Opknappen Mehari '71
Op foto zie ik dat je je hoofremcilder(HRC) erop heb zitten zonder vaatje.
Is dat allang zo? Want dan is die onbetrouwbaar. Vlieg je door je remmen op een moment.
HRC moet altijd onder vloeistof blijven. 2 M7 boutjes en het vaatje erop en vullen met een centimeter LHM of DOT.
De rubbers gaan verdrogen. soms gelijk soms na 2 maanden trap je opeens heel diep in je rem. Pompend kun je altijd wel remmen.
Als dit maar een dagje zo is dan gaat het wel.
Is dat allang zo? Want dan is die onbetrouwbaar. Vlieg je door je remmen op een moment.
HRC moet altijd onder vloeistof blijven. 2 M7 boutjes en het vaatje erop en vullen met een centimeter LHM of DOT.
De rubbers gaan verdrogen. soms gelijk soms na 2 maanden trap je opeens heel diep in je rem. Pompend kun je altijd wel remmen.
Als dit maar een dagje zo is dan gaat het wel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
EINDELIJK antwoord op de vraag die ik mezelf jaren terug stelde waarom ik altijd 2x moest trappen met remmen, zelf met een 'nieuwe' 2ehands cilinder....... Dyane is al lang verkocht maar bij mn volgende A-type zal ik hier op letten.verkuilm schreef:Op foto zie ik dat je je hoofremcilder(HRC) erop heb zitten zonder vaatje.
Is dat allang zo? Want dan is die onbetrouwbaar. Vlieg je door je remmen op een moment.
HRC moet altijd onder vloeistof blijven. 2 M7 boutjes en het vaatje erop en vullen met een centimeter LHM of DOT.
De rubbers gaan verdrogen. soms gelijk soms na 2 maanden trap je opeens heel diep in je rem. Pompend kun je altijd wel remmen.
Als dit maar een dagje zo is dan gaat het wel.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Re: Opknappen Mehari '71
Het topic is al een tijdje niet meer bijgewerkt, maar met intervallen werk ik nog steeds aan het opknappen van mijn mehari.
Na het terugplaatsen van de versnellingsbak en het motorblok had ik het zelf in eerste instantie niet eens door, totdat mijn dochter het koppelingspedaal intrapte. Het viel haar op dat er eigenlijk geen weerstand was.
Dus de kabel wat strakker afgesteld en vervolgens de situatie opnieuw bekeken. Wederom weinig weerstand.
Na het in de 1e versnelling zetten en het intrappen van het koppelingspedaal, bleek de motor/versnellingsbak niet te ontkoppelen.
De kabel vervolgens strakker afgesteld, maar nog steeds niet het gewenste effect bereikt.
Daarna de kabel zo strak mogelijk gesteld (vermoedelijk te strak), maar de koppeling ontkoppelt nog steeds niet.
De koppelingsvork lijkt niet verbogen.
Wat heb ik gewijzigd bij het opbouwen:
- Nieuwe koppelingskabel gemonteerd (standaard 2cv kabel)
- Andere pedalenset, in verband met staand gaspedaal
- Ivm dit probleem een nieuwe koppeling van Valeo gemonteerd (complete set)
Wat ik nog ga controleren:
- De vork om te zien of deze echt niet verbogen is
- Koppelingspedaal van de oude pedalenset vergelijken met het pedaal dat nu gemonteerd is.
Volgens mij zie ik mogelijk iets heel simpels over het hoofd, dus tips over mogelijke oorzaken en andere punten die ik kan controleren zijn zeker welkom.
Na het terugplaatsen van de versnellingsbak en het motorblok had ik het zelf in eerste instantie niet eens door, totdat mijn dochter het koppelingspedaal intrapte. Het viel haar op dat er eigenlijk geen weerstand was.
Dus de kabel wat strakker afgesteld en vervolgens de situatie opnieuw bekeken. Wederom weinig weerstand.
Na het in de 1e versnelling zetten en het intrappen van het koppelingspedaal, bleek de motor/versnellingsbak niet te ontkoppelen.
De kabel vervolgens strakker afgesteld, maar nog steeds niet het gewenste effect bereikt.
Daarna de kabel zo strak mogelijk gesteld (vermoedelijk te strak), maar de koppeling ontkoppelt nog steeds niet.
De koppelingsvork lijkt niet verbogen.
Wat heb ik gewijzigd bij het opbouwen:
- Nieuwe koppelingskabel gemonteerd (standaard 2cv kabel)
- Andere pedalenset, in verband met staand gaspedaal
- Ivm dit probleem een nieuwe koppeling van Valeo gemonteerd (complete set)
Wat ik nog ga controleren:
- De vork om te zien of deze echt niet verbogen is
- Koppelingspedaal van de oude pedalenset vergelijken met het pedaal dat nu gemonteerd is.
Volgens mij zie ik mogelijk iets heel simpels over het hoofd, dus tips over mogelijke oorzaken en andere punten die ik kan controleren zijn zeker welkom.
Mehari 1971 (project status)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Opknappen Mehari '71
Pedalenset is het zelfde, heb ik ook gedaan.
Je kan aan de hevel zelf voelen of het daar zwaar gaat.
Zit de buiten kabel goed in de bak? Dat die niet doorschuift.
Je kan aan de hevel zelf voelen of het daar zwaar gaat.
Zit de buiten kabel goed in de bak? Dat die niet doorschuift.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Opknappen Mehari '71
geen inhoudelijke bijdrage, maar wat heb jij een lange adem! Respect!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
Re: Opknappen Mehari '71
Als je motor nog het originele dikke vliegwiel heeft dan heeft een Valeo diafragma koppelingset geen zin... Dat hoort nml bij een dun vliegwiel. Dat zou het probleem kunnen verklaren.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Opknappen Mehari '71
Maar dat past toch ook niet qua boutjes?
Er schijnt wel een diafragma koppeling te bestaan die op een dik vliegwiel zou passen.
Daar heb ik geen ervaring mee.
Er schijnt wel een diafragma koppeling te bestaan die op een dik vliegwiel zou passen.
Daar heb ik geen ervaring mee.
Re: Opknappen Mehari '71
Met de oude koppeling zou dit dan in het verleden ook tot problemen geleid hebben. Maar eerder al andere vreemde zaken ontdekt, dus dit als eerste nagekeken. Het vliegwiel is de dunne variant.
Een van de vorige eigenaren heeft het motorblok vervangen en toen dus ook het dunne vliegwiel gemonteerd.
Om de kabel uit te sluiten nogmaals de oude koppeling goed ontvet en gemonteerd. Na het plaatsen van het motorblok,, de koppelingskabel verwijderd. Met de hand was het mogelijk deze een paar centimeter naar achteren te duwen.André Post schreef: ↑vr 23 apr, 2021 14:02 Pedalenset is het zelfde, heb ik ook gedaan.
Je kan aan de hevel zelf voelen of het daar zwaar gaat.
Zit de buiten kabel goed in de bak? Dat die niet doorschuift.
Met behulp van een draadeind en moertjes de koppelingsvork verder naar achteren bewogen, om te zien of zo er wel ontkoppeld wordt. Dit bleek inderdaad het geval. De koppeling werkt op zich dus wel.
Als laatste de koppelingskabel gemonteerd en deze afgesteld. Voor mijn gevoel staat deze nu te strak, maar de koppeling werkt nu wel
Nu alleen nog testen met een draaiende motor, maar dat komt later deze week wel. Dank voor het meedenken!
Mehari 1971 (project status)
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Opknappen Mehari '71
Als je een originele Mehari bak hebt kun je problemen krijgen met het dunne vliegwiel.
Als de koppeling slijt kan het gebeuren dat hij niet meer aangrijpt op de prise-as met de korte splines.
Als de koppeling slijt kan het gebeuren dat hij niet meer aangrijpt op de prise-as met de korte splines.
Re: Opknappen Mehari '71
Dat risico lijkt mee te vallen. De versnellingsbak is voorzien van schijfremmen en als ik de prise as https://www.flickr.com/photos/158707298 ... ed-public/
vergelijk met https://dyane.nl/index.php?page=49, dan is of de complete bak vervangen of in ieder geval de prise as.
Mehari 1971 (project status)
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Opknappen Mehari '71
Dat is inderdaad een bak van een 2CV6.
Geen enkel probleem met dat dunne vliegwiel.
Geen enkel probleem met dat dunne vliegwiel.