Pagina 2 van 3

Geplaatst: zo 10 feb, 2013 13:48
door hobbes
Vorige week maandag eesn wezen kijken naar de dyane koets die nu terug was van de ontlakker. Ik had er al een extra voorruitframe bij gedaan want ik wist dat ie niet best was. Hij bleek nog slechter te zijn dan ik al dacht dus maandag meteen de andere erin gezet. Het was gelukkig alleen de voorste plaat en die heb ik eraf gepeld en de andere er weer netjes ingelast.

Nu staat ie klaar voor de verzinkerij en dan hoop ik hem weer op te kunnen bouwen. Tussendoor een paar dagen met de casper en hobbes eend bezig geweest, de stuurbuis had erg veel speling, de remleidingen vanaf de achteras naar de wielen waren niet best meer en zijn nu vervangen voor rvs exemplaren en als klap op de vuurpijl hadden de ventilator en de oliekoeler het begeven. Allemaal gefixt en nog net op tijd voor de wintermeeting.

Afbeelding

Afbeelding

Het ontlakken kost ongeveer 1100 euro en het verzinken ongeveer 600 euro. De grote onverwachte factor is de staat van de koets na het ontlakken, moet er nog veel laswerk gebeuren ( dure manuren...) of kan ie eigelijk mteen door naar de verzinkerij.
Na de verzinkerij moet de koets ook nog aandacht hebben voordat ie op het chassis terug kan ( alle naden moeten opnieuw gekit worden)

Morgen gaat de casper en hobbes eend voor de apk. Dan hebben we dat hoofdstuk ook weer gehad. Voorlopig blijft de eendenkoets erop. Ik ga pas overbouwen als de dyane koets klaar .

Geplaatst: zo 10 feb, 2013 22:05
door dyane_maniac
Ziet er goed uit. De kosten die je noemt vallen me mee eerlijk gezegd.

Het lijkt me wel wat, maar ik heb een zdz en ik ben erg bang dat het daar enorm gaat vervormen.

Geplaatst: ma 11 feb, 2013 01:52
door j b
die kosten, als ik het goed lees zou het gaan om alleen de koets bij jouw toch??
ik ben een beetje aan het rondkijken wat de mogelijkheden voor mij zullen zijn. 1 ervan is om de boel volledig (al het metaal) te laten verzinken met de bijbehorende procedure.
dan kan ik een reeele inschatting maken wat ik aan kosten voor deze behandeling heb

Geplaatst: za 9 mar, 2013 21:42
door hobbes
Gister de dyane koets weer opgehaald, wat glimt ie mooi!

Afbeelding

Afbeelding

Heb ik ook eindelijk een glimdyane...

Met z''n vieren hebben hem op het chassis gezet en in de werkplaats heb ik hem vastgemaakt, daarna de kabelboom met een plastic zak droog onder de motorkap opgeborgen.
De triangel aan de trekhaak geknoopt en ben met de hele handel zo weer naar huis gereden.
Daar heb ik hem in de schuur gezet

Afbeelding

Nu kan ik hem op m''n gemak weer in elkaar zetten.
Voor het ontlakken en het verzinken was ik net geen 2000 euro kwijt, ik verwacht dat daar nog zo''n 150 euro aan kit en andere zaken bijkomen. Het is de bedoeling dat de dyane koets op het chassis van de casper en hobbes eend komt, dat chassis is namelijk al verzinkt (1998) Vanwege de kosten heb ik de psatborden en deuren nog even niet laten verzinken, wie weet komt dat ooit ook nog wel.
Bij die eendenboer, net over de grens zag ik wel een acadyane compleet verzinkt.

Voordat ik naar die eendenboer ging heb ik zelf ook geinformeerd bij een paar andere verzinkerijen naar hun prijzen, ECHTER er komt iets meer bij kijken!

