Pagina 2 van 4

Geplaatst: wo 25 aug, 2004 09:50
door Handjes
Bjorn schreef:?? waar haal je die wijsheid vandaan?
Dat het niet handig is ok.. maar je mag gerust met een electrodeapparaat je eend lassen hoor..
Op de een of andere manier me altijd bijgebleven, misschien van de lascursus, dat elektrodenlassen niet geschikt en daarom niet mag bij (dragend) autoplaatwerk. Het omliggende staal wordt te heet en je krijgt geen goed doorliggende las. Maar misschien dat er RDW-/lasvakmensen op het forum zijn die het wat beter weten.

Geplaatst: wo 25 aug, 2004 12:32
door Lelijke Eend
Om het even zwaar versimpeld te zeggen: hoe meer hitte je in iets stampt, hoe heter het wordt (duh!) en hoe dieper (en dus sterker) de las zal zijn. En bij electrodelassen wordt alles heter dan bij andere manieren van lassen.

Las voor de gein maar eens 2 identieke stalen staafjes met de kopse kant aan elkaar (een trekstang van een veerpot die je in 2-en hebt gezaagd bijvoorbeeld) en trek het dan weer uit elkaar. DAn zie je dat het naast de las knapt en niet er op (dan moet je natuurlijk wel helemaal rondom lassen en voldoende diep lassen, tot op de kern van de staafjes). Ik kan mij wel voorstellen dat het omliggende materiaal wat verzwakt, maar de las zelf zal (mits je kan lassen) zal voldoende diep zijn.

Geplaatst: wo 25 aug, 2004 12:59
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Ik kan mij wel voorstellen dat het omliggende materiaal wat verzwakt, maar de las zelf zal (mits je kan lassen) zal voldoende diep zijn.
Vermits het apparaat het aan kan natuurlijk. Ik dacht eigenlijk dat bij elektrolassen de las te veel er op kwam te liggen. Maar ik weet verder ook weinig van elektrolytisch lassen.

Geplaatst: wo 25 aug, 2004 13:04
door Lelijke Eend
Handjes schreef:
Lelijke Eend schreef:Ik kan mij wel voorstellen dat het omliggende materiaal wat verzwakt, maar de las zelf zal (mits je kan lassen) zal voldoende diep zijn.
Vermits het apparaat het aan kan natuurlijk. Ik dacht eigenlijk dat bij elektrolassen de las te veel er op kwam te liggen. Maar ik weet verder ook weinig van elektrolytisch lassen.
Nee, electrisch lassen brandt wel lekker diep in hoor. Dat geldt in principe ook voor de andere lassen, maar bij bijvoorbeeld TIG-lassen is de las smal en daardoor minder diep. Als je echter aluminium gaat lassen, krijg je een ander verhaal, maar dat zit niet op een Eend (toch?).

Geplaatst: wo 25 aug, 2004 14:45
door Lelijke Eend
Pa heeft ook net zo'n lasapparaat gekocht. Tot nu toe heeft hij er een plaatje mee aan m'n trekhaak gelast. Het is een klein ding en het is even wennen ...

En ik hoop binnenkort er ook mee aan de slag te mogen :D

Geplaatst: do 26 aug, 2004 10:44
door BlueDuck
Heb een soortgelijk apparaat van het geweldige merk Kinzo(oi). En geloof me, wie denkt dat je het blik van een eend met zon toestel fatsoenlijk aan elkaar krijgt, mag het bij mij komen voordoen. Ik heb er tot nu toe alleen nog maar dikke lassen mee kunnen leggen. Dus dikker dan 2 mm plaat, maar over t algemeen zagen die lassen er niet echt geweldig uit.

Geplaatst: do 26 aug, 2004 10:57
door Lelijke Eend
Electrisch lassen is ook niet geschikt voor Eendenplaatwerk ;) TIG is daarvoor het beste.

Geplaatst: wo 22 dec, 2004 13:58
door pluisje
zelf heb ik bij een las en contructie bedrijf gewerkt
en ik heb weinig verstand van eendjes...

maar ik weet wel wat van lassen,
en wat je er mee berijkt ;)

lassen zelf is niet moeilijk, je verhit een gedeelte
en dat smelt...
neem je veel stroom, gaat het sneller en je plek
wordt groter, neem je weinig stroom gaat het
langzaam...
in het plasje wat smelt, voeg je metaal toe en je
krijgt (ziet) een heel meertje van gesmolten metaal..

je kan je voorstellen dat als er dan verf en rommel
op zit, dat je een zooitje krijgt (vervuiling van de las)
en als je last van Parkingson hebt, dat alles onder
de spetters zit, behalve wat je wou lassen...

het geheim van een mooie las is het rustig aan
lassen met de juiste kracht.
wanneer je matteriaal dik is, kan je waar je wilt
lassen eerst een gedeelte wegslijpen (v-vorm)
en dan de las van binnenuit omhoog lassen (V vullen)

wil je dus netjes lassen, maak alles eerst schoon
(half uur met de staalborstel er over),
zorg dat je ontspannen zit en las van boven naar
beneden.. of van links naar rechts, maar altijd
het zelfde, zodat je ervaring op doet (niet gelijk
de moeilijkste standjes)
neem een goede lashandschoen om je linkerhand
en rust met deze hand op het materiaal...
hou nu een duim omhoog en rust daar met je laspistol
op (in je rechterhand) hierdoor heb je heel veel
controle over het apparaat...
probeer niet uit de pols of schouder te sturen,
maar juist vanuit de duim van je linkerhand..
(of een ander techniek, wat je maar lekker vindt)

heb je 2 verschillende diktes, kan je je lasspistol
wat meer op het dikke materiaal richten (meer energie)
ter voorkoming van het smelten van je dunne spul...

en dan rustig lijntjes trekken...

echter tijdens het bewegen zal de las anders worden
en het apparaat wordt warmer en je stokje korter enz enz
en een goed zwaar apparaat zal dan minder afwijkingen
vertonen, terwijl een Aldi apparaat contineu andere
spanningen en andere Amphere zal leveren...

het kan wel...

maar om er netjes mee te leren lassen?? denk het niet..

Geplaatst: wo 22 dec, 2004 14:39
door Handjes
pluisje schreef:zelf heb ik bij een las en contructie bedrijf gewerkt
en ik heb weinig verstand van eendjes...
En helaas is dat toch wat anders. Veel constructielassers denken wel 'even dat Eendje te zullen repareren'. Toch is 0.6 mm wat anders dan 60.0 mm plaatwerk en komt er qua voertuigconstructie en -veiligheid ook nog het een en ander bij kijken. Dus ga naar een autoplaatwerkrestaurateur voor laswerk aan je 2cv.

Geplaatst: wo 22 dec, 2004 15:54
door pluisje
Veel constructielassers denken wel 'even dat Eendje te zullen repareren'.
ik zei ook niet dat ik er verstand van had....

ik kan je echter wel wat tips over het lassen zelf geven (rust, sterkte, materiaal)
die bij 600 mm tot 0,006 mm gelden...

het probleem is het apparaat wat maar een bepaalde dikte aankan..
en in het dagelijks leven is de dikte gewoon meer als 1 mm...

ikzelf heb wel eens aan spatboorden gelast en die zijn ook vrij dun,
en dat doe ik ook met een ander apparaat als een slachttafel..

Geplaatst: wo 22 dec, 2004 16:13
door Handjes
pluisje schreef:ik zei ook niet dat ik er verstand van had....

en in het dagelijks leven is de dikte gewoon meer als 1 mm...
Oh, dat bedoelde ik ook niet.
Overigens is 1 mm echt nauwelijks te vinden in een 2cv. Het is allemaal 0,6-0,7 mm.

