voorste mistlichten

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 1 mei, 2013 20:36

LPGo schreef:klopt niet. Nee dat klinkt respectvol.....

Volgens mij klopt dit niet.... klinkt veel beter vandaar mijn reactie....
Dat je je daar druk over maakt zeg. Was in elk geval niet lullig, aanvallend of wat iets dergelijks bedoeld.

Ik heb het overigens opgezocht in de WVW.

Artikel 34

1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

Je hebt dus gelijk. Ik kende dit artikel niet. Ik vraag me ook af wanneer dit is toegevoegd of gewijzigd. Maar dat terzijde. Ik ben ook weer wat wijzer geworden van deze discussie.

Combi mist en stadslicht mag dus gewoon. Maar ook met dimlicht, want er staat 'hoeven' en niet moeten. Je laatste opmerking over bekeuringen bij dim en mistlicht is dus niet juist.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 1 mei, 2013 21:01

Bekeuringen worden gegeven omdat "ze" (ik noem geen namen) rondrijden met mist- en dimlichten aan terwijl er geen mist te bekennen is.........

Overigens bij de allernieuwste auto's gaat als je het knipperlicht naar rechts aan doet ook de rechtermistlamp aan en naar links de linker mistlamp........ indien de verlichting aan is. Volgens mij mag dit officieel ook niet in Nederland....

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 1 mei, 2013 21:17

Dat zie je in NL volop. Is bochtverlichting.... Verschrikkelijk irritant en nutteloos overdag. Maar het mag.

Artikel 41

1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 1 mei, 2013 21:23

TB schreef:Dat zie je in NL volop. Is bochtverlichting....
2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.

Dus dan is je mistlicht ineens een bochtlicht........ :shock: :shock:

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 1 mei, 2013 22:01

Ja.... Maakt blijkbaar niet uit

Zo mag je alleen je mistlichten ook als dagrijlicht gebruiken. Moet je ze loskoppelen van je stadslicht,
Dagrijlicht is verder namelijk niet omschreven.

Maar eigenlijk gaan we te ver offtopic. De topicstarter vroeg alleen hoe de mistlichten aan te sluiten en dat antwoord is wel gegeven inmiddels.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » vr 3 mei, 2013 09:28

ik heb die regels ook inmiddels gevonden.
toen ik in 2000 mijn rijbewijs haalde was me de regeling zo geleerd. ik ga er vanuit dat dat toen ook goed was. dat er in de tussntijd iets verander wordt, wordt je niet vaak medegedeeld in nl.

even nog verder oftopic. hoeveel mensen weten dat je in het buitengebied aan de belijning (fietssuggestiestrook,dubbele doorgetrokken belijning, dubbele doorgetrokken belijning met groen middenvlak) kunt zien hoe hard je mag rijden. persoonlijk vind ik het heel handig (zie nog wel eens een bordje over het hoofd) en er is zelfs campagne voor geweeest. toch zijn er veel mensen in mijn omgeving die het bestaan hier niet van kennen.NL met zijn lekkere regels :S

maar even ontopic: ik blijf erbij dat je mislampen op de stadslichten moet schakelen. die moeten minimaal aanstaan en als de dimlichten jezelf verblinden kun je met je mistlampen en je stadslichten verder rijden. dat je daarna je dimlichten aanzet is je eigen keuze maar dan heb je de mislampen niet echt nodig (mijn mening en ga je voor mij door het leven als "sjonny")
een verstraler zou ik gewoon via het groot licht schakelen want die heb je voor de volle bak lichtopbrengst
J B

just drive like you stole it

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 3 mei, 2013 09:46

TB schreef: Dagrijlicht is verder namelijk niet omschreven.
Jawel hoor :wink:
Artikel 41
1 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 3 mei, 2013 12:11

deusjevo schreef:
TB schreef: Dagrijlicht is verder namelijk niet omschreven.
Jawel hoor :wink:
Artikel 41
1 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Dat zegt hoe je het moet gebruiken. Niet wat het is, hoe het eruit moet zien etc.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 3 mei, 2013 14:04

Alstublaft:
6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) [13]

6.19.1. Aanwezigheid

Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.

6.19.2. Aantal

Twee.

6.19.3. Opstelling

Geen bijzondere bepalingen.

6.19.4. Plaats

6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden.

De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar.

Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.

6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.

6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

6.19.5. Geometrische zichtbaarheid

Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.

Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.

6.19.6. Richting

Naar voren.

6.19.7. Elektrische schakeling

De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.

De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].

Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.

6.19.8. Verklikkerlicht

Inschakelverklikkerlicht facultatief.

6.19.9. Andere voorschriften

Geen.

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 3 mei, 2013 16:53

Dank u!

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » vr 3 mei, 2013 22:32

Even een domme vraag: Wat heb je aan dagrijverlichting? :?

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 3 mei, 2013 23:02

Niets, je kunt ook gewoon je dimlicht aanzetten. Ik vind het een modeverschijnsel van de vag groep. Van die felle led's etc.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » vr 3 mei, 2013 23:10

Ah, dat vermoeden had ik al.

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 3 mei, 2013 23:19

Maar smaken verschillen natuurlijk! Voordeel is dat je altijd verlichting aan de voorzijde hebt.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 3 mei, 2013 23:42

TB schreef:Niets, je kunt ook gewoon je dimlicht aanzetten. Ik vind het een modeverschijnsel van de vag groep. Van die felle led's etc.
Dagrijverlichting is geen modeverschijnsel maar verplicht voor alle nieuwe modellen vanaf jan. 2011.
Dimverlichting gebruiken kost meer stroom omdat stadslichten, achterlichten en kentekenverlichting ook branden.

Plaats reactie