Pagina 2 van 2

Geplaatst: ma 8 jul, 2013 22:22
door pieterc
Zou het toevoegen van TSL nog (tijdelijk) verbetering in het schakelgedrag van de bak kunnen bewerkstelligen of is dat weggegooid geld?

TSL

Geplaatst: di 9 jul, 2013 08:36
door Le Patron
Zeker geen TSL in de versnellingsbak toevoegen.

Het zou tijdelijk misschien beter schakelen, maar de TSL richt meer schade aan dan dat het goed doet. Niet doen dus.

TSL in de motor is volgens ons prima, dat gebruiken we zelf ook.

Geplaatst: di 9 jul, 2013 17:25
door achtpeter
Precies: synchroniseren is wrijving. Een superoliefilm in je synchronaven is teveel van het goede. Daar komt alleen maar meer gekraak van.

Geplaatst: di 9 jul, 2013 18:20
door LPGo
als je het (tijdelijk wil oplossen) (b.v. nog even naar Spanje ermee en dan reviseren)dan kun je er dikkere olie indoen (b.v. tractoren gebruiken SEA 120) dan kraakt ie (even) minder.....

Geplaatst: za 24 aug, 2013 18:50
door pieterc
Ik heb mij erbij neergelegd dat de bak voorlopig giert. Het dubbel clutchen wordt al weer net zo gewoon als vroeger op de trekker. Alleen hadden we daar geen voetrgas dus kwam je eigenlijk een hand te kort, dus sturen met je knie. Dikkere olie zou ook kunnen helpen want als de auto net rijdt gaat het schakelen beter. Pas na 15 km wordt het gekraak erger.

Geplaatst: za 24 aug, 2013 21:45
door Ramon
ik gebruik hier in spanje ook sae 120 in de zomer prima in de winter wat minder, als een bak giert kraakt oid dan is ie gewoon stuk en dan helpt olie niet heel veel.. en is dus meestal tijdelijk, ik eg gewoon door rijden tot ie niks meer doet!

Geplaatst: za 19 okt, 2013 16:40
door pieterc
Ik ben vandaag begonnen de oude Ami-bak open te maken. Ik heb daarvoor in het koppelingshuis de 4 bouten en 4 moeren losgemaakt. Ik krijg het koppelingshuis er niet zomaar af. Moet ik meer geweld gebruiken of moet ik misschien ook nog de bouten waarmee de trommelremmen vastzitten losmaken?

Geplaatst: za 19 okt, 2013 17:06
door AZL57
niet persé maar wel de 6 moeren die tussen ankerplaat en bak zitten. (per kant) Dan komen de as tappen met de trommels eruit.

Geplaatst: zo 20 okt, 2013 11:33
door pieterc
Ik heb de bak open en het differentiel bekeken. Het ziet er op het oog goed uit. De overbrenging is 8 x 29. Daar was ik naar op zoek want ik wilde een lange bak voor bij het Visablok. Nu eens kijken of ik, met veel hulp, een nieuwe bak kan maken.

Geplaatst: vr 25 okt, 2013 16:12
door pieterc
Inmiddels is duidelijk geworden dat ik de komende periode niet zoveel tijd heb en dat ik er misschien voor ga kiezen de bak door een Deskundige te laten reviseren. Hebben jullie een goed adres hiervoor? Ik kreeg nog het advies om alleen met SKF lagers te werken, is dat nodig en zijn alle lagers door SKF te leveren?

Geplaatst: di 4 mar, 2014 21:38
door pieterc
Bij het inschakelen van de eerste versnelling hoor ik een vreemd geluid, een soort meedraaien van iets in de bak met een beetje gekraak. Datzelfde treed ook op bij terugschakelen. Niet bij opschakelen.Zou het de de koppeling kunnen zijn die te weinig vrije slag heeft en zich nu aan het zetten is. Ik heb na een bakwissel pas 20 km gereden.

Geplaatst: ma 24 mar, 2014 21:30
door pieterc
Ik heb het blok er uit gehaald. Je ziet wat slijtagesporen op de drukgroep maar die zit er pas 1000 km op. Hoe kan ik het druklager controleren of moet je het gewoon maar vervangen?