Inlaat (lucht)
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
als het zo eenvoudig was zouden alle fabrikanten het doen. Je bent waarschijnlijk meer vermogen kwijt aan je dynamo die harder moet werken dan dat je wint (als je iets wint).
Een dyane heeft toch al een grote draaiende ventilator met een goede behuizing, dus daar heeft citroen gebruik van gemaakt. Veel voordelen zal dat niet hebben anders hadden ze het wel bij een eend gedaan.
Zo'n bijzetventilatortje of wat je je ook voorstelt zal eerder als weerstand in het gat werken dan dat het daadwerkelijk lucht erin stuwt, denk ik. Als je het echt wilt weten: meet het gewoon. Je maakt toch zo graag dingen: Met een tuinslang, wat water een stift en een oud filterhuisdeksel (waar je een gat in maakt) kun je het verschil in onderdruk in het filter (het beste is voorbij het filter) meten.(of met een fluitje)
B. ben benieuwd of je de uitdaging aangaat!
Een dyane heeft toch al een grote draaiende ventilator met een goede behuizing, dus daar heeft citroen gebruik van gemaakt. Veel voordelen zal dat niet hebben anders hadden ze het wel bij een eend gedaan.
Zo'n bijzetventilatortje of wat je je ook voorstelt zal eerder als weerstand in het gat werken dan dat het daadwerkelijk lucht erin stuwt, denk ik. Als je het echt wilt weten: meet het gewoon. Je maakt toch zo graag dingen: Met een tuinslang, wat water een stift en een oud filterhuisdeksel (waar je een gat in maakt) kun je het verschil in onderdruk in het filter (het beste is voorbij het filter) meten.(of met een fluitje)
B. ben benieuwd of je de uitdaging aangaat!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
het voordeel van de orginele ventilator is dat ie meer lucht gaat geven bij hogere toeren en minder bij lagere toeren wat ook nodig is om een goed mengsel t ekrijgen dit ga jje niet bereiken met een elektrische ventilator of j emoet hem snelheid gebonden laten reageren
greets robin
waar zijn de mensen met visablok in eendje? hoe voorzien zij hun blokje van genoeg lucht ????
greets robin
waar zijn de mensen met visablok in eendje? hoe voorzien zij hun blokje van genoeg lucht ????
Filosoferen nog wel?!Lelijke Eend schreef:Ik heb even geen luchtfilterhuis over + wat anders aan m'n kop.
Maar een ventilator op het midden van je luchtfilter (groot gat er in en ventilator er op), is dat ook een idee ?
Ik zit slechts wat te filosoferen hoor ...
Maareuh... nee je lucht moet ook door het filter!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Natuurlijk gaat de lucht eerst door een zelfgemaakt filterdingetjeBullit schreef:Filosoferen nog wel?!Lelijke Eend schreef:Ik heb even geen luchtfilterhuis over + wat anders aan m'n kop.
Maar een ventilator op het midden van je luchtfilter (groot gat er in en ventilator er op), is dat ook een idee ?
Ik zit slechts wat te filosoferen hoor ...
Maareuh... nee je lucht moet ook door het filter!


Daarna komt het als extra in het luchtfilter.
Zou je trouwens ook meer vermogen krijgen door 2 luchtflilters op je motor te schroeven ? Dan heb je een 2 keer zo groot oppervlak waar de lucht doorheen kan en dus minder weerstand.
Ik ga er natuurlijk even van uit dat er ruimte zat is onder de motorkap

Afblijven.
de vorm van een filter is ook belangrijk, grote filters gaan vaak inwendig resoneren bij bepaalde toerentallen zodat er net een 'lage-druk-gebiedje' boven de carb. kan zijn wanner die lucht wil aanzuigen. Daarnaast heeft de vorm van het aanzuigtraject invloed op de prestaties. Je ziet dat erg goed bij racecarburateurs zonder luchtfilters. Lange kelkjes geven mooie gelamineerde luchtstroming en zodoende meer koppel. Korte kelkjes geven minder weerstand en zo meer eindvermogen.
B.
B.
Sommige kitcars rijden rond zonder fan, voor de vermogenswinst en omdat deze gekoeld worden door de rijwind. Is het een id om i.p.v. de fan op de krukas een electrische fan vane en watergekoelde auto in te bouwen, deze leveren de zelfde luchtstroom maar kunnen worden uitgezet.
Zo'n fan zou trouwens ook wel de overdruk kunnen creeëren die je wilt hebben voor de "turbo"
Waar ik ook nog aan zat te denken, 2 buisjes vanaf de schijfkoelers (die niemand gebruikt) naar de inlaat...
Zo'n fan zou trouwens ook wel de overdruk kunnen creeëren die je wilt hebben voor de "turbo"
