Pagina 2 van 3

Geplaatst: wo 9 jan, 2013 19:35
door Charleston 88
Eminence,
het is mij even niet duidelijk, loopt de remschijf aan aan de remklauw aan de buitenkant of aan de binnenkant?
Is het aan de buitenkant dan moeten er stelplaatjes bij, is het aan de binnenkant dan moet er iets worden afgeslepen van de kant waar de klauw tegen de bak zit. Dit afslijpen moet zeer secuur en met name recht en parallel gebeuren, dit kan in een specifieke werkplaats, c.q. motorenrevisiebedrijf, daar doen ze op dezelfde manier cylinderkoppen vlakken.

Geplaatst: do 10 jan, 2013 11:15
door Eminence Grise
Gerard bedankt voor de tips.
@Charlie...de schijven liepen een de binnenkant tegen de handremblokjes aan en hadden de klauw helemaal ingeslepen. Heb nu aan de bak-kant wat weggevijld. In mijn enthousiasme iets te veel maar met een extra ringetje zit de schijf nu midden in de klauw en de schijf draait helemaal vrij rond. Aan de andere kant hoefde het plaatje maar aan een kan er tussen toen zat ie netjes recht midden op de schijf.
Nu wachten op iets beter weer om de motor en bak uit te bouwen. Zal dan maar gelijk de koppelingsplaat etc vernieuwen..

Geplaatst: do 10 jan, 2013 17:06
door Bertje Beige
Die vulplaatje's tussen de bak en de klauwen zitten er dus tussen om het midden van de schijf in het midden van de klauw te krijgen; maar wat is daar het voordeel van? Kan het kwaad als de klauw niet helemaal precies in het midden van de schijf zit?

Geplaatst: do 10 jan, 2013 17:32
door Eminence Grise
dat was nou net het probleem waardoor de schijf is ingeslepen in de klauw. De schijf moet in het midden van de klauw zitten...

Geplaatst: do 10 jan, 2013 17:57
door Bertje Beige
Ik geloof niet dat ik het helemaal snap :oops: , maar ik zal als ik bij mijn acadiane ben (staat niet bij mij thuis :wink: ) eens goed kijken naar hoeveel ruimte er eigenlijk zit tussen de klauw en de schijf, misschien word het me dan wel duidelijk...... :roll:

Geplaatst: vr 11 jan, 2013 10:04
door Eminence Grise
de schijf zit vast op de as en kan niet bewegen. De klauw zit vast aan de bak en heeft iets speling door het plaatje wat er tussen zit. De schijf draait precies in het midden van de klauw tussen (hand)rem blokken door.
Als de klauw dus teveel naar binnen of naar buiten staat of zoals in mijn geval scheef erop zit, slijpt de schijf de binnenkant van de remklauw naar de vaantjes.De speling van de schijf tussen blokken zal enkele mm'rs zijn...

Geplaatst: ma 8 apr, 2013 20:12
door Guro
Ik heb sinds vandaag ook ineens een probleem. Ik heb de hrc vervangen en daarvoor moest de koppeling en het gas etc los. Alles weer in elkaar gezet, remmen ontlucht. Het werkt allemaal als een tierelier.
Vreemd is wel dat ik opeens moeite met schakelen heb, vooral bij het schakelen naar zijn 1 en de achteruit. Ik moet hem er echt doorheen trekken en je hoort hem tanden poetsen. Dit was voor het vervangen van de hrc niet dus het lijkt me verband houden met elkaar op een of andere manier.
Zou het kunnen dat ik de koppeling verkeerd afgesteld heb?

Geplaatst: ma 8 apr, 2013 20:38
door achtpeter
Twee mogelijkheden: koppeling komt niet vrij (kabel stellen) of: Schakelpook loopt aan tegen kachelslang.

Geplaatst: ma 8 apr, 2013 20:40
door Guro
Kachelslang heb ik er wel afgehad ja, morgen ff kijken, thanks

Geplaatst: di 9 apr, 2013 11:49
door Guro
Ik moest inderdaad de kabel even stellen.. Probleem opgelost

Geplaatst: di 9 apr, 2013 15:26
door j b
best vreemd dat je de koppleingskabel meot stellen. je hebt deze immers losgehaald en weer vastgezet (of heb je om deze los te krijgen aan de instelling gezeten).
ik heb laatst een bakwissel gedaan en toen ik er mee ging rijden kwam ik erachter dat ik de koppeling moetst gaan stellen. na een paar km was het probleem over zonder dat ik iets afgesteld heb(koppelingskabel waarschijnlijk in eerste instantie niet geheel goed gemonteerd gezeten en is er uiteindelijk in geschoten)

Geplaatst: wo 10 apr, 2013 11:47
door Guro
Ik kreeg hem niet los zonder de instelling te veranderen inderdaad

Geplaatst: wo 10 apr, 2013 11:59
door j b
dat maakt een hoop duidelijk waarom je hem moest afstellen :P

Geplaatst: wo 10 apr, 2013 17:47
door Guro
Dacht dat ik het goed gedaan had in eerste instantie.. Niet dus :)

Geplaatst: wo 10 apr, 2013 20:13
door TB
Zoiets overkomt je dus geen 2e keer. Zo erg is het niet hoor, leer je alleen maar van.