Pagina 2 van 6

Geplaatst: vr 3 jan, 2014 18:51
door Thijs
In de vraagbaak staan de maten met toleranties.
1 nok blijkt 0,5mm te klein te zijn.

Ik heb dus maar een nieuwe nokkenas besteld incl. nieuwe nokvolgers.

Al met al wordt het toch wel een prijzig klusje....

Geplaatst: vr 3 jan, 2014 20:08
door voeteir
Nu alles openligt moet je niet twijfelen (als het budget het toelaat).
Nieuwe zuigers, nieuwe cylinders, nieuwe nokkenas en nokvolgers, nieuwe kleppen en de klepzittingen (laten) slijpen. Dan heb je een zo goed als nieuw blok.

Geplaatst: vr 3 jan, 2014 22:33
door Thijs
Hmmm. De zuigers en cilinders wilde ik hergebruiken.
De zuigerveren worden wel vernieuwd.
Dus de kleppen ook vervangen? Ik was eigenlijk van plan ze opnieuw op elkaar in te slijpen. Maar dan wel de bestaande kleppen.....

Geplaatst: za 4 jan, 2014 07:07
door voeteir
Als ik de staat van de nokkenas zie denk ik dat de kleppen ook niet echt nieuw meer zullen zijn.
Als je de kleppen opnieuw wil inslijpen dan zal de rand van de kleppen wel heel dun worden volgens mij.
Voor de prijs van een setje kleppen moet je het in elk geval niet laten.
Ik heb de 2 koppen van de motor binnengestoken bij een revisiebedrijf hier in de buurt. Ik betaalde 75€ + de prijs van 4 kleppen om de koppen te laten wassen, de klepzittingen te laten slijpen en de nieuwe kleppen te laten roderen.

Als er niets mis is met de zuigers en cylinders kan je ze uiteraard opniew gebruiken.

Geplaatst: za 4 jan, 2014 10:17
door Thijs
Ik zal er eens over denken.
Het wordt alleen allemaal wel wat prijziger dan van te voren begroot.
Aan de andere kant zou je dan ook heeeeel lang met het blok moeten kunnen doen.

Geplaatst: za 4 jan, 2014 13:55
door voeteir
Je kan de motor ook gewoon zo samen steken en hopen dat hij draait. De vraag is dan hoelang de motor het gaat uithouden.
Het is dan wel zeker dat het blok vroeg of laat toch terug open moet en dat de onderdelen dan alsnog moeten vervangen worden.
Je moet voor jezelf uitmaken wat haalbaar is en wat het opzet van de restauratie is.

Geplaatst: za 4 jan, 2014 16:03
door TB
Wordt inderdaad een duurder geintje zo. Was een goede gebruikte nokkenas geen optie?

Geplaatst: za 4 jan, 2014 16:40
door LPGo
Ik mis hier volgens mij 1 belangrijk ding, de klepseals, die zijn bijna nog belangrijker om het olieverbruik naar beneden te krijgen als nieuwe kleppen, normaliter zijn slechte klepseals te herkennen als je op de snelweg het gas loslaat en daarna plotseling gas geeft, dat er een blauwe wolk uit je uitlaat komt.......

Cilinders en zuigers kun je nakijken, als je nog hoonsporen in de cilinders ziet dan zijn ze nog te gebruiken, er mogen ook bovenaan in de cilinders geen verdikkingen zijn want dan is de cilinder uitgesleten.... als de zuigers verkleurt zijn doordat ze een keer te heet zijn geworden dan heb ik er mijn vraagtekens bij....

Zuigerveren zou ik altijd vervangen evenals alle pakkingen. Oliepomp ook nakijken of de speling niet te groot is, anders ook vervangen... Oliekoeler minstens goed doorspoelen maar aan de rest van je motor te zien liever een nieuwe....

Inderdaad beter nu iets meer geld uitgeven, dan dat hij over 2 jaar weer uit elkaar moet.... of het moet je hobby worden (motorblokken uit en in elkaar zetten).....

Geplaatst: za 4 jan, 2014 19:00
door voeteir
Inderdaad klepseals (en eigenlijk alle dichtingen) vervangen.

Geplaatst: za 4 jan, 2014 20:19
door Thijs
Ja, dat was ik al van plan hoor.
Nog even zien hoe ver ik de onderdelen vervang.

Geplaatst: zo 5 jan, 2014 09:35
door DucKKnutsel
Als je alle pakkingen gaat vervangen kom je al snel bij een compleet pakking set in zo'n geel kartonnetje zit alles in merk weet ik zo niet. Maar doe je zelf een plezier en gebruik niet die witte klep seals die er bij zitten die zijn zo slecht dat ze soms al scheuren als je ze er op drukt echt bagger dingen zijn het. Ook de uitlaat pakkingen die er bij zitten zijn van slechte kwaliteit. Via google kom je er vast wel uit wat je beter kan gebruiken anders stuur maar een pm

Geplaatst: zo 5 jan, 2014 12:01
door backfire
Heb je misschien net als ik verkeerde klepseal op de verkeerde zitting proberen te drukken? Er zitten nl twee maten in, 8mm en 8,5mm. Montagetip gebruik de klepsteel, schuif de seal daar op, beetje vet er aan en dan stop je de klepsteel in de klepgeleider, je drukt dan zonder problemen de seal op de geleider.

Geplaatst: zo 5 jan, 2014 12:22
door DucKKnutsel
Nee hoor dat snap ik allemaal wel. Je hoeft me ook niet te geloven en ieder zijn ding maar ik vind het bagger dingen en voor een paar euro meer heb je wel de goeie. Als je die dingen dan naast elkaar legt en in de handen hebt snap je precies wat ik bedoel. Denk ook dat een revisie bedrijf dat alleen maar in eenden doet die dingen niet voor niets in de kliko dumpt.

Geplaatst: zo 5 jan, 2014 14:00
door backfire
Ik zeg toch niet dat ik je nieg geloof?

Geplaatst: ma 6 jan, 2014 22:00
door Thijs
Zojuist de kleppen gedemonteerd. Drie stuks wilden prima maar één zat zo vast dat ik de (geleende) tang bijna gemold heb.
Morgen zal ik de koppen wat schoonmaken want ze zijn erg vet aan de buitenkant.
Ik heb het idee dat de kleppen wel kunnen worden hergebruikt.