaad -> 1 impuls bij de bobine (ze vonken tegelijk)
hangt ervan af hoe je telt: links en rechts aan de bobine vertrekt tegelijk een stroomstoot.
is 1 impuls vind ik...
Geplaatst: di 22 jun, 2004 21:44
door Ramon
mijn blok loopt best hoog ik heb mijn CO schroef heel hoog staan, dit komt neer als ie warm is op 1100 toeren.
Geplaatst: di 22 jun, 2004 23:14
door robin2cv
rocco je hebt gelijk. De bobijn krijgt één laadspanning namelijk de 12 V.
Nu je kan je eend op 1100 toeren stationair stellen maar is voor niks goe. Hij gaat inderdaad vlugger warmer zijn. Maar daar dient je choke dan weer voor. En je gaat ook weer meer verbruiken omdat je telkens aan het licht of bij stilstand weer heel wat toeren staat te draaien.
greets robin
Geplaatst: wo 23 jun, 2004 07:53
door Ramon
het is zo dat de auto niet zo schut als ik stil sta, en dat is best fijn.
Geplaatst: wo 23 jun, 2004 09:37
door Frank Munneke
hoi
als je motor goed afgesteld is met goede bougies bougiekabels de juiste klepspeling en contactpuntjesafstelling en de goede mengverhouding in de carbarateur. En je motorsteunrubbers zijn goed moet hij ook bij een lager toerental netjes rond lopen. dus zonder schudden.
groet Frank
Geplaatst: wo 23 jun, 2004 09:38
door Ramon
ik heb een beetje lucht in mijn circuit dus dat oet ik eerst oplossen.