Pagina 2 van 2
Geplaatst: zo 29 jan, 2012 16:32
door Rossero
nope, juist als hij gedemonteerd is!
Olie vulpijp
Geplaatst: zo 29 jan, 2012 17:18
door theoenmarion
Nou, als ik dan blaas, op, gelijk welk pijpje, komt er dus gewoon overal lucht uit. Ook als de vuldop er op zit. Maar de lucht kan dan toch ook aan de onderkant ontsnappen?
Geplaatst: zo 29 jan, 2012 17:23
door theoenmarion
Sorry, Robbert ik was te voorbarig! Ik heb de vuldop er op gezet en de andere openingen goed afgedicht en nu kan ik er geen lucht doorblazen. Vulpijp dus oké?
Geplaatst: ma 30 jan, 2012 10:11
door Rossero
Nee, je moet de onderste openingen open laten!
In de vulpijp zitten namelijk ventielen die de terugstroom van lucht tegen moeten houden. Bij veroudering van de vulpijp harden de ventielen uit en verliezen ze hun functie. Dan kun je dus via de verkeerde kant door de vulpijp heen blazen!
Op deze pagina staat het een en ander uitgelegd over de vulpijp:
http://www.citrobe.org/reniflard.htm
Ook deze pagina kan helpen:
http://www.eendengarage.com/olievulpijp.htm
Geplaatst: ma 30 jan, 2012 18:55
door theoenmarion
Dus als ik het goed begrijp, moet ik er vanaf de onderkant in blazen en mag er geen lucht doorheen gaan?
Geplaatst: ma 30 jan, 2012 20:02
door achtpeter
Nee: dekseltje dicht, de onderste opening met flens open, het dunne neerwaartse pijpje open en dan blazen op het 15 mm dikke pijpje dat (als de vulpijp niet gedemonteerd is) naar het luchtfilter zou wijzen. Een beetje lucht mag erdoor gaan, maar niet te makelijk. De serieuzere test is met de waterkolom op draaiende motor. Dat kunstje is her en der beschreven op het forum.
Geplaatst: ma 30 jan, 2012 21:44
door theoenmarion
Nou bij mijn vulpijp komt er dan dus lucht uit de onderste opening met flens en het dunne neerwaartse pijpje.
Geplaatst: di 31 jan, 2012 12:42
door achtpeter
Dat is je vulpijp verdacht. Het is raadzaam de onderdruk te meten met de waterkolom