De boel moet ook ontlakt worden en er zijn maar heel weinig bedrijven die dat doen en voor een koets de capaciteit hebben.
Daarnaast moet een koets ook verstevigd worden voordat ie het ontlakkingsbad en het verzinkbad in kan anders hou je helemaal geen koets meer over!
Ervaring en expertise hierin zijn dus erg belangrijk! Je hebt de basis kosten als het ontlakken en het verzinken maar daarnaast is het erg afhankelijk van de staat van de koets wat daar nog aan laswerk bij komt. Laat je dat doen of doe je dat in overleg zelf ( manuren zijn gewoon duur) Transport van de koets van en naar huis kan ook een dure grap zijn indien je een grote aanhanger moet huren ( daarom nam ik hem met de triangel gewoon mee)

In principe kunnen ze alles wat van metaal is verzinken.

Geplaatst: zo 10 mar, 2013 00:09
door dyane_maniac
Wow!

Geplaatst: zo 10 mar, 2013 01:25
door Michiel van G.
zow, hij is zo te zien aardig strak uit het zinkbad gekomen!

En wat het verzinken van deuren betreft, dat zou ik liever catheforese doen, en niet in een zinkbad. ivm het kromtrekken.

Geplaatst: zo 10 mar, 2013 02:01
door schermer
Zou het verzinken van dyane deuren niet beter gaan dan bij een eend. De.deuren van een dyane hebben namelijk een ronding erin die voor meer stevigheid zorgt.

Geplaatst: zo 10 mar, 2013 09:57
door TB
Ziet er goed uit. Gaat er nog wel een ander kleurtje op of laat je het zo?

Geplaatst: zo 10 mar, 2013 12:10
door hertog jan
Gefeliciteerd, de 2e verzonken dyane is in het land!
Laat je hem zo of ga je hem ng spuiten?
Ik heb hem zo gelaten.
Ik hoop met die van mij volgende maand te gaan rijden.
Veel plezier met opbouwen. :wink:

Geplaatst: do 14 mar, 2013 20:20
door hobbes
Voorlopig laat ik hem zo. het geld is nu echt op en ik zit ook nog zonder werk...
Ik monteer het oranje plaatwerk er weer op en ik verwacht dat het beeld dan nog wel meevalt... Mocht ik ooit weer geld (over) hebben dan kan ie alsnog naar de spuiter. Het verzinkte metaal moet rtouwens toch een jaar eerst uitwerken en dof worden.
Ben maandag al begonnen met de naden te kitten en de draadboom zit er ook al weer in. De pendalenset is ook al gemonteerd dus we zijn op de goede weg.

Geplaatst: do 14 mar, 2013 20:45
door dyane_maniac
hertog jan schreef:Gefeliciteerd, de 2e verzonken dyane is in het land!
Laat je hem zo of ga je hem ng spuiten?
Ik heb hem zo gelaten.
Ik hoop met die van mij volgende maand te gaan rijden.
Veel plezier met opbouwen. :wink:
Heb jij een zdz koets? En zoja hoe is dat uitgepakt qua vervorming tpv waar normaal de derde zijraampjes zitten?

Geplaatst: do 14 mar, 2013 23:00
door Thijs
Als je naar boven scrollt zie je een mdz-koets....

Geplaatst: vr 15 mar, 2013 08:52
door dyane_maniac
Ja dat gaat goed dus. Ik ben benieuwd naar de mate van vervorming bij een zdz koets

Geplaatst: vr 15 mar, 2013 15:53
door hertog jan
Ik denk dat zdz wel krom trekt, omdat het toch een groot vlak stuk is.
Bij mijn dyane is de plaat tussen de achterlichten ook iets krom getrokken.
Dit is het vlakke gedeelte waar je kentekenplaat bevestigd zit, maar nu de kentekenplaat gemonteerd zit valt dit eigenlijk niet meer op.

Geplaatst: vr 15 mar, 2013 15:55
door dyane_maniac
Ja een beetje zou ik ook niet erg vinden :)