Pagina 2 van 3

Geplaatst: vr 1 okt, 2004 10:36
door Lelijke Eend
Is het een probleem om het hele jaar met 15W50 te rijden ? Ik maak namelijk niet zoveel kilometers en dan zou ik de olie al moeten verversen voordat deze 'op' is.

Geplaatst: vr 1 okt, 2004 10:39
door catscit
nee dit is ZEKER geen probleem.

Het probleem is als je het hele jaar op 20W50 wilt rijden en het wordt een keer -20 (dat gebeurd hier wel es) dan krijgt je startmotor de motor bijna niet rond en dan is je accu leeg voor je auto start.
Ik rij zelf altijd op 15W50.

Geplaatst: vr 1 okt, 2004 19:44
door Lelijke Eend
Mooi. Dat hebn ik er namelijk ook in zitten (geloof ik). Binnenkort zowieso eens de olie vervangen. Zal nog wat kilometerstandjes nakijken.

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 17:43
door Lelijke Eend
Ik heb 20W50 zien staan, maar das dus niet goed :(

Verder zoeken !

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 18:12
door Casonline
Wacht ff....

Ik heb nu 15W40 in m'n motor zitten en heeft nu 114.500 gelopen. Nou word er dus gezegd dat er 20W50 of 15W50 in zou moeten, maar mijn vraagbaak (1982-188) zegt dat ik er 10W50 in moet mikken :? .

Is het raar dat ik hier een tikkeltje van in de war raak.... Wat moet ik er nou in gaan gooien?? 10,15 of 20W50 of 40

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 19:16
door catscit
Casonline schreef:Wacht ff....

Ik heb nu 15W40 in m'n motor zitten en heeft nu 114.500 gelopen. Nou word er dus gezegd dat er 20W50 of 15W50 in zou moeten, maar mijn vraagbaak (1982-188) zegt dat ik er 10W50 in moet mikken :? .

Is het raar dat ik hier een tikkeltje van in de war raak.... Wat moet ik er nou in gaan gooien?? 10,15 of 20W50 of 40
op de eendmeel vraagbaak staat wat die cijfertjes betekenen.
Eerste cijfer is viscositeit koud. 2e cijfer viscositeit warm.
Aangezien koud weinig relevant is gaat het vooral om het getal achter W.
dus 50 is belangrijk.
ALs je er 20W50 in mikt dan gaat bij -20 de motor niet meer rond dus da's niet fijn in de winter, en 10 is niet te dun voor de zomer dus ergens tussen in zou ik zeggen.
Maar alles W40 is dus zoiezo te dun, zeker als je motor een ton gelopen heeft!

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 19:36
door Casonline
Goed dan gaat er dus zo snel mogelijk 10w50 of 15w50 in, 10 of 15 maakt dus blijkbaar niet al te veel uit. Hoewel ik in deze tijd liever 10 dan 15 zou gebruiken aangezien mijn accu ook z'n beste tijd gehad geloof ik, maar das een ander topic.
Bedankt trouwens was ff verward.

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 19:58
door catscit
Casonline schreef:Goed dan gaat er dus zo snel mogelijk 10w50 of 15w50 in, 10 of 15 maakt dus blijkbaar niet al te veel uit. Hoewel ik in deze tijd liever 10 dan 15 zou gebruiken aangezien mijn accu ook z'n beste tijd gehad geloof ik, maar das een ander topic.
Bedankt trouwens was ff verward.
misschien beter je accu vervangen als je motor in puin draaien?

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 20:27
door Casonline
Uit je verhaal begreep ik dan 10 of 15 niet zo veel uitmaakt
ALs je er 20W50 in mikt dan gaat bij -20 de motor niet meer rond dus da's niet fijn in de winter, en 10 is niet te dun voor de zomer dus ergens tussen in zou ik zeggen.
en ja m'n accu word vervangen op het moment dat ik daar weer wat geld voor heb, krijg nog €125 schadevergoeding van de verzekering (aangereden op de fiets), maar dat kan natuurlijk wel ff duren :x

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 21:47
door Bullit
10w50 of 10w60 is synthetisch en brengt dus risico's met zich mee. En duur natuurlijk.

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 23:02
door Lelijke Eend
Tip: Valvoline 15W50, epi SJ, semisynthetisch. Te koop bij Welkoop (als ik me niet vergis).

Vanmiddag zag ik 20W50 van Comma, maar das dus niet goed ... :S

Geplaatst: di 26 okt, 2004 10:02
door Bullit
Comma heeft ook volledig minerale 15w50, 'europa' noemen ze die.
's Zomers vind ik 20w50 toch fijner, die is toch net wat sterker: het motortje is dan wat stiller en minder 'rauw'. Ze worden wel allebei xW50 genoemd, maar ik meen dat 15W50 gebaseerd is op 15W40 , waarbij de (warme) viscositeit dmv toevoegingen veranderd is. 15W50 'verdunt' sneller dan 20W50. (Maar is toch een goede olie hoor!)

Geplaatst: di 26 okt, 2004 18:21
door Lelijke Eend
Momenteel heb ik semisynthetische 15W50 in m'n Eend van Valvoline (zit er al +/- 1,5 jaar in). Ik heb echter geen Valvoline kunnen vinden, maar wel Agip Classic Motor Oil 15W50. Behalve 15W50 staat er ook nog het volgende op de verpakking:
API SF/CC
CCMC G2, D1
MIL - L 46152 B
Het staat niet op de verpakking, maar volgens de verkoper is deze olie volledig mineraal.

Ik heb geen idee wat het allemaal betekent, maar als ik de huidige olie er uit laat lopen, kan ik dan gewoon deze olie van Agip er in gieten ?

Geplaatst: wo 27 okt, 2004 08:45
door Teun
Lelijke Eend schreef:Momenteel heb ik semisynthetische 15W50 in m'n Eend van Valvoline zit er al +/- 1,5 jaar in
Ik heb echter geen Valvoline kunnen vinden, maar wel Agip Classic Motor Oil 15W50. Behalve 15W50 staat er ook nog het volgende op de verpakking:
API SF/CC
CCMC G2, D1
MIL - L 46152 B
Het staat niet op de verpakking, maar volgens de verkoper is deze olie volledig mineraal.

Ik heb geen idee wat het allemaal betekent, maar als ik de huidige olie er uit laat lopen, kan ik dan gewoon deze olie van Agip er in gieten ?

Ik hoef je zeker niet te vertellen dat je de olie elk jaar moet vervangen he... niet na 1 jaar rijden.....maar gewoon ook na een jaar bij half gebruik....

Geplaatst: wo 27 okt, 2004 11:05
door Lelijke Eend
Nee, dat hoeft niet, daarom vervang ik hem nu ook ;)

maar kan die olie er in ? Ik heb n.l. nog minder verstand van olie dan ven electriciteit (en dat zegt wat).