advies laswerk

Alles in, over, rond en op de koets.
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 16 jun, 2012 17:59

Kijk, het had hier net gekund met die reparatie-stukken, maar met het op maat maken van de nieuwe voetenbak had ik net iets meer ruimte om e.e.a. vast te lassen
Afbeelding


Dat zwarte in de voetenbak is trouwens teer wat de vorige eigenaar erop gestreken had, dacht zeker dat hij hiermee hier doorgeroeste stuk weer kon herstellen.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

voetenbak

Bericht door theoenmarion » zo 17 jun, 2012 15:01

Ik denk dat ik toch maar een complete voetenbak erin ga zetten. Op de 1e foto zie je waar het reparatiestuk zou moeten komen, net op de roze lijn. Hier is de plaat dus al heel erg dun. En qua tijd kan ik denk ik sneller de complete bak vervangen dan de reparatie delen.
Afbeelding
Afbeelding

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1949
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: voetenbak

Bericht door RobM » zo 17 jun, 2012 17:17

theoenmarion schreef: En qua tijd kan ik denk ik sneller de complete bak vervangen dan de reparatie delen.
dat denk ik ook wel/
voetenbak vervangen gaat erg makkelijk als je de koets op de kop legt.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 17 jun, 2012 17:36

Ik heb de koets in de takel hangen! Kan toch ook?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 17 jun, 2012 20:28

Zelfde probleem als ik had.
Met die op maat gemaakte voetenbak ( doormidden gezaagd) was het probleem volgens mij gemakkelijker op te lossen.
Maar dat is mijn mening

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1949
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 17 jun, 2012 21:29

theoenmarion schreef:Ik heb de koets in de takel hangen! Kan toch ook?
ik kan niet naar boven toe proplassen. De voorste rand van de voetenbak vind ik makkelijk lassen als de koets op zijn kop ligt. Zelfde met schoonslijpen van de A, B en C stijl. En die vijf plaatjes onder de achterbank.

zal niet beter of slechter zijn. Ik sta graag rechtop en werk dan naar beneden.

Afbeelding

vorige eend:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

vlakke ondergrond, wollen dekentje er onder en met twee man draai je de koets zo om.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 17 jun, 2012 21:40

Geert schreef:Zelfde probleem als ik had.
Met die op maat gemaakte voetenbak ( doormidden gezaagd) was het probleem volgens mij gemakkelijker op te lossen.
Maar dat is mijn mening
Ik begrijp eigenlijk nog niet goed wat je bedoeld met door midden zagen. Bedoel je horizontaal? En wat is het verschil als ik de voetenbak bij de felsnaad los haal?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 18 jun, 2012 07:17

horizontaal , van links naar rechts , kijk maar op de foto, de metaal kleur is het stuk nieuwe voetenbak, het zwarte is het oude stuk met teer .

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 18 jun, 2012 07:31

Daar had je toch geen nieuwe voetenbak voor hoeven te kopen? Reparatiedeel had volgens mij ook gepast!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 18 jun, 2012 08:25

theoenmarion schreef:Daar had je toch geen nieuwe voetenbak voor hoeven te kopen? Reparatiedeel had volgens mij ook gepast!
Heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar die was net te kort, dan had ik dus weer een strip moeten lassen van zo'n twee centimeter breed. Om toch wat stevigheid in het geheel te houden heb ik de rest van de oude voetenbak maar laten zitten. En achteraf ben ik erg tevreden met de gekozen oplossing.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Dorpel

Bericht door theoenmarion » ma 18 jun, 2012 21:59

Nou, de koets ligt op de kop! Goed idee, zo kun je idd overal beter bij. Maar...je ziet ook meer!
Klopt het dat de dorpel maar iets op de A-stijl rust en verder wordt vastgelast aan deurscharnier en de parafan?
Afbeelding

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 18 jun, 2012 22:04

dat weet ik niet, maar zo zit het bij de b-stijl:

Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1949
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dorpel

Bericht door RobM » ma 18 jun, 2012 22:36

theoenmarion schreef: Klopt het dat de dorpel maar iets op de A-stijl rust en verder wordt vastgelast aan deurscharnier en de parafan?
ja, als de koets op de kop ligt lijkt dat onlogisch. Tot je hem terugdraaid: dan rust de A stijl weer op de dorpel en dat is weer heel normaal. Ook de voetenbak zit heel behoorlijk om de dorpel heen, maar dat zie je neit op jou foto.

Je gaat nu dit meemaken:
doordat de koets iets doorzakt lijkt het net of je de dorpel niet meer op de A- B en C stijl tegelijk kan leggen. Het lijkt dan net of hij wip-wapt over de B stijl.

Werkwijze: nu de rand vastlassen waar de voetenbak aan het schutbord zit, dan koets terugdraaien en op het chassis zetten voor de pasvorm, dan de bodemplaten en dorpels er in en je zal zien dat de wip-wap weg is. Vastlassen met kleine lasjes. Op de binnenhoeken van de bodemplaten tijdelijk M8 bouten en moeren (waar ie aan het schutbord komt). ik heb daarna de koets op zijn zij gelegd voor het aflassen. En op de andere zij, en op de kop, en weer gewoon.

Met 'vlakke ondergrond' bedoelde ik niet dat je meteen parket in je werkplaats hoefde te leggen, hoor. Ziet er wel strak uit!

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 18 jun, 2012 23:29

Nee Robm, Dat is de woonkamer:) grapje.
Ik heb namelijk in de schuur plavuizen liggen. Deze heb ik bedekt met rubberen stalmatten. Voorin kwam ik net een stukje tekort, dus een rest zeil (parket look) neergelegd.
Bedankt voor je uitleg, ik zal je advies zeker opvolgen. Las je trouwens de vloerplaten en de voetenbak, middels proplasen?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1949
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 19 jun, 2012 09:32

ja. Met proplassen bedoel ik: gaatje boren in de bovenplaat en dan vastlassen.

voor de verbinding vloerplaat-schutbord kon ik geen klemmen kwijt. Ik hem per kant twee gaatjes doorboord en met M4 vastgezet.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie