Eigenlijk wel het veiligst. Bij een botsing schuift de radio weg ipv dat de radio + houder je benen verbrijzelen ...Bjorn schreef:die van mij hangt gewoon met post elastieken onder het dashboard..
radio
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Re: Aansluiten radio
Is het niet mogelijk om vanaf het zekeringenkastje een draad te trekken naar de radio?
Welke zekering kan ik daarvoor het best gebruiken?
Gr. Peter
Welke zekering kan ik daarvoor het best gebruiken?
Gr. Peter
Je kunt natuurlijk via de zekering van het contact gaan, met het gevaar dat je de auto op contact laat staan om naar de radio te luisteren als je stilstaat. Als je geen 123ignition of een andere elektronische ontsteking met stroomonderbreker hebt mol je dan je bobine, die kan er namelijk niet tegen zo lang opgeladen te worden.
Het is dus beter een zwevende zekering te gebruiken, tussen accu en radio.
B.
Het is dus beter een zwevende zekering te gebruiken, tussen accu en radio.
B.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
weer iets geleerd .Bullit schreef:Je kunt natuurlijk via de zekering van het contact gaan, met het gevaar dat je de auto op contact laat staan om naar de radio te luisteren als je stilstaat. Als je geen 123ignition of een andere elektronische ontsteking met stroomonderbreker hebt mol je dan je bobine, die kan er namelijk niet tegen zo lang opgeladen te worden.
Het is dus beter een zwevende zekering te gebruiken, tussen accu en radio.
B.
Ben ik blij dat ik een 123 heb, anders had ik mijn bobine denk ik al lang opgeblazen. Ik zet mijn contactslot best vaak ingeschakeld vanwege de radio!!!
Maarja, met de 123 dus geen gevaar.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Dit is zeker waar als je de zekering gebruikt die 'achter' het contact zit. Maar je kan ook de zekering gebruiken waar continu spanning op staat, mits je geen enorme versterker hebt die gevoed moet worden door 8mm dikke kabelsBullit schreef:Je kunt natuurlijk via de zekering van het contact gaan, met het gevaar dat je de auto op contact laat staan om naar de radio te luisteren als je stilstaat. Als je geen 123ignition of een andere elektronische ontsteking met stroomonderbreker hebt mol je dan je bobine, die kan er namelijk niet tegen zo lang opgeladen te worden.
Het is dus beter een zwevende zekering te gebruiken, tussen accu en radio.
B.
Ik heb zelf wel 123-onsteking en daarom heb ik de radio achter het contact gemonteerd, op die manier kom je nooit voor verassingen te staan als je de radio aan hebt gelaten (lege accu, hoewel die van mij denk ik wel een week speelt op een volle accu).
Misschien een handige tip: Ik ben met de draden voor de voeding langs de kabel van de choke naar binnen gegaan. Op die manier hoef je dus heen extra gaten te maken en je komt op een gunstige plek de auto binnen (in mijn geval tenminste).
En je hebt ook nog het lampenverstelstangdoorgangsgat, daar past ook nog wat doorheen
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl
bij mij gaat er het draadje voor de olietempsensor doorheen, maar er was zat ruimte voor meer, en je lampen verstel je toch niet zo vaak
bij zit er inmijn auto een casette/radio van heel oud met draaiknoppen en zo'n streepje wat de frequentie aanduid die ongeveer de helft ernaast zit door te vaak te ver doordraaien naar de uiterste grenzen,
2 speakertjes onder het dashboardplankding en 2 boekenplankhuistuinenkeukenspeakers die ergens tussen voor en achterbank op de grond zwerven
dus valt eigenlijk best mee, maar gaat best hard (vooral schel en pijnlijk eigenlijk, maar het gaat best hard)
bij zit er inmijn auto een casette/radio van heel oud met draaiknoppen en zo'n streepje wat de frequentie aanduid die ongeveer de helft ernaast zit door te vaak te ver doordraaien naar de uiterste grenzen,
2 speakertjes onder het dashboardplankding en 2 boekenplankhuistuinenkeukenspeakers die ergens tussen voor en achterbank op de grond zwerven
dus valt eigenlijk best mee, maar gaat best hard (vooral schel en pijnlijk eigenlijk, maar het gaat best hard)
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl