bak-probleem

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 145
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » wo 9 jan, 2013 19:35

Eminence,
het is mij even niet duidelijk, loopt de remschijf aan aan de remklauw aan de buitenkant of aan de binnenkant?
Is het aan de buitenkant dan moeten er stelplaatjes bij, is het aan de binnenkant dan moet er iets worden afgeslepen van de kant waar de klauw tegen de bak zit. Dit afslijpen moet zeer secuur en met name recht en parallel gebeuren, dit kan in een specifieke werkplaats, c.q. motorenrevisiebedrijf, daar doen ze op dezelfde manier cylinderkoppen vlakken.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » do 10 jan, 2013 11:15

Gerard bedankt voor de tips.
@Charlie...de schijven liepen een de binnenkant tegen de handremblokjes aan en hadden de klauw helemaal ingeslepen. Heb nu aan de bak-kant wat weggevijld. In mijn enthousiasme iets te veel maar met een extra ringetje zit de schijf nu midden in de klauw en de schijf draait helemaal vrij rond. Aan de andere kant hoefde het plaatje maar aan een kan er tussen toen zat ie netjes recht midden op de schijf.
Nu wachten op iets beter weer om de motor en bak uit te bouwen. Zal dan maar gelijk de koppelingsplaat etc vernieuwen..
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 10 jan, 2013 17:06

Die vulplaatje's tussen de bak en de klauwen zitten er dus tussen om het midden van de schijf in het midden van de klauw te krijgen; maar wat is daar het voordeel van? Kan het kwaad als de klauw niet helemaal precies in het midden van de schijf zit?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » do 10 jan, 2013 17:32

dat was nou net het probleem waardoor de schijf is ingeslepen in de klauw. De schijf moet in het midden van de klauw zitten...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 10 jan, 2013 17:57

Ik geloof niet dat ik het helemaal snap :oops: , maar ik zal als ik bij mijn acadiane ben (staat niet bij mij thuis :wink: ) eens goed kijken naar hoeveel ruimte er eigenlijk zit tussen de klauw en de schijf, misschien word het me dan wel duidelijk...... :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » vr 11 jan, 2013 10:04

de schijf zit vast op de as en kan niet bewegen. De klauw zit vast aan de bak en heeft iets speling door het plaatje wat er tussen zit. De schijf draait precies in het midden van de klauw tussen (hand)rem blokken door.
Als de klauw dus teveel naar binnen of naar buiten staat of zoals in mijn geval scheef erop zit, slijpt de schijf de binnenkant van de remklauw naar de vaantjes.De speling van de schijf tussen blokken zal enkele mm'rs zijn...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Guro

Bericht door Guro » ma 8 apr, 2013 20:12

Ik heb sinds vandaag ook ineens een probleem. Ik heb de hrc vervangen en daarvoor moest de koppeling en het gas etc los. Alles weer in elkaar gezet, remmen ontlucht. Het werkt allemaal als een tierelier.
Vreemd is wel dat ik opeens moeite met schakelen heb, vooral bij het schakelen naar zijn 1 en de achteruit. Ik moet hem er echt doorheen trekken en je hoort hem tanden poetsen. Dit was voor het vervangen van de hrc niet dus het lijkt me verband houden met elkaar op een of andere manier.
Zou het kunnen dat ik de koppeling verkeerd afgesteld heb?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 8 apr, 2013 20:38

Twee mogelijkheden: koppeling komt niet vrij (kabel stellen) of: Schakelpook loopt aan tegen kachelslang.

Guro

Bericht door Guro » ma 8 apr, 2013 20:40

Kachelslang heb ik er wel afgehad ja, morgen ff kijken, thanks

Guro

Bericht door Guro » di 9 apr, 2013 11:49

Ik moest inderdaad de kabel even stellen.. Probleem opgelost

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 9 apr, 2013 15:26

best vreemd dat je de koppleingskabel meot stellen. je hebt deze immers losgehaald en weer vastgezet (of heb je om deze los te krijgen aan de instelling gezeten).
ik heb laatst een bakwissel gedaan en toen ik er mee ging rijden kwam ik erachter dat ik de koppeling moetst gaan stellen. na een paar km was het probleem over zonder dat ik iets afgesteld heb(koppelingskabel waarschijnlijk in eerste instantie niet geheel goed gemonteerd gezeten en is er uiteindelijk in geschoten)
J B

just drive like you stole it

Guro

Bericht door Guro » wo 10 apr, 2013 11:47

Ik kreeg hem niet los zonder de instelling te veranderen inderdaad

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 10 apr, 2013 11:59

dat maakt een hoop duidelijk waarom je hem moest afstellen :P
J B

just drive like you stole it

Guro

Bericht door Guro » wo 10 apr, 2013 17:47

Dacht dat ik het goed gedaan had in eerste instantie.. Niet dus :)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 10 apr, 2013 20:13

Zoiets overkomt je dus geen 2e keer. Zo erg is het niet hoor, leer je alleen maar van.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie