Pagina 2 van 4
Geplaatst: za 23 feb, 2013 10:39
door schroef
Er zijn wel degelijk 14"wielen voor een A-type geweest, namelijk de Méhari 4x4. Deze heb ik ooit eens nieuw besteld, maar passen niet omdat de stuurkogel uitsteekt en je dan alleen rechtuit kunt rijden. Op een meeting heb ik ze verkocht. Eén van mijn Eenden is uitgerust met winterbanden in de maat 135/70R 15, de maat van de voorbanden van een standaard Sm*rt.
Een gewone Eendenband is iets hoger dan de 70 serie Sm*rtband. De Eend trekt beter met de lagere banden, maar aan het comfort heb ik wel moeten inleveren. Als je wilt, mag je ze wel een weekendje proberen met de aanhanger erachter.
Geplaatst: za 23 feb, 2013 10:47
door Rossero
Geplaatst: za 23 feb, 2013 10:58
door Captain Krimson
Ik heb een versnellingsbak voor je met de tandwielen van een 2cv4 maar met omhulsel van een 2cv6 (schijfremmen). Die bak heb ik in Zweden gekocht van een fransman die die bakken bouwde voor off road 2cv's. Mocht je belangstelling hebben, stuur me een pm-metje.
Geplaatst: za 23 feb, 2013 11:46
door CitroenAZU
Het makkelijkste is een lage serieband monteren van een Smart.
Als je dan de Smart winterbanden neemt heb je die ook gelijk...
2vliegen in een klap....
Geplaatst: za 23 feb, 2013 14:37
door j b
waarom een winterband als ik vragen mag?
deze heeft een groter rolweerstand dan een gelijkwaardige zomerband.
ik neem aan dat een vouwwagen gebruikt wordt als het iets of wat warmer is dan nu :S
Geplaatst: za 23 feb, 2013 18:10
door Leen
Omdat een winterband meer grip heeft
Geplaatst: za 23 feb, 2013 18:17
door j b
met 35 graden
(tenminste, dat is de temperatuur waar ik op mik als ik camperen
)
al moet ik zeggen dat ik eens met een tiguan op winterbenden op mallorca beland ben in hartje zomer. ging ook prima totdat op de terugweg iemand het nodig vond op de achterkant van de auto af te remmen. bleken we toch teveel grip te hebben op die snowboots
Geplaatst: za 23 feb, 2013 21:54
door TB
Winterband met warm weer is zwaar in hetnnadeel qua grip (en dus veiligheid) bij warm weer. Verbruik is meer en slijtage hoger. Ik zie er dus geen voordeel aan. Tenzij je op wintersport gaat met de eend + vouwwagen.
Geplaatst: za 23 feb, 2013 22:57
door Captain Krimson
gaat volgens mij alleen om de maat. In de zomer neem je smart-zomer-banden
Geplaatst: zo 24 feb, 2013 12:42
door gelemotor
Captain Krimson schreef:Ik heb een versnellingsbak voor je met de tandwielen van een 2cv4 maar met omhulsel van een 2cv6 (schijfremmen). Die bak heb ik in Zweden gekocht van een fransman die die bakken bouwde voor off road 2cv's. Mocht je belangstelling hebben, stuur me een pm-metje.
Bij deze..
GR, Luc
Geplaatst: zo 24 feb, 2013 12:46
door gelemotor
Leuk Forum,
en je komt er nog meer bekende namen tegen....
Maar ik wil de Eend hooguit hoger hebben ( afgezien van de evt kleinere wielen ivm trekkracht) , die laatste off road vond ik erg mooi!
Thanks, (effe oefeneen met engelstalig he
)
Luc
Geplaatst: zo 24 feb, 2013 12:50
door gelemotor
schermer schreef:Of een iets kleinere, lichtere vouwagen een paradiso is wel een groot zwaar lel. Wat weegt dat ding?
Een paradiso weegt volgens mijn info zo'n 300 kg.
Wel ben ik er inmiddels achter dat er meerdere types zijn, ik heb er eentje met het lichte (kleur helaas...) PVC achtige doek .
De info die ik had betreft denk ik de oude oranje versie.
Wegen is meten, gaat nog effe gebeuren, maar de standaard (??) keuken zit er al niet meer in, wel een voortent en luifel erbij...
Gr, Luc
Geplaatst: zo 24 feb, 2013 12:56
door gelemotor
Michiel van G. schreef:je zegt dat de motor niet helemaal lekker meer is,
meet de compressie eens? Als die laag is, dan spreekt het voor zich dat je praktisch niet vooruit komt. Of je moet natuurlijk een lange bak hebben.
Compressie laat ik dinsdag effe meten bij mijn Panhard garage in Heemskerk.
De draag arm moet ook nog steeds gedaan worden, dat besteed ik nu dus even uit want het koets project duurt te lang inmiddels.
What else is new??
Maar bij stoplicht sprintjes hoef ik me niet te schamen, maar vorig jaar rond Grenoble ging het met een klein / licht motorfiets aanhangertje ook niet echt snel.
Hoewel, een oude rokende Benz diesel kon ik weer voorblijven, jippyyyy!
Gr, Luc
Geplaatst: zo 24 feb, 2013 13:04
door gelemotor
Thijs schreef:Volgens mij redt je het niet met 400kg.
Hij steekt ook buiten de auto uit links en rechts.
Boven de 60 krijg je dus last van de luchtweerstand.
.
Dat uitsteken is inderdaad behoorlijk....
Dat verrastte mij nogal, maar er stonden er via MP al meerdere te dringen voor een hogere prijs dan ik inmiddels al had afgesproken met de verkoper, dus het was take it or leave it.
Maar inderdaad, de luchtweerstand die ik dus win met de lage wagen, geef ik weer weg aan de enorme breedte, zucht..
Je krijgt een beetje trekker met oplegger idee.
Maar de Paradiso is een brok nostalgie voor m'n meissie, dus hij krijgt even het voordeel van de twijfel.
Bovendien denk ik nu nog dat hij minder dan 400 weegt, wegen is weten,
maar of je zomaar per wiel apart kunt wegen en dan optellen incl neus wiel gewicht betwijfel ik, dus is zoek nog een betrouwbaarder weegbrug o.i.d.
Gr, Luc
Geplaatst: zo 24 feb, 2013 13:19
door gelemotor
. De Eend trekt beter met de lagere banden, maar aan het comfort heb ik wel moeten inleveren. Als je wilt, mag je ze wel een weekendje proberen met de aanhanger erachter.[/quote]
Dank voor je aanbod,
maar de afstand is redelijk groot en dan kan ik beter hier ter plaatse wat gebruikte bandjes gratis meenemen en om een oude velg zetten.
Daar kom ik wel aan, en dankzij jou kom ik op dit idee!
Gr, Luc