Pagina 2 van 2
Geplaatst: ma 9 jul, 2012 08:24
door ejfrolich
Hoi,
Ik ben even geleden bezig geweest met mijn carb en heb me toen afgevraagd of ik een revisie exemplaar zou kopen. Bij navraag bij DE firma bleek dat zij de standaard bezetting kiezen en dat is primair 102. Bij mij heb ik alleen die aangepast naar 110. Daarbij was het overgangsprobleem tussen de 1e en 2e trap weg dus vond ik dat wel genoeg. De 2e trap is bij mij dus origineel gebleven. Mijn verbruik is bijna Constant 1:15,5 over de afgelopen 10.000km. Ja ik houd het bij. Ik ben benieuwd hoe dat in de bergen in Noorwegen gaat zijn. Tot nu toe zijn mijn auto' s zuiniger terug gekomen van zulke uitstapjes...
Greets,
EJ
Geplaatst: ma 9 jul, 2012 20:30
door David
Hmmm dat is inderdaad ook een afweging.
Ik vind het verbruik persoonlijk ook belangrijk, eigenlijk is het ook gewoon een sport om zuinig te rijden, dat heb ik met mijn ongeblazen Berlingo diesel ook. (de gewone kale XUD motor)
De meesten rijden tussen de 1 op 10 en 1 op 13.
De laatste keer tanken kwam ik op 1 op 17,2.
Dat is voor mij een kik.
Dus als ik het verbruik terug kan brengen door de secundaire sproeier weer origineel te maken doe ik dat.
Het was mij overigens juist geadviseerd door Burton.
Geplaatst: di 10 jul, 2012 20:35
door ejfrolich
Hoi,
Mij hebben ze (B...ton) ooit geadviseerd primair rond de 110 te kiezen. Ze gaven toen ook aan dat om het echt perfect te krijgen en test op een rollenbank de oplossing is. Dat vond ik wat overdreven. Citroen heeft ook niet elke eend op een rollenbank gehad voor afleveren. Ze hebben net als alle andere fabrikanten carburateurs zo gemaakt dat ze voor een bepaald type auto en motor goed werkten.
Tja en wat dan de juiste waarde is weet ik niet. Wat ik toen tegen ze heb gezegd is dat ik het vreemd vind dat je gereviseerde carbs levert met een sproeier bezetting waarvan je al uit ervaring weet dat hij bij de huidige brandstof een te arm mengsel geeft.
Ze moeten inmiddels goed weten wat werkt. Dat zou kunnen wijzen op dat ze bij jou het juiste advies hebben gegeven. Ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben waar jou verbruik nu uit hangt. Leuk he kijken hoe zuinig je kunt komen. Ik weet dat bij mijn eend ik zuinig rijd als ik er voor zorg de 2e trap niet aan te spreken. Dan haal ik 1:17,5. Let ik minder op en gebruik ik de 2e trap dan is 1:15,5 gemiddeld de constante waarde. Mijn komende vakantie in de bergen zal uitwijzen wat daar haalbaar is. Mijn Peugot 306 1.6 haalde 1:22 in de bergen. Hier in Nederland 1:12... Als dat toch eens evenredig is door te trekken...
Geplaatst: di 10 jul, 2012 20:51
door David
Ik zal het verbruik doorgeven met deze sproeierbezetting.
Geplaatst: di 10 jul, 2012 21:56
door hetwrak
ejfrolich schreef:Mijn Peugot 306 1.6 haalde 1:22 in de bergen. Hier in Nederland 1:12... Als dat toch eens evenredig is door te trekken...
Rij jij alleen bergaf dan?
Weet iemand trouwens ergens een lijstje met sproeierbezettingen.
Ik heb namelijk een loodvrijblok waarvan iemand de carb heeft meegenomen.
Met een carb van een lood blokje wil hij echt niet vooruit.
Geplaatst: di 10 jul, 2012 23:29
door ejfrolich
Ik weet eigenlijk niet beter dat de sproeierbezetting het zelfde is voor lood en loodvrij. 102,5 primair en 87,5 secundair.
Dat is dan dus voor 26/35 CSIC* en SCIC met als Merkteken 225*-226
Deze carb zat zowel op mijn rode "lood" als nu op mijn blauwe "loodvrij" blok.
We weten wel dat deze sproeierbezetting niet meer past bij de huidige benzinemengsels. 110 of 115 primair werkt beter...
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 00:27
door hetwrak
okee, ik zal eens zo'n experimenteer setje met sproeiers proberen, maar dan moet ik het loodvrije blok wel vanonder de bult halen. Het liefst rij ik lood blokjes(lees oct98) zijn toch wat feller.
Trouwens als je hier op het vlakke net zo relaxed rij als op vakantie in de bergen moet je het verbruik ook binnen de perken kunnen houden. Dat bedoelde ik met het grapke>
Geplaatst: wo 11 jul, 2012 06:50
door David
Het onzuinig rijden in Nederland heeft volgens mij het meest te maken met al die hysterische types die continu op mijn bumper hangen, waardoor ik onwillekeurig toch dat gas maar dieper intrap....
Het is gewoon erg druk en alles moet opschieten, waardoor je continu in de tweede trap rijdt.
Als ik in Frankrijk binnendoor rijd kom ik niet in de tweede trap en rijd ik gruwelijk zuinig.
Maar in Nederland lukt mij dat niet.
Bij een 2cv merk je dat enorm in de verbruikscijfers.
Want eigenlijk kun je met een registercarb zelfsnog zuiniger rijden als met een enkelvoudige carb.
Maar dan moet je inderdaad wel rustig aan doen