Pagina 2 van 3

Geplaatst: do 3 okt, 2013 12:51
door Geert
dietervh schreef:Additioneel : ook de luchtfilter, voelt vettig aan van binnen, terwijl ik deze nog maar pas helemaal heb uitgekuist en nieuwe filter geplaatst heb.
Dat komt door de defecte olievulpijp c.q. carterdruk .

Geplaatst: do 3 okt, 2013 13:51
door Oiseau blanc
Had exact hetzelfde qua olielekkages. Sinds ik de vulpijp heb vervangen door een imitatiesetje geen enkele lekkage meer gehad, het blok is en blijft volledig droog!

Kosten: E 75 aan materiaal en een half uurtje werk.
Het is wel een beetje een gepruts in het krappe vooronder! Denk er ook aan de pakking van vulpijp op het blok te vervangen, anders heb je daar weer lekkage...

Geplaatst: do 3 okt, 2013 19:31
door dietervh
All,

merci voor de tips & opmerkingen.
Revisiesetje is op weg en ga de pijp dit weekend reviseren.

Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst, en indien er nog lekkages zijn, probeer ik wat meer gedetailleerde foto's te nemen van waar het lek ergens ontstaat.

Op hoop van zegen dat die nieuwe pijp het doet!

Geplaatst: do 3 okt, 2013 19:57
door Geert
dietervh schreef:All,



Op hoop van zegen dat die nieuwe pijp het doet!
Gereviseerde pijp neem ik aan ?

Geplaatst: do 3 okt, 2013 20:13
door Thijs
Ik heb hier nog een nieuwe olievulpijp liggen die ik in 2003 heb gekocht.
was het toen ook al rommel?

Geplaatst: do 3 okt, 2013 21:02
door TB
Misschien dat er na 10 jaar wel sprake is van wat verharding van de rubbers.

Ik heb dus ook zo een imi geval te pakken gehad die kansloos was. Dit was rond 2005 -2006 denk ik. En ik maar denken dat mijn gereviseerde blok niet ok was...

Volgens de verkoper toen kwamen 1 op de 3 exemplaren terug!

Geplaatst: vr 4 okt, 2013 07:58
door dietervh
Geert schreef:
dietervh schreef:All,



Op hoop van zegen dat die nieuwe pijp het doet!
Gereviseerde pijp neem ik aan ?
Inderdaad!

Alles wat ik lees komt neer op die nieuwe imi pijpen die niet veel voorstellen. Revisie all the way!

Geplaatst: vr 4 okt, 2013 08:41
door Oiseau blanc
Dat imitatiesetje heb ik er al weer even opzitten en ik ondervind geen enkele problemen...( ik denk dat de kwaliteit van imidatiedelen er de laatste jaren wel op vooruit is gegaan)..

ben benieuwd naar je ervaringen met het gereviseerde spul!

Geplaatst: vr 4 okt, 2013 10:44
door Erikjan
dietervh schreef:Heren

-> Wagen lekt - GEEN - olie als hij gewoon draait tot 30 minuten staat warm te draaien, ook dan geen lek. Wel als ie even heeft rondgereden.
Begrijp ik het goed dat je de wagen 30 min stationair laat warmdraaien?

Dat kun je beter niet meer doen dat is niet zo goed voor de motor.

Een eend motor die stationair draait komt niet op temperatuur.
De olie blijft te koud om zijn werk voldoende te doen als je hem stationair laat pruttelen. Daardoor smeert deze niet optimaal.

Beter na starten gelijk gaan rijden.

Geplaatst: vr 4 okt, 2013 13:32
door dietervh
Erikjan schreef:
dietervh schreef:Heren

-> Wagen lekt - GEEN - olie als hij gewoon draait tot 30 minuten staat warm te draaien, ook dan geen lek. Wel als ie even heeft rondgereden.
Begrijp ik het goed dat je de wagen 30 min stationair laat warmdraaien?

Dat kun je beter niet meer doen dat is niet zo goed voor de motor.

Een eend motor die stationair draait komt niet op temperatuur.
De olie blijft te koud om zijn werk voldoende te doen als je hem stationair laat pruttelen. Daardoor smeert deze niet optimaal.

Beter na starten gelijk gaan rijden.
Hm, goed punt... Al was het alleen maar om even te testen. Die onthou ik!

Ik hou jullie op de hoogte over het resultaat.

Geplaatst: za 5 okt, 2013 23:36
door Erikjan
Ik heb vandaagbmijn vulpijp open geslepen en gereviseerd.

De rubbers die er uit kwamen zijn kogel hard en breken gewoon als je ze probeert te buigen.

Ben natuurlijk weer vergeten fotos te maken maar als ik er aan denk maak ik een foto van de oude rubbers. Ik had niet verwacht dat ze zo slecht waren. Verklaart misschien ook een deel van mijn olie verbruik.

Geplaatst: zo 6 okt, 2013 08:19
door Geert
Zo zag de olievulpijp van mijn AZU er van binnen uit:
Afbeelding
DSCF0088 by geert1953, on Flickr

Afbeelding
DSCF0084 by geert1953, on Flickr

Kun je je voorstellen dat die lekte ?

Geplaatst: zo 6 okt, 2013 14:47
door AZL57
Het is schandalig dat ze zoiets bij Citroen leveren...Al kapot na 39 jaar.... ;-) :lol: :lol:

Geplaatst: ma 7 okt, 2013 13:58
door dietervh
Semi-goed nieuws!

Na het vervangen van mijn olievulpijp rubber, is 90% van het lek verdwenen. (m.a.w. hij drupt niet meer als hij even staat te draaien)
Na een ritje (van een half uur), krijg ik nog 1 drupje te zien, die er soms wel, soms niet afvalt. Dus niet echt een lek meer, maar eerder een "zwetende" motor.

Na in detail te kijken op welke plek het echt wel nog vochtig is, kwam ik terecht op de plaats waar mijn oliekoeler gemonteerd wordt op de motorblok.

Ik vermoed dat daar ook wel rubbertjes voor bestaan?
Is het vervangen moeilijk? Dingen waar ik moet op letten?

PS : ik post ook wel eens foto's hoe het membraan eruitzag. Kwam erop neer dat het een harde plastic was, in plaats van een rubber, met her en der een barst!

Merci!

Geplaatst: ma 7 okt, 2013 14:26
door WillemT
Doe alsjeblieft voorzichtig bij de demontage van de oliekoeler. Die aluminium buisjes scheuren nogal gemakkelijk (eigen ervaring)...