Pagina 2 van 3

Geplaatst: di 4 feb, 2014 13:03
door frenkie
Sorry, ik had mijn post iets anders moeten stellen. Mensen die graag bij het oude vertrouwde blijven respecteer ik. Maar ik wil juist vernieuwende gedachten en handige oplossingen. Zo dat het eend rijden nog prettiger wordt en je die moderne autorijders uit kunt blijven lachen. En niet andersom dat je met rokende auto naar de kant moet omdat je bedrading wegbrand en mensen voorbij razen die je dan hoort denken "kijk daar heb je nog een ouderwetse eend, hahaha"

En zeker als je van alles en nog wat er bij in wilt bouwen, heb je weining aan die wir war van draden, dan kun je maar beter zorgen dat je alles netjes en veilig/ degelijk vast hebt zitten.

Edit J.C.
Berichten even samengevoegd.

Geplaatst: di 4 feb, 2014 20:21
door frenkie
nog even een vraagje. Zou ik bij het maken van een kabelboom het electrisch shema wel aan kunnen houden? Ik zie namelijk zo al wat fouten in dat schema. Zo gaat er een kabel van de accu naar de dynamo. Die kabel hoort van de startmotor te komen en de stroomregelaar is ook verkeerd aangesloten.

Geplaatst: di 4 feb, 2014 21:40
door André Post
Zou het uitmaken of de kabel van de dynamo direct op de accu zit of bij de startmotor?
Zelf denk ik van niet.

Geplaatst: di 4 feb, 2014 21:48
door Bull Frog Bleu
Heren van citroen hebben er wel over nagedacht. Scheelde weer een halvemeter dikke koper draad :) Effect is hetzelfde en enkel de startmotor trekt een hoge stroom uit de accu en de dynamo niet.

Uiteraard zijn er wel verbeteringen mogelijk zoals relais en overbodige kabelblokken achter de tellerunit. Zolang het origineel is mooi zo houden en anders naar wens aanpassen. Vooral als er in het verleden veel aangeprutst is met kroonstenen en verbindingsblokjes

Geplaatst: di 4 feb, 2014 22:02
door frenkie
ik pluis op het moment alles stukje voor stukje uit en probeer op internet de betreffende schakelaars en lampjes + aansluitingen te vinden. niet makkelijk maar wel leerzaam.

Geplaatst: wo 5 feb, 2014 18:49
door frenkie
Heeft er eindelijk al iemand een oplossing voor die waardeloze amp verbindingen? We leven in een tijd van allerlei moderne snufjes, maar met bekabeling behelpen we ons met technieken uit de prehistorie. Ik word er echt chagrijnig van. Ben nu ff beetje aan het testen met goede verbindingen, maar krijg het niet voor elkaar om een degelijke verbinding te maken. Geef me een touw en in maak alles muur vast, maar deze stomme ijzerdraadjes schieten steeds weer los. Ik heb een goede tang , maar misschien heb ik te slechte mannetjes en vrouwtjes? Wie heeft hier de oplossing voor? Op google is ook maar weinig te vinden.

Geplaatst: wo 5 feb, 2014 19:28
door achtpeter
Nou moe, wel blij met een auto-ontwerp van ver in de vorige eeuw, en toch mopperen over oude techniek?
Oplossing 1: stap over in een Yaris en vergeet dat de motorkap open kan.
Oplossing 2: beter je best doen op die kabelschoentjes. Dus zorgen dat je de juiste maat bij de juiste draaddiameter kiest of omgekeerd, juiste lengte strippen, goed aanknijpen en even flink sjorren/testen voor je de verbinding vertrouwt. Voor het goed aanknijpen gebruik ik een "gewone" platte kabelschoentang en ik knijp na met een goedkope brede krimptang van Gamma. Enne, inderdaad: koop goede kabelschoentjes. Dus niet de royale sortimentsdozen uit de vijfeurobak, maar de kleine doosjes uit de automaterialenhandel. En nooit huishoudsnoertjes in de bedrading van je auto verwerken.

Geplaatst: wo 5 feb, 2014 20:16
door frenkie
Nou, de nieuwerwetse auto's hebben niet veel betere verbindingen hoor. En anders hoor ik het graag. Het is gewoon klooien met die verbindingen.

Geplaatst: do 6 feb, 2014 08:48
door frenkie
Nou nog ff geprutst met kabeltjes. En denk ik de (voor mij) acceptabele oplossing te hebben gevonden. Ik strip het kabeltje iets langer af (ongeveer 3 à 4 cm) krimpkousje erom,leg het kabeltje door de kabelschoen, dan achter langs de connector en dan weer naar voren en onder zichzelf door en aan trekken met een tang. De kabel wordt dan door zichzelf geborgd. druppeltje soldeertin er op in vasseline dopen, krimpen en je verbinding zit waterdicht en muur vast. Bij dikkere kabels splits ik de kabel eerst en laat de 2 einden elk een kant op achterzichzelf door gaan.

Geplaatst: do 6 feb, 2014 08:50
door frenkie
o, ja! Je kunt de AMP ook nog ff met een kabel tang aan knijpen. En ipv krimpkous vulkaniserende tape gebruiken of misschien wel allebei.

Geplaatst: do 6 feb, 2014 12:05
door RobM
je hebt ook krimpkous met lijm er in. Die sluit je verbinding ook waterdicht af.

Gr Rob

Geplaatst: do 6 feb, 2014 14:52
door frenkie
goeie tip. Waar kun je die bestellen weet je dat ook zo?

Geplaatst: do 6 feb, 2014 16:30
door voeteir
als het echt vast moet zitten dan strip ik de kabel iets te ver af. Deze steek ik dan verder door en daar soldeer ik de kabel aan de fiche.
Komt gegarandeerd niet meer los.

Geplaatst: do 6 feb, 2014 21:00
door frenkie
Oke, da's ook een goede tip.

Geplaatst: vr 20 jun, 2014 14:07
door frenkie
Wat mij steeds opvalt, is dat veel mensen steeds zeggen wat je niet zou moeten doen omdat dat het origineel zou aantasten of omdat het out of de box denken is. Zeg het maar?
Als ik alles zo zou willen laten zoals het was, dan stelde ik mijn vragen niet op het forum en/ of haalde ik het van internet (vaste schema's)

Heus ik ben creatief en eigenwijs genoeg om zelf leuke/handige/inventieve ideën te bedenken. Maar ik wil graag leren van anderen en kennis delen met anderen. Ik dacht dat een forum daar voor bedoelt was, maar bij veel reacties lijkt het er op dat je alleen maar moet doen zoals gewenst. Dat zie je trouwens bij veel fora.

Gelukkig zijn er ook mensen die bruikbare tips geven, daarvoor mijn dank. Hopelijk komen er nog meer van die handige tips en laten mensen het oude vertrouwde een beetje los. Nogmaals, ik respecteer mensen die hun eendje helemaal in originele staat willen houden. Maar er zijn nu een maal meerdoelgroepen hier op het forum.