Pagina 2 van 5

Geplaatst: za 21 dec, 2013 07:44
door voeteir
Thijs schreef:Dat gedoe met die pakkingen en zo was al gebeurd.
Maar inderdaad een paar busjes laten draaien zou het op kunnen lossen.
Alleen ken ik niemand die dat zou kunnen.... :?
Als je de afmetingen doorgeeft wil ik ze wel maken.
Kostprijs: prijs van het materiaal+opsturen.

Geplaatst: za 21 dec, 2013 09:02
door Thijs
Daar ga ik graag op in als mede-Dyanerijder.
Alleen nog even uitvissen hoe ik de maten moet bepalen.
Is een schuifmaat nauwkeurig genoeg?

Geplaatst: za 21 dec, 2013 09:16
door voeteir
Thijs schreef:Daar ga ik graag op in als mede-Dyanerijder.
Alleen nog even uitvissen hoe ik de maten moet bepalen.
Is een schuifmaat nauwkeurig genoeg?
een digitale schuifmaat is het meest precieze dat ik liggen heb.
de maten die ik nodig heb:
de diameter van de as (liefst op de plaats van de bus) Ik maak het gat in de nieuwe bus dan met een geschikte ruimer
de buitendiameter van de oude bus
de lengte van de oude bus.
en eventueel een foto van de oude bus zodat ik kan kijken hoe de randen afgerond zijn.

Geplaatst: za 21 dec, 2013 10:50
door marcopr
Dat is wel een toffe actie Voeteir.
Maar je zal ook in de carburateur het gat van de as weer rond moeten maken.
Het meest praktisch is als je de carburateur krijgt toegezonden.

Geplaatst: za 21 dec, 2013 12:13
door voeteir
marcopr schreef:Dat is wel een toffe actie Voeteir.
Maar je zal ook in de carburateur het gat van de as weer rond moeten maken.
Het meest praktisch is als je de carburateur krijgt toegezonden.
Ik heb nog niet bekeken hoe het er in het echt uitziet.
Volgens de uitleg dacht ik dat er een bus in het huis van de carb geperst zit met daardoor de as.
Is dit niet zo?

Gaat de as gewoon door het barburatorhuis?
In dat geval moet het gat in het huis inderdaad uitgefreesd worden en moet er een bus passend gemaakt worden voor het nieuwe gat en de bestaande as.

Op zich is dat ook geen probleem maar dan heb ik inderdaad de carburator nodig.

Geplaatst: za 21 dec, 2013 13:00
door Thijs
Er zitten geen bussen in.
De as draait gewoon op het materiaal van de carburateur.
Diameter as is 8mm gemeten met mijn oldskool schuifmaat.
De grap is dus dat in de carburateur de gaten moeten worden opgeruimd.
Kan dat niet gewoon met een boortje?
Stel dat je die bussen maakt met een wanddikte van 1,5mm, dan 11mm boren? :?:

Bovengenoemde is trouwens de eerste trap. Bij de carburateurs die ik heb liggen is dat de meest uitgesleten as. Dan ook de as van de choke nog.
Die van de tweede trap lijkt meest nog wel goed.

Geplaatst: za 21 dec, 2013 13:28
door voeteir
Thijs schreef:Er zitten geen bussen in.
De as draait gewoon op het materiaal van de carburateur.
Diameter as is 8mm gemeten met mijn oldskool schuifmaat.
De grap is dus dat in de carburateur de gaten moeten worden opgeruimd.
Kan dat niet gewoon met een boortje?
Stel dat je die bussen maakt met een wanddikte van 1,5mm, dan 11mm boren? :?:

Bovengenoemde is trouwens de eerste trap. Bij de carburateurs die ik heb liggen is dat de meest uitgesleten as. Dan ook de as van de choke nog.
Die van de tweede trap lijkt meest nog wel goed.
Als jij een gat van 11 boort en ik maak een bus van 11 dan denk ik niet dat dit zal passen. Boren is waarschijnlijk niet precies genoeg. Je zal het gat daarna moeten opmeten. Ruimen is beter.
Je moet dan ook zeker zijn dat je het gat loodrecht kan boren/ruimen anders zal je as schuin in de carburator zitten.
En om het compleet te maken mag het center van het gat niet veranderen of je as zit op een andere plaats.

Ik heb geen idee hoeveel carburatoren je op overschot hebt en hoeveel waarde je eraan hecht. Als je niets te verliezen hebt kunnen we in elk geval proberen.

Ik heb hier nog wel een overschotje messing liggen waar ik een paar busjes uit kan draaien.
Dus jij boort ( en meet) of ruimt een gat van 11.
Ik maak een busje buitendiameter 11 en met een gat van 8
Dan moet ik alleen nog de lengte van de bus weten. Dat is dan de wanddikte van de carburator op de plaats waar de bus moet komen.

En als je mij ook de diameter van de choke as en de maten van het gat dat je daarvoor maakt doorgeeft dan kan ik daar ook een bus voor maken.

Geplaatst: za 21 dec, 2013 19:04
door marcopr
Jup zo gaat het voeteir

Geplaatst: zo 22 dec, 2013 11:06
door Thijs
Voetair, ik zie dat niet zo zitten.
De enige mogelijkheid zie ik er in dat ik een carburateur opstuur en jij er een busje voor maakt. Hier liggen er een stuk of vijf.
Ik meet nooit nauwkeurig genoeg....

Overigens zou iedereen eens aan de as van de 1e trap moeten rammelen bij zijn A-type. Volgens mij hebben ze allemaal speling alleen merk je daar met benzine als brandstof minder van.

Dan heb ik nog wel een vraagje:
Is de tweetraps carburateur van een Dyane anders dan van een Eend? Volgens mij zijn zeker de sproeiers anders.
Er staat bij mij 26 18 op.

Geplaatst: zo 22 dec, 2013 11:30
door Bertje Beige
Volgens mij zijn die carburateurs op de sproeiers na identiek!
En het is een prachtig aanbod wat vouteir je doet, zou daar in jouw geval graag gebruik van maken en er een carbu. heen sturen.

Geplaatst: ma 30 dec, 2013 22:06
door voeteir
Er zijn inmiddels 2 carburatoren toegekomen.
Vandaag heb ik er 1 geinspecteerd en er was inderdaad behoorlijk wat speling op de as van de gasklep 1ste trap.

Ik heb de as uit het huis gehaald en met het blote was zichtbaar dat het gat ovaal is.

De as zelf is niet ingelopen dus enkel de gaten in het huis moeten aangepakt worden.

Komt helemaal goed. :wink:

Afbeelding

Geplaatst: ma 30 dec, 2013 22:10
door TB
Ik ben benieuwd naar het resultaat, leuk om te volgen.

Geplaatst: ma 30 dec, 2013 23:06
door marcopr
Leuk dat je deze klus zo oppakt!

Geplaatst: di 31 dec, 2013 09:48
door Thijs
Dit was de carburateur waarmee ik reed.

Goed bezig! :D

Geplaatst: di 31 dec, 2013 13:34
door Ducksen
ben benieuwd.
zoveel mogelijk fotos van het proces he ;) altijd handig voor de toekomst