Carburateur versleten?

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 21 dec, 2013 07:44

Thijs schreef:Dat gedoe met die pakkingen en zo was al gebeurd.
Maar inderdaad een paar busjes laten draaien zou het op kunnen lossen.
Alleen ken ik niemand die dat zou kunnen.... :?
Als je de afmetingen doorgeeft wil ik ze wel maken.
Kostprijs: prijs van het materiaal+opsturen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 21 dec, 2013 09:02

Daar ga ik graag op in als mede-Dyanerijder.
Alleen nog even uitvissen hoe ik de maten moet bepalen.
Is een schuifmaat nauwkeurig genoeg?

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 21 dec, 2013 09:16

Thijs schreef:Daar ga ik graag op in als mede-Dyanerijder.
Alleen nog even uitvissen hoe ik de maten moet bepalen.
Is een schuifmaat nauwkeurig genoeg?
een digitale schuifmaat is het meest precieze dat ik liggen heb.
de maten die ik nodig heb:
de diameter van de as (liefst op de plaats van de bus) Ik maak het gat in de nieuwe bus dan met een geschikte ruimer
de buitendiameter van de oude bus
de lengte van de oude bus.
en eventueel een foto van de oude bus zodat ik kan kijken hoe de randen afgerond zijn.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 21 dec, 2013 10:50

Dat is wel een toffe actie Voeteir.
Maar je zal ook in de carburateur het gat van de as weer rond moeten maken.
Het meest praktisch is als je de carburateur krijgt toegezonden.
tweeceevees zijn leuk!

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 21 dec, 2013 12:13

marcopr schreef:Dat is wel een toffe actie Voeteir.
Maar je zal ook in de carburateur het gat van de as weer rond moeten maken.
Het meest praktisch is als je de carburateur krijgt toegezonden.
Ik heb nog niet bekeken hoe het er in het echt uitziet.
Volgens de uitleg dacht ik dat er een bus in het huis van de carb geperst zit met daardoor de as.
Is dit niet zo?

Gaat de as gewoon door het barburatorhuis?
In dat geval moet het gat in het huis inderdaad uitgefreesd worden en moet er een bus passend gemaakt worden voor het nieuwe gat en de bestaande as.

Op zich is dat ook geen probleem maar dan heb ik inderdaad de carburator nodig.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 21 dec, 2013 13:00

Er zitten geen bussen in.
De as draait gewoon op het materiaal van de carburateur.
Diameter as is 8mm gemeten met mijn oldskool schuifmaat.
De grap is dus dat in de carburateur de gaten moeten worden opgeruimd.
Kan dat niet gewoon met een boortje?
Stel dat je die bussen maakt met een wanddikte van 1,5mm, dan 11mm boren? :?:

Bovengenoemde is trouwens de eerste trap. Bij de carburateurs die ik heb liggen is dat de meest uitgesleten as. Dan ook de as van de choke nog.
Die van de tweede trap lijkt meest nog wel goed.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 21 dec, 2013 13:28

Thijs schreef:Er zitten geen bussen in.
De as draait gewoon op het materiaal van de carburateur.
Diameter as is 8mm gemeten met mijn oldskool schuifmaat.
De grap is dus dat in de carburateur de gaten moeten worden opgeruimd.
Kan dat niet gewoon met een boortje?
Stel dat je die bussen maakt met een wanddikte van 1,5mm, dan 11mm boren? :?:

Bovengenoemde is trouwens de eerste trap. Bij de carburateurs die ik heb liggen is dat de meest uitgesleten as. Dan ook de as van de choke nog.
Die van de tweede trap lijkt meest nog wel goed.
Als jij een gat van 11 boort en ik maak een bus van 11 dan denk ik niet dat dit zal passen. Boren is waarschijnlijk niet precies genoeg. Je zal het gat daarna moeten opmeten. Ruimen is beter.
Je moet dan ook zeker zijn dat je het gat loodrecht kan boren/ruimen anders zal je as schuin in de carburator zitten.
En om het compleet te maken mag het center van het gat niet veranderen of je as zit op een andere plaats.

Ik heb geen idee hoeveel carburatoren je op overschot hebt en hoeveel waarde je eraan hecht. Als je niets te verliezen hebt kunnen we in elk geval proberen.

Ik heb hier nog wel een overschotje messing liggen waar ik een paar busjes uit kan draaien.
Dus jij boort ( en meet) of ruimt een gat van 11.
Ik maak een busje buitendiameter 11 en met een gat van 8
Dan moet ik alleen nog de lengte van de bus weten. Dat is dan de wanddikte van de carburator op de plaats waar de bus moet komen.

En als je mij ook de diameter van de choke as en de maten van het gat dat je daarvoor maakt doorgeeft dan kan ik daar ook een bus voor maken.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 21 dec, 2013 19:04

Jup zo gaat het voeteir
tweeceevees zijn leuk!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 22 dec, 2013 11:06

Voetair, ik zie dat niet zo zitten.
De enige mogelijkheid zie ik er in dat ik een carburateur opstuur en jij er een busje voor maakt. Hier liggen er een stuk of vijf.
Ik meet nooit nauwkeurig genoeg....

Overigens zou iedereen eens aan de as van de 1e trap moeten rammelen bij zijn A-type. Volgens mij hebben ze allemaal speling alleen merk je daar met benzine als brandstof minder van.

Dan heb ik nog wel een vraagje:
Is de tweetraps carburateur van een Dyane anders dan van een Eend? Volgens mij zijn zeker de sproeiers anders.
Er staat bij mij 26 18 op.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 22 dec, 2013 11:30

Volgens mij zijn die carburateurs op de sproeiers na identiek!
En het is een prachtig aanbod wat vouteir je doet, zou daar in jouw geval graag gebruik van maken en er een carbu. heen sturen.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » ma 30 dec, 2013 22:06

Er zijn inmiddels 2 carburatoren toegekomen.
Vandaag heb ik er 1 geinspecteerd en er was inderdaad behoorlijk wat speling op de as van de gasklep 1ste trap.

Ik heb de as uit het huis gehaald en met het blote was zichtbaar dat het gat ovaal is.

De as zelf is niet ingelopen dus enkel de gaten in het huis moeten aangepakt worden.

Komt helemaal goed. :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 30 dec, 2013 22:10

Ik ben benieuwd naar het resultaat, leuk om te volgen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 30 dec, 2013 23:06

Leuk dat je deze klus zo oppakt!
tweeceevees zijn leuk!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 31 dec, 2013 09:48

Dit was de carburateur waarmee ik reed.

Goed bezig! :D

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » di 31 dec, 2013 13:34

ben benieuwd.
zoveel mogelijk fotos van het proces he ;) altijd handig voor de toekomst
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Plaats reactie