Geplaatst: wo 22 dec, 2004 16:26
door pluisje
Het is allemaal 0,6-0,7 mm
tja, daar ben ik zelf ook een beetje bang voor...

liefst zou ik een eendje kopen, helemaal strippen,
het chassis vervangen door 2mm staal en
de koets door een goed stalen koets en zo veel
mogelijk polyester en carbonfiber...

echter, de RLD kijkt mee :(
en wordt i wel wat zwaarder...

gewicht is echter geen probleem voor mij,
ik moet elke week van Rotterdam naar Nijmegen
rijden en elk daar heb ik een auto of motor voor
nodig, en of i dan 20 sec of 30 seconder er over
doet om op de 100km/uur te komen... tja LB

gezien ik dit jaar een nieuwe auto wil kopen, ben
ik dus een beetje rond aan het kijken..
en een lekker verende 2cv6 waar ik alles aan kan
doen (heb een komplete vliegtuigwerkplaats ter
beschikking) lijkt me gewoon leuker...

Geplaatst: wo 22 dec, 2004 16:32
door Handjes
pluisje schreef:
Het is allemaal 0,6-0,7 mm
tja, daar ben ik zelf ook een beetje bang voor...

liefst zou ik een eendje kopen, helemaal strippen,
het chassis vervangen door 2mm staal en
de koets door een goed stalen koets en zo veel
mogelijk polyester en carbonfiber...
Een 2cv MOET juist van zulk dun plaatwerk gemaakt zijn. Het geheel is een uitgekiende constructie die flext en tordeert tijdens het rijden. Dat is dus de bedoeling. Als je ineens 2.0 mm dikke bodemplaten er in zet, gaat de rest van je koets harder torderen en daardoor hard slijten. Een chassis moet ook niet superstijf zijn derhalve. Dit bedoel ik o.a. wanneer ik het heb over 'professionele plaatwerkers' die 'wel even dat 2cv'tje zullen verstevigen'.

Geplaatst: wo 22 dec, 2004 19:11
door pluisje
Een chassis moet ook niet superstijf zijn derhalve
wanneer het chassis superstijf zou zijn, dan heb je juist toch nergens last
van?

maar, ik begrijp wel wat je bedoelt, door de wiebelende constructie zullen
(te) stijve onderdelen gaan wringen en minder stijve onderdelen gaan
overbelasten...

wel eens in een 747 voorin gestaan? moet je eens naar achteren (door
het gangpad kijken) wanneer i door de bocht gaat, zie je de staart ook
van links naar rechts bewegen 8)

maar goed, terug naar het las apparaat..

ik denk dat het niets is, niet omdat ik zoveel ervaring er mee heb,
maar electrisch lassen is gewoon iets wat niet te dun kan.

je moet je voorstellen dat het apparaat eerst 90volt op de polen heeft
staan, en als je contact maakt, zakt dit terug naar 40 of minder...
dan begint het ampherage op te lopen en wordt er vermogen in het
materiaal gepompt...
alleen zorgt het apperaat er dus voor, dat bij het eerste keer aantikken,
je een gigantisch potentiaal verschil hebt (wat daarna dus terugvalt)
hiermee kan je dus heel makkelijk gaten in je plaatjes branden...

eerste keer aantikken zie je ook de vonken eraf spatten..
denk dus dat het niet werkbaar is...

Geplaatst: do 23 dec, 2004 17:16
door Handjes
pluisje schreef:wanneer het chassis superstijf zou zijn, dan heb je juist toch nergens last
van?

maar, ik begrijp wel wat je bedoelt, door de wiebelende constructie zullen
(te) stijve onderdelen gaan wringen en minder stijve onderdelen gaan
overbelasten...

wel eens in een 747 voorin gestaan? moet je eens naar achteren (door
het gangpad kijken) wanneer i door de bocht gaat, zie je de staart ook
van links naar rechts bewegen 8)
En daarom is een vliegtuig(-vleugel bijvoorbeeld) ook zo slap: er zou te veel spanning op bepaalde punten komen te staan. De 2cv is een mooi gemiddelde tussen stijfheid en gewicht.

Elektrisch lassen is niet te doen inderdaad.