Olielekje vooraan + vocht uit uitlaat

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1640
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 3 okt, 2013 12:51

dietervh schreef:Additioneel : ook de luchtfilter, voelt vettig aan van binnen, terwijl ik deze nog maar pas helemaal heb uitgekuist en nieuwe filter geplaatst heb.
Dat komt door de defecte olievulpijp c.q. carterdruk .

Gebruikersavatar
Oiseau blanc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 30 dec, 2012 03:11
Locatie: Heusden

Bericht door Oiseau blanc » do 3 okt, 2013 13:51

Had exact hetzelfde qua olielekkages. Sinds ik de vulpijp heb vervangen door een imitatiesetje geen enkele lekkage meer gehad, het blok is en blijft volledig droog!

Kosten: E 75 aan materiaal en een half uurtje werk.
Het is wel een beetje een gepruts in het krappe vooronder! Denk er ook aan de pakking van vulpijp op het blok te vervangen, anders heb je daar weer lekkage...
La Liberte en 2CV!

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » do 3 okt, 2013 19:31

All,

merci voor de tips & opmerkingen.
Revisiesetje is op weg en ga de pijp dit weekend reviseren.

Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst, en indien er nog lekkages zijn, probeer ik wat meer gedetailleerde foto's te nemen van waar het lek ergens ontstaat.

Op hoop van zegen dat die nieuwe pijp het doet!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1640
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 3 okt, 2013 19:57

dietervh schreef:All,



Op hoop van zegen dat die nieuwe pijp het doet!
Gereviseerde pijp neem ik aan ?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3070
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 3 okt, 2013 20:13

Ik heb hier nog een nieuwe olievulpijp liggen die ik in 2003 heb gekocht.
was het toen ook al rommel?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 3 okt, 2013 21:02

Misschien dat er na 10 jaar wel sprake is van wat verharding van de rubbers.

Ik heb dus ook zo een imi geval te pakken gehad die kansloos was. Dit was rond 2005 -2006 denk ik. En ik maar denken dat mijn gereviseerde blok niet ok was...

Volgens de verkoper toen kwamen 1 op de 3 exemplaren terug!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » vr 4 okt, 2013 07:58

Geert schreef:
dietervh schreef:All,



Op hoop van zegen dat die nieuwe pijp het doet!
Gereviseerde pijp neem ik aan ?
Inderdaad!

Alles wat ik lees komt neer op die nieuwe imi pijpen die niet veel voorstellen. Revisie all the way!

Gebruikersavatar
Oiseau blanc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 30 dec, 2012 03:11
Locatie: Heusden

Bericht door Oiseau blanc » vr 4 okt, 2013 08:41

Dat imitatiesetje heb ik er al weer even opzitten en ik ondervind geen enkele problemen...( ik denk dat de kwaliteit van imidatiedelen er de laatste jaren wel op vooruit is gegaan)..

ben benieuwd naar je ervaringen met het gereviseerde spul!
La Liberte en 2CV!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2089
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 4 okt, 2013 10:44

dietervh schreef:Heren

-> Wagen lekt - GEEN - olie als hij gewoon draait tot 30 minuten staat warm te draaien, ook dan geen lek. Wel als ie even heeft rondgereden.
Begrijp ik het goed dat je de wagen 30 min stationair laat warmdraaien?

Dat kun je beter niet meer doen dat is niet zo goed voor de motor.

Een eend motor die stationair draait komt niet op temperatuur.
De olie blijft te koud om zijn werk voldoende te doen als je hem stationair laat pruttelen. Daardoor smeert deze niet optimaal.

Beter na starten gelijk gaan rijden.

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » vr 4 okt, 2013 13:32

Erikjan schreef:
dietervh schreef:Heren

-> Wagen lekt - GEEN - olie als hij gewoon draait tot 30 minuten staat warm te draaien, ook dan geen lek. Wel als ie even heeft rondgereden.
Begrijp ik het goed dat je de wagen 30 min stationair laat warmdraaien?

Dat kun je beter niet meer doen dat is niet zo goed voor de motor.

Een eend motor die stationair draait komt niet op temperatuur.
De olie blijft te koud om zijn werk voldoende te doen als je hem stationair laat pruttelen. Daardoor smeert deze niet optimaal.

Beter na starten gelijk gaan rijden.
Hm, goed punt... Al was het alleen maar om even te testen. Die onthou ik!

Ik hou jullie op de hoogte over het resultaat.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2089
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 5 okt, 2013 23:36

Ik heb vandaagbmijn vulpijp open geslepen en gereviseerd.

De rubbers die er uit kwamen zijn kogel hard en breken gewoon als je ze probeert te buigen.

Ben natuurlijk weer vergeten fotos te maken maar als ik er aan denk maak ik een foto van de oude rubbers. Ik had niet verwacht dat ze zo slecht waren. Verklaart misschien ook een deel van mijn olie verbruik.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1640
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 6 okt, 2013 08:19

Zo zag de olievulpijp van mijn AZU er van binnen uit:
Afbeelding
DSCF0088 by geert1953, on Flickr

Afbeelding
DSCF0084 by geert1953, on Flickr

Kun je je voorstellen dat die lekte ?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5142
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 6 okt, 2013 14:47

Het is schandalig dat ze zoiets bij Citroen leveren...Al kapot na 39 jaar.... ;-) :lol: :lol:
diverse Citroens, wat anders.

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » ma 7 okt, 2013 13:58

Semi-goed nieuws!

Na het vervangen van mijn olievulpijp rubber, is 90% van het lek verdwenen. (m.a.w. hij drupt niet meer als hij even staat te draaien)
Na een ritje (van een half uur), krijg ik nog 1 drupje te zien, die er soms wel, soms niet afvalt. Dus niet echt een lek meer, maar eerder een "zwetende" motor.

Na in detail te kijken op welke plek het echt wel nog vochtig is, kwam ik terecht op de plaats waar mijn oliekoeler gemonteerd wordt op de motorblok.

Ik vermoed dat daar ook wel rubbertjes voor bestaan?
Is het vervangen moeilijk? Dingen waar ik moet op letten?

PS : ik post ook wel eens foto's hoe het membraan eruitzag. Kwam erop neer dat het een harde plastic was, in plaats van een rubber, met her en der een barst!

Merci!

WillemT
Beginner
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: do 3 aug, 2006 09:14
Locatie: Zijtaart

Bericht door WillemT » ma 7 okt, 2013 14:26

Doe alsjeblieft voorzichtig bij de demontage van de oliekoeler. Die aluminium buisjes scheuren nogal gemakkelijk (eigen ervaring)...

Plaats reactie