Pagina 2 van 2

olievulpijp

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 11:02
door Le Patron
David heeft het nu al meerdere malen herhaald, olievulpijp!

Je hebt waarschijnlijk 1 die David bedoelt.

Lekker onder de 4000 toeren blijven rijden of een origineel model kopen.

Als je me een foto laat zien van een olievulpijp kan ik je zo vertellen of die uberhaupt zou kunnen werken.

Als je er mee door blijft rijden krijg je alleen maar meer lekkage.

Meten is weten, ga maar eens meten en dan niet alleen stationair maar tot 6500 rpm, onder het rijden.

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 11:32
door tweeceevee
Olie lekkage is nu over, en ik heb juist deze olievulpijp aangeschaft om van de ellende met de originele olievulpijpen af te zijn.
Ik heb er in 1 jaar tijd namelijk 4 nieuwe (origineel Citroën) ingehad, die allemaal niet goed waren.
Dit is de eerste keer in 3 jaar tijd, dat ik er problemen mee heb, en dan alleen nog bij de vorstperiode afgelopen weken.
Met volgas rijden lekt de eend ook niet, en gebruikt dan ook geen druppel olie.
Onlangs nog naar Frankrijk gereden met de eend, en 700 km plankgas (rond de 125km/u op de teller) gereden en met de niet originele olievulpijp onder de motorkap, en geen druppel olieverbruik, of lekkage.
Maar ik hou het in de gaten, en als deze olievulpijp toch kapot gaat, dan kan ik hem gewoon omruilen voor een nieuw exemplaar bij de leverancier.

stuk

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 12:41
door Le Patron
Het gaat er niet om dat ze stuk gaan.

Ze werken niet bij hogere toerentallen!

Dat de originele (volgens mij bedoel je de namaak originele) niet goed werken heeft andere oorzaken, slecht assemblage meestal.

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 13:15
door tweeceevee
Wat werkt er dan niet op hogere toerentallen aan die vulpijp?
Als ik met 120km/u over de snelweg vlieg met de eend, komt er dus nergens een drup olie uit.
Nokkenas en krukas zijn een jaar geleden nog nagekeken, en goed bevonden.
Smering lijkt mij dus ook in orde.
Ik heb toen een olieleiding probleem gehad, en heb toen voor de zekerheid het blokje gesplitst en die na laten kijken.

Ik blijf tevreden over de huidige vulpijp, ondanks dat hij me een paar weken geleden in de steek heeft gelaten.

Geplaatst: vr 17 feb, 2012 21:22
door David
Het is precies wat Le Patron aangeeft.

Het heeft te maken met het volume in de vulpijp.
Vraag me niet om het hier precies uit te leggen want dat voert te ver.....
In het kort gaat het om het volume/inhoud van de vulpijp, de ruimte in de originele werkt als een soort expansievat. Het reduceert ook druk.
Dit is mij door een motorenbouwer uitgelegd na het bestuderen van de kleine en de originele vulpijp.

Daarom heeft Le Patron ook helemaal gelijk, bij hogere toerentallen, voldoet hij gewoon niet.

Geplaatst: ma 27 feb, 2012 16:49
door Anton
Een jaar geleden heb ik de kleine gemodificeerde olievulpijp in gebruik en naar volle tevredenheid. De olie in mijn motor kwam eerst langs de nieuwe brilrubbers, krukasoliekeerring en klepdekselpakkingen naar buiten, na montage van de nieuwe kleine olievulpijp is het blok helemaal oliedicht. Ik heb nu goede onderdruk, ook bij hoge toerentallen, Je kunt ook wel beredeneren dat het metalen membraan van 0,1 mm dik in de nieuwe pijp veel beter functioneert dan de twee rubbermembranen in de originele vulpijp. Als het metalen membraan vervolgens niet afdicht door een verontreiniging die ertussen zit, tja, dan houdt alles op. Ik kan die nieuwe pijp met een gerust hart aanbevelen en ik heb echt geen enkel zakelijk belang.
Groet, Anton

Geplaatst: ma 27 feb, 2012 18:29
door AZL57
@tweeceevee.
Je zegt problemen te hebben gehad in de vorst periode. Kan komen door aangevroren condens in de vulbuis. Ik had het zelfde soort euvel in de carterontluchting van mijn land-rover. Ding eruit gehaald en onder de föhn gezet, daar kwam best wel wat water uit. Daarna alles weer ok.
Maar ook een vuiltje in de metalen "membraan" zoals gezegd zou kunnen. Misschien de vulbuis eens uitwassen in diesel of zo.

Geplaatst: ma 27 feb, 2012 20:20
door David
Citroën heeft ruim 40 jaar eenden gebouwd met een olievulpijp met een rubber membraam.
Als een metalen membraam beter had voldaan ben ik ervan overtuigd dat dat erin gezeten had...............

Om heel eerlijk te zijn, er zijn mijns inziens maar weinig zaken die echt een verbetering betekenen zonder het karakter of de "looks" van de motor aan te tasten.
De 123 ontsteking is maar 1 van de weinige onderdelen die ik een verbetering kan noemen.
Verder functioneert een goed onderhouden 2cv motor uitstekend, als de toegepaste onderdelen maar zoveel mogelijk de originele specificaties hebben, en helaas gaat het daar vaak mis.