Opknappen Mehari '71

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » za 21 apr, 2018 09:56

Op foto zie ik dat je je hoofremcilder(HRC) erop heb zitten zonder vaatje.
Is dat allang zo? Want dan is die onbetrouwbaar. Vlieg je door je remmen op een moment.

HRC moet altijd onder vloeistof blijven. 2 M7 boutjes en het vaatje erop en vullen met een centimeter LHM of DOT.

De rubbers gaan verdrogen. soms gelijk soms na 2 maanden trap je opeens heel diep in je rem. Pompend kun je altijd wel remmen.

Als dit maar een dagje zo is dan gaat het wel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Paul B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: do 19 jul, 2007 21:30
Locatie: Veenendaal

Bericht door Paul B » zo 22 apr, 2018 16:12

Oeps... De hoofdremcilinder is al langere tijd niet onder vloeistof bewaard. De kans dat de rubbers uitgedroogd zijn, is dus zeker aanwezig.

Bedankt voor de tip!
Mehari 1971 (project status)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 22 apr, 2018 16:51

Ik heb al een paar jaar een gloednieuwe hrc liggen daar zitten dopjes in de aansluitingen van het vaatje.
Maar ik begrijp dat er dan nu olie in zou zitten?
Dat verklaart wel de dopjes....

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 22 apr, 2018 20:14

Nee in een nieuwe zitten geen olie. Maar die rubbers zijn nieuw.
Gaat mis met rubbers die zeg even 20 jaar in de olie hebben gestaan.
En opeens niet meer. Dan drogen ze uit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 23 apr, 2018 16:34

verkuilm schreef:Op foto zie ik dat je je hoofremcilder(HRC) erop heb zitten zonder vaatje.
Is dat allang zo? Want dan is die onbetrouwbaar. Vlieg je door je remmen op een moment.

HRC moet altijd onder vloeistof blijven. 2 M7 boutjes en het vaatje erop en vullen met een centimeter LHM of DOT.

De rubbers gaan verdrogen. soms gelijk soms na 2 maanden trap je opeens heel diep in je rem. Pompend kun je altijd wel remmen.

Als dit maar een dagje zo is dan gaat het wel.
EINDELIJK antwoord op de vraag die ik mezelf jaren terug stelde waarom ik altijd 2x moest trappen met remmen, zelf met een 'nieuwe' 2ehands cilinder....... Dyane is al lang verkocht maar bij mn volgende A-type zal ik hier op letten.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Paul B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: do 19 jul, 2007 21:30
Locatie: Veenendaal

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door Paul B » vr 23 apr, 2021 12:09

Het topic is al een tijdje niet meer bijgewerkt, maar met intervallen werk ik nog steeds aan het opknappen van mijn mehari.

Na het terugplaatsen van de versnellingsbak en het motorblok had ik het zelf in eerste instantie niet eens door, totdat mijn dochter het koppelingspedaal intrapte. Het viel haar op dat er eigenlijk geen weerstand was.
Dus de kabel wat strakker afgesteld en vervolgens de situatie opnieuw bekeken. Wederom weinig weerstand.
Na het in de 1e versnelling zetten en het intrappen van het koppelingspedaal, bleek de motor/versnellingsbak niet te ontkoppelen.
De kabel vervolgens strakker afgesteld, maar nog steeds niet het gewenste effect bereikt.
Daarna de kabel zo strak mogelijk gesteld (vermoedelijk te strak), maar de koppeling ontkoppelt nog steeds niet.

De koppelingsvork lijkt niet verbogen.

Wat heb ik gewijzigd bij het opbouwen:
- Nieuwe koppelingskabel gemonteerd (standaard 2cv kabel)
- Andere pedalenset, in verband met staand gaspedaal
- Ivm dit probleem een nieuwe koppeling van Valeo gemonteerd (complete set)

Wat ik nog ga controleren:
- De vork om te zien of deze echt niet verbogen is
- Koppelingspedaal van de oude pedalenset vergelijken met het pedaal dat nu gemonteerd is.

Volgens mij zie ik mogelijk iets heel simpels over het hoofd, dus tips over mogelijke oorzaken en andere punten die ik kan controleren zijn zeker welkom.
Mehari 1971 (project status)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door André Post » vr 23 apr, 2021 14:02

Pedalenset is het zelfde, heb ik ook gedaan.
Je kan aan de hevel zelf voelen of het daar zwaar gaat.
Zit de buiten kabel goed in de bak? Dat die niet doorschuift.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 264
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door dimi_v » za 24 apr, 2021 08:55

geen inhoudelijke bijdrage, maar wat heb jij een lange adem! :D Respect!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door engbokho » za 24 apr, 2021 12:19

Als je motor nog het originele dikke vliegwiel heeft dan heeft een Valeo diafragma koppelingset geen zin... Dat hoort nml bij een dun vliegwiel. Dat zou het probleem kunnen verklaren.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door Thijs » zo 25 apr, 2021 14:49

Maar dat past toch ook niet qua boutjes?
Er schijnt wel een diafragma koppeling te bestaan die op een dik vliegwiel zou passen.
Daar heb ik geen ervaring mee.

Paul B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: do 19 jul, 2007 21:30
Locatie: Veenendaal

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door Paul B » zo 25 apr, 2021 21:57

engbokho schreef: za 24 apr, 2021 12:19 Als je motor nog het originele dikke vliegwiel heeft dan heeft een Valeo diafragma koppelingset geen zin... Dat hoort nml bij een dun vliegwiel. Dat zou het probleem kunnen verklaren.
Met de oude koppeling zou dit dan in het verleden ook tot problemen geleid hebben. Maar eerder al andere vreemde zaken ontdekt, dus dit als eerste nagekeken. Het vliegwiel is de dunne variant.
Een van de vorige eigenaren heeft het motorblok vervangen en toen dus ook het dunne vliegwiel gemonteerd.
André Post schreef: vr 23 apr, 2021 14:02 Pedalenset is het zelfde, heb ik ook gedaan.
Je kan aan de hevel zelf voelen of het daar zwaar gaat.
Zit de buiten kabel goed in de bak? Dat die niet doorschuift.
Om de kabel uit te sluiten nogmaals de oude koppeling goed ontvet en gemonteerd. Na het plaatsen van het motorblok,, de koppelingskabel verwijderd. Met de hand was het mogelijk deze een paar centimeter naar achteren te duwen.
Met behulp van een draadeind en moertjes de koppelingsvork verder naar achteren bewogen, om te zien of zo er wel ontkoppeld wordt. Dit bleek inderdaad het geval. De koppeling werkt op zich dus wel.

Als laatste de koppelingskabel gemonteerd en deze afgesteld. Voor mijn gevoel staat deze nu te strak, maar de koppeling werkt nu wel :D
Nu alleen nog testen met een draaiende motor, maar dat komt later deze week wel. Dank voor het meedenken!
Mehari 1971 (project status)

Paul B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: do 19 jul, 2007 21:30
Locatie: Veenendaal

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door Paul B » zo 25 apr, 2021 22:00

dimi_v schreef: za 24 apr, 2021 08:55 geen inhoudelijke bijdrage, maar wat heb jij een lange adem! :D Respect!
Dankjewel!
Mehari 1971 (project status)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door Thijs » ma 26 apr, 2021 07:27

Als je een originele Mehari bak hebt kun je problemen krijgen met het dunne vliegwiel.
Als de koppeling slijt kan het gebeuren dat hij niet meer aangrijpt op de prise-as met de korte splines.

Paul B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: do 19 jul, 2007 21:30
Locatie: Veenendaal

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door Paul B » ma 26 apr, 2021 10:42

Thijs schreef: ma 26 apr, 2021 07:27 Als je een originele Mehari bak hebt kun je problemen krijgen met het dunne vliegwiel.
Als de koppeling slijt kan het gebeuren dat hij niet meer aangrijpt op de prise-as met de korte splines.
Dat risico lijkt mee te vallen. De versnellingsbak is voorzien van schijfremmen en als ik de prise as https://www.flickr.com/photos/158707298 ... ed-public/
vergelijk met https://dyane.nl/index.php?page=49, dan is of de complete bak vervangen of in ieder geval de prise as.
Mehari 1971 (project status)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Opknappen Mehari '71

Bericht door Thijs » ma 26 apr, 2021 19:00

Dat is inderdaad een bak van een 2CV6.
Geen enkel probleem met dat dunne vliegwiel.

Plaats reactie