Pagina 2 van 3

Geplaatst: ma 9 dec, 2013 22:28
door 123bollen
Over een kabelboom gesproken is het eenvoudig om aan een nieuwe kabelboom te komen voor de 2CV? Ik ben mijn 2CV6 aan het opknappen en zat er aan te denken een volledig nieuwe kabelboom aan te schaffen, is dit aan te raden?

Geplaatst: ma 9 dec, 2013 23:08
door schermer
Nieuwe kabelboom is gewoon te koop bij 2cv onderdelenwinkel. Maar wel duur (+€300) dus als de oude nog goed is zou ik die gebruiken. Wel ff alle stekkertjes schoonmaken.

Geplaatst: di 10 dec, 2013 09:16
door 123bollen
Hoi, dat is inderdaad aan de prijzige kant :oops: dan wordt het inderdaad goed schoonmaken en wellicht her en der nieuwe stekkertjes er aan vast zetten :D

Geplaatst: di 10 dec, 2013 10:51
door schermer
Maak de stekkertjes goed schoon. Dat scheelt al veel storing. Je kunt ook mp in de gaten houden, daar staat zo af en toe ook een kabelboom op. Ik had mazzel en heb er zo een reserve liggen. €30 en met een label aan alle stekkertjes!!!!

Geplaatst: do 12 dec, 2013 14:59
door theoenmarion
Ik zie elders op deze topic dat men het heeft over twee zekering kastjes met blank deksel?
Ik heb een 2cv6 van 1986, hier zit maar 1 zekeringkastje!
Klopt dat?
Ik heb trouwens ook net de kabelboom weer gelegd nadat de koets is gerestaureerd , en dat is goed te doen. Moet nog wel de boel aansluiten maar dat gaat vast wel lukken.

Geplaatst: do 12 dec, 2013 15:01
door theoenmarion
Ik zie elders op deze topic dat men het heeft over twee zekering kastjes met blank deksel?
Ik heb een 2cv6 van 1986, hier zit maar 1 zekeringkastje!
Klopt dat?
Ik heb trouwens ook net de kabelboom weer gelegd nadat de koets is gerestaureerd , en dat is goed te doen. Moet nog wel de boel aansluiten maar dat gaat vast wel lukken.

Geplaatst: do 12 dec, 2013 21:40
door RobM
doe jezelf een plezier en leg een extra 1.5 mm2 draad naar achter als massa. En ook nog één voor een mogelijke achterruitverwarming. En nog één voor een mogelijk mistachterlicht.
nu is het een fluitje van een cent, als straks de bekleding er in zit dan wil het niet. En de meeste storingen bij een eend komen door slecht kontakt, of door slecht massakontakt.
Ik heb ook een massakabel naar de koplampenbalk gelegd. Als jij straks je vers gespoten sparborden monteerd, werken je knipperlichten dus niet meer. De massa van claxon, knipperlichten en gelijk ook maar de koplampen via een lekker dikke 2,5 mm2 en nooit meer massaproblemen.


er zijn eenden met één, en eenden met twee zekeringenkastjes. Gewoon terugmonteren hoe het zat.

Gr Rob

Geplaatst: do 12 dec, 2013 21:55
door schermer
Ik heb ook 2 kastjes, het 2e kastje bevat maar 1 zekering, voor de achterruitverwarming. Het is dus een extra zekeringkastje voor accesoires.

Geplaatst: do 12 dec, 2013 22:10
door theoenmarion
Ik had inderdaad al een 2,5 mm2 kabel naar achter geleg voor de massa, Rob.
Nog een voor mistachterlamp en achterruit verwarming is een goede tip. Kreeg ook al een tip, van mijn schoonzoon, om een extra kabel te leggen in het dashbord voor een sigaretten aansteker/ navigatie.
En de massa naar de koplampen en knipperlichten komt er ook.
Wat voor bekleding heb jij gedaan voor binnenkant schutbord en dashbord?

Bedankt voor de tip.

Geplaatst: vr 13 dec, 2013 08:49
door RobM
die heb ik er nog niet in. Is wel makkelijker als de boel nog niet gemonteerd is, maar ik bewaar nog een paar klusjes en wat onkosten voor de komende jaren.

in mijn vorige eend had ik deze isolatie er ook nog niet ingebouwd: horen en zien vergaat je, wat een herrie.

Gr Rob

Geplaatst: vr 13 dec, 2013 10:11
door vanVeller
theoenmarion schreef:Ik had inderdaad al een 2,5 mm2 kabel naar achter geleg voor de massa
Waarom zou je een massa naar achterleggen??? De hele koets van de eend is massa, van de accu gaat er een draad naar de koets.

Geplaatst: vr 13 dec, 2013 12:34
door Thijs
Omdat een apart hiervoor aangelgde koperen draad veel beter geleidt dan een ijzeren carosserie die aan elkaar gebout is met vuil er tussen.
Als je veel storingen van te voren wilt uit sluiten dan kun je beter wel een massa-draad aanleggen.

Geplaatst: vr 13 dec, 2013 13:12
door theoenmarion
Ook mijn idee.
Ik heb de laatste tijd aardig wat topics over bedrading enz. Doorgebladerd en heel wat frustraties gezien.
Voorkomen is beter dan genezen!

extra kabels

Geplaatst: vr 13 dec, 2013 17:09
door my 2cv is 2 fast 4 you
misschien een kabeltje voor achteruitrijlicht.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=446 ... c&start=45
misschien ook wat kabeltjes voor audio?
maar die kan je misschien onder de vloerbekleding wegwerken.
ik ben ook van plan om een derde remlicht te installeren. die plak je gewoon op je achterruit.
http://www.beslist.nl/products/elektron ... omview[url][/url]

Geplaatst: vr 13 dec, 2013 18:13
door st@f
Thijs schreef:Omdat een apart hiervoor aangelgde koperen draad veel beter geleidt dan een ijzeren carosserie die aan elkaar gebout is met vuil er tussen.
Als je veel storingen van te voren wilt uit sluiten dan kun je beter wel een massa-draad aanleggen.
waarom niet gewoon het chassis gebruiken als massa; dat loopt van voorbumper tot achterbumper en is nergens onderbroken