Fusee controle
Het prijsverschil is echt wel merkbaar hoor. De goedkopere pennen voldoen, maar duurdere van LIP/ QH, het merk van de schokbrekers, zijn beter, maar ook het allerduurst. De specialist hier in de buurt vraagt 90 euro kompleet gemonteerd en garantie.(per kant). Dan is het niet zo heel duur meer om even te laten doen.
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Nee, joh ik vind een wiellager al vast genoeg zitten. Sta je daar met een hefboom aan te sleuren waarmee je met gemak een leopard kan opkrikken. Fusees zijn een delicaat klusje aan de eend en dat ga ik pas in het volgende semester leren op de eendenschool. Ik ga ondertussen even verder met mijn mobiel spuitcabine.David schreef:Je hebt wel ineens veel verstand van fusees????
Heb je ze zelfs weleens gedaan dan?
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Deze lijkt me ideaal http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -2-grease/ .Mart schreef:Grappig dat je dat van dat vet nu benoemt. Dat is ook waar ik vanochtend aan dacht toen ik er vet in pompte. Het gaat er onmiddelijk weer uit.
Ik dacht ook direct...hmmm misschien is veel dikker vet beter.
Ik gebruik nu meen ik iets van MOS ofzo...?
Is grijs van kleur en vrij dun.
Heeft iemand een andere optie van een steviger vetsoort?
Afgelopen jaren is het een paar keer van naam en samenstelling veranderd maar wel deze specificatie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
2 cv op het wiel is moeilijk te meten. Op het fusee zelf meten is makkelijker en heb geen idee hoeveel het wiel heen en weer of open neer zal gaan bij de toegestane fuseespeling.
Aschroefaskokervet, van een bootje is dik, MoS2 vet, dat grijze, is niet goed voor fusee's,veel te dun en beter te gebruiken in homokineten van de aandrijfasssen
Aschroefaskokervet, van een bootje is dik, MoS2 vet, dat grijze, is niet goed voor fusee's,veel te dun en beter te gebruiken in homokineten van de aandrijfasssen
Ik denk, maar ga het de garage gewoon vragen, dat het 135 euro per fusee is inclusief montage!! Bij BCC is het 100 per fusee. Dan gebruiken ze denk ik de immitatie van 24 euro. De echte zijn paar tientjes duurder en dan zou je op 135 per fusee per kant kunnen komen. Niet echt scherp geprijsd maar wel enigszins acceptabel.schroef schreef:Het prijsverschil is echt wel merkbaar hoor. De goedkopere pennen voldoen, maar duurdere van LIP/ QH, het merk van de schokbrekers, zijn beter, maar ook het allerduurst. De specialist hier in de buurt vraagt 90 euro kompleet gemonteerd en garantie.(per kant). Dan is het niet zo heel duur meer om even te laten doen.
Ik ben in de war omdat er nog 2,5 uur arbeid op de rekening staat (voor achterlichten vervangen, kleppen stellen en nieuwe uitlaat -muv 1e demper).
Die is zelfs bij het bekende winkeltje te koop zie ik dus die zal ik eens gaan halen en ook de andere fusee gelijk doorsmeren.André Post schreef:Deze lijkt me ideaal http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -2-grease/ .
Afgelopen jaren is het een paar keer van naam en samenstelling veranderd maar wel deze specificatie.
Klopt, deze was het die ik bedoelde. Ik dacht dat deze wel wordt gebruikt voor lagers. Ook de spiebaan van de aandrijfas heb ik hiermee gedaan.schroef schreef:Aschroefaskokervet, van een bootje is dik, MoS2 vet, dat grijze, is niet goed voor fusee's,veel te dun en beter te gebruiken in homokineten van de aandrijfasssen
Vergeet niet dat bij BCC welliswaar 100eus wordt gevraagd incl. montage maar dat erbij staat dat het exclusief meerwerk is ! En dat kan denk ik wel eens behoorlijk uit de klouwen lopen.Twécévé schreef:Ik denk, maar ga het de garage gewoon vragen, dat het 135 euro per fusee is inclusief montage!! Bij BCC is het 100 per fusee. Dan gebruiken ze denk ik de immitatie van 24 euro. De echte zijn paar tientjes duurder en dan zou je op 135 per fusee per kant kunnen komen. Niet echt scherp geprijsd maar wel enigszins acceptabel.
Ik ben in de war omdat er nog 2,5 uur arbeid op de rekening staat (voor achterlichten vervangen, kleppen stellen en nieuwe uitlaat -muv 1e demper).
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als de specificatie EP ook gerelateerd wordt aan de dikte van het vet kun je volstaan met vooral te letten op EP inderdaad.
Toen ik m'n Aca 5 jaar terug kocht zat er geel/bruin vet in waar ik dus met die grijze MoS2 overheen ben gegaan.
Nu heb ik vanochtend toch de door André Post aangehaalde Kroon gekocht. Dat is nu dus weer geel/bruin. Heb 'm flink doorgesmeerd maar waarschijnlijk krijg je niet alle andere vet er uit. Speling blijft hoewel ik de voorzichtige indruk heb dat het iets minder is. Maar dat kan ook zijn omdat ik dat graag zou willen zien.
Ik kan de speling zéér duidelijk zien op de fusee en het kan zomaar inderdaad 1,5 mm aan één kant zijn maar is natuurlijk op het oog niet te doen.
Ik ga voor de zekerheid in Ophemert naar de fusee laten kijken en wanneer hij daar ook twijfelt meteen laten vernieuwen. Daarna meten we de oude en nieuwe op net zoals 3 jaar geleden.
Na het weekeinde zal ik er dan even op terug komen wat nu de werkelijke speling is.
Toen ik m'n Aca 5 jaar terug kocht zat er geel/bruin vet in waar ik dus met die grijze MoS2 overheen ben gegaan.
Nu heb ik vanochtend toch de door André Post aangehaalde Kroon gekocht. Dat is nu dus weer geel/bruin. Heb 'm flink doorgesmeerd maar waarschijnlijk krijg je niet alle andere vet er uit. Speling blijft hoewel ik de voorzichtige indruk heb dat het iets minder is. Maar dat kan ook zijn omdat ik dat graag zou willen zien.
Ik kan de speling zéér duidelijk zien op de fusee en het kan zomaar inderdaad 1,5 mm aan één kant zijn maar is natuurlijk op het oog niet te doen.
Ik ga voor de zekerheid in Ophemert naar de fusee laten kijken en wanneer hij daar ook twijfelt meteen laten vernieuwen. Daarna meten we de oude en nieuwe op net zoals 3 jaar geleden.
Na het weekeinde zal ik er dan even op terug komen wat nu de werkelijke speling is.
Zoals gezegd zou ik even terugkomen op de afgekeurde fusee. De keurmeester vond bij de APK de speling zo groot dat hij niet eens hoefde te meten, "dat zag je zo wel".
Meten kan trouwens wel degelijk met een voelermaat en klok. Alle keurmeesters horen een klok te hebben.
Vandaag naar de specialist gegaan.
Allereerst de speling fusee nog aan de auto bekeken. Er zat inderdaad wel erg veel speling op maar hij kon zich zeker niet voorstellen dat het een afkeurpunt was. Hij begon wel te twijfelen want zoveel speling lang niet gezien. Hij kon zich wel voorstellen dat een keurmeester 'm afkeurt want op het wiel kun je duidelijk veel speling voelen en ook zien op de fusee. Vervolgens de fusee eruit gehaald en de speling digitaal opgemeten.
Op de onderste bus zat 0,11 mm speling (mag max. 1,5 zijn).
Op de bovenste bus zat 0,88 mm speling (mag max. 1,5 zijn).
Totaal speling 0,99 mm speling.
Andere speling niet aanwezig.
Bij elkaar mag het totaal van de pen op de bussen 2 mm zijn.
Conclusie is dat hoewel het wiel behoorlijk veel speling heeft het nog lang geen afkeurpunt is.
Ook is het mogelijk dat wanneer op de bussen 1mm speling zit het best wel een speling van cm's kan worden aan de onderkant band op wegdek. Door het hefboomeffect zit er op 30 cm verder veel meer speling.
Nog even over de prijs, de fusee kostte €16,= en is geen troepkwaliteit.
Meten kan trouwens wel degelijk met een voelermaat en klok. Alle keurmeesters horen een klok te hebben.
Vandaag naar de specialist gegaan.
Allereerst de speling fusee nog aan de auto bekeken. Er zat inderdaad wel erg veel speling op maar hij kon zich zeker niet voorstellen dat het een afkeurpunt was. Hij begon wel te twijfelen want zoveel speling lang niet gezien. Hij kon zich wel voorstellen dat een keurmeester 'm afkeurt want op het wiel kun je duidelijk veel speling voelen en ook zien op de fusee. Vervolgens de fusee eruit gehaald en de speling digitaal opgemeten.
Op de onderste bus zat 0,11 mm speling (mag max. 1,5 zijn).
Op de bovenste bus zat 0,88 mm speling (mag max. 1,5 zijn).
Totaal speling 0,99 mm speling.
Andere speling niet aanwezig.
Bij elkaar mag het totaal van de pen op de bussen 2 mm zijn.
Conclusie is dat hoewel het wiel behoorlijk veel speling heeft het nog lang geen afkeurpunt is.
Ook is het mogelijk dat wanneer op de bussen 1mm speling zit het best wel een speling van cm's kan worden aan de onderkant band op wegdek. Door het hefboomeffect zit er op 30 cm verder veel meer speling.
Nog even over de prijs, de fusee kostte €16,= en is geen troepkwaliteit.
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Leuk dat je de uitkomst met ons deelt Mart. Toch opmerkelijk welke marge er nog was voordat het eigenlijk echt een afkeur punt zou worden. Op het oog en gevoel lijkt er te veel speling te zijn, wordt er dan daadwerkelijk gemeten dan is dat punt nog langggg niet bereikt. Zonder meetinstrument mag een keurmeester gewoon eigenlijk geen uitspraken doen over goed of niet goed. Meten is en blijft weten. Je hebt je niks op je mouw laten spelden. Goeie actie : )
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
De garage geeft ook aan dat wanneer de fusee het afkeurpunt heeft bereikt, dus totaal 2mm speling op de fusee er eigenlijk helemaal niet meer mee te rijden valt.
Nu met die 1mm speling kon ik nog niets merken aan rijgedrag.
Hihi...ik zal de rekening aan 'm overdragen bij de herkeuring.
Uhmmm....ik bedoel nadat de herkeuring in orde is.
Nu met die 1mm speling kon ik nog niets merken aan rijgedrag.
Hihi...ik zal de rekening aan 'm overdragen bij de herkeuring.
Uhmmm....ik bedoel nadat de herkeuring in orde is.