radio

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 17 apr, 2003 20:04

Bjorn schreef:die van mij hangt gewoon met post elastieken onder het dashboard.. :oops:
Eigenlijk wel het veiligst. Bij een botsing schuift de radio weg ipv dat de radio + houder je benen verbrijzelen ...
Afblijven.

Gebruikersavatar
Peter_2
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 jun, 2003 08:39

Re: Aansluiten radio

Bericht door Peter_2 » do 26 jun, 2003 08:34

Is het niet mogelijk om vanaf het zekeringenkastje een draad te trekken naar de radio?
Welke zekering kan ik daarvoor het best gebruiken?

Gr. Peter

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 26 jun, 2003 09:38

Je kunt natuurlijk via de zekering van het contact gaan, met het gevaar dat je de auto op contact laat staan om naar de radio te luisteren als je stilstaat. Als je geen 123ignition of een andere elektronische ontsteking met stroomonderbreker hebt mol je dan je bobine, die kan er namelijk niet tegen zo lang opgeladen te worden.
Het is dus beter een zwevende zekering te gebruiken, tussen accu en radio.

B.

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » do 26 jun, 2003 15:30

Mijn ervaring is dat de zekeringen in de eend toch wat aan de kleine kant zijn voor een autoradio met versterker etc (de kabels die ik heb gebruikt zijn geloof ik ook 8mm dik)

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » do 26 jun, 2003 16:59

alleen hardhorende kabouters hebben dat probleem, mensen die genoeg hebben aan de versterker die in de radio zit hebben geen 8mm (!) kabel nodig :wink:

B

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 26 jun, 2003 22:43

Bullit schreef:Je kunt natuurlijk via de zekering van het contact gaan, met het gevaar dat je de auto op contact laat staan om naar de radio te luisteren als je stilstaat. Als je geen 123ignition of een andere elektronische ontsteking met stroomonderbreker hebt mol je dan je bobine, die kan er namelijk niet tegen zo lang opgeladen te worden.
Het is dus beter een zwevende zekering te gebruiken, tussen accu en radio.

B.
weer iets geleerd :lol: .

Ben ik blij dat ik een 123 heb, anders had ik mijn bobine denk ik al lang opgeblazen. Ik zet mijn contactslot best vaak ingeschakeld vanwege de radio!!!

Maarja, met de 123 dus geen gevaar. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 26 jun, 2003 23:21

plop schreef:Mijn ervaring is dat de zekeringen in de eend toch wat aan de kleine kant zijn voor een autoradio met versterker etc (de kabels die ik heb gebruikt zijn geloof ik ook 8mm dik)

Plop :twisted:
Heb jij zoiets in je eend liggen ofzo???

Afbeelding
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » vr 27 jun, 2003 13:07

Nee nog net niet, kom niet verder dan 1 subwoofer (eend is nu al een cm of 4 lager aan de achterkant door het gewicht) :lol:

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 27 jun, 2003 14:20

plop schreef:Nee nog net niet, kom niet verder dan 1 subwoofer (eend is nu al een cm of 4 lager aan de achterkant door het gewicht) :lol:

Plop :twisted:
10 inch, 12 inch???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Peter_2
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 jun, 2003 08:39

Bericht door Peter_2 » wo 23 jul, 2003 10:07

Bullit schreef:Je kunt natuurlijk via de zekering van het contact gaan, met het gevaar dat je de auto op contact laat staan om naar de radio te luisteren als je stilstaat. Als je geen 123ignition of een andere elektronische ontsteking met stroomonderbreker hebt mol je dan je bobine, die kan er namelijk niet tegen zo lang opgeladen te worden.
Het is dus beter een zwevende zekering te gebruiken, tussen accu en radio.

B.
Dit is zeker waar als je de zekering gebruikt die 'achter' het contact zit. Maar je kan ook de zekering gebruiken waar continu spanning op staat, mits je geen enorme versterker hebt die gevoed moet worden door 8mm dikke kabels :wink:
Ik heb zelf wel 123-onsteking en daarom heb ik de radio achter het contact gemonteerd, op die manier kom je nooit voor verassingen te staan als je de radio aan hebt gelaten (lege accu, hoewel die van mij denk ik wel een week speelt op een volle accu).
Misschien een handige tip: Ik ben met de draden voor de voeding langs de kabel van de choke naar binnen gegaan. Op die manier hoef je dus heen extra gaten te maken en je komt op een gunstige plek de auto binnen (in mijn geval tenminste).

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » do 24 jul, 2003 09:30

Pas je wel op dat je draden niet gaan schuren over het schutbord.. Ik heb alle draden met een flinke kloder kit tegen het doorscheren beschermd.

Helaas moest ik wel een paar gaten erbij maken, het past allemaal niet door de bestaande gaten :roll:

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 24 jul, 2003 14:49

probeer het gat van de handrem eens bij mij zit er een halve centimeter ruimte aan weerszijde dus daar gooi ik alle kabels door pas wel op voor dat je hardrem niet meer werkt, niet dat ik hem gebruik maar toch mee uitkijken

Ondar
Beginner
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 6 jun, 2003 09:19
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Ondar » do 24 jul, 2003 15:10

En je hebt ook nog het lampenverstelstangdoorgangsgat, daar past ook nog wat doorheen 8)
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 24 jul, 2003 15:37

lampenverstelstangdoorgangsgat

Die onthouden we voor galgje!!! :lol:

Wat proppen jullie trouwens allemaal in je eend. Complete dvd/playstation/surround systemen ofzo??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ondar
Beginner
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 6 jun, 2003 09:19
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Ondar » do 24 jul, 2003 16:18

bij mij gaat er het draadje voor de olietempsensor doorheen, maar er was zat ruimte voor meer, en je lampen verstel je toch niet zo vaak
bij zit er inmijn auto een casette/radio van heel oud met draaiknoppen en zo'n streepje wat de frequentie aanduid die ongeveer de helft ernaast zit door te vaak te ver doordraaien naar de uiterste grenzen,
2 speakertjes onder het dashboardplankding en 2 boekenplankhuistuinenkeukenspeakers die ergens tussen voor en achterbank op de grond zwerven
dus valt eigenlijk best mee, maar gaat best hard (vooral schel en pijnlijk eigenlijk, maar het gaat best hard)
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl

Gesloten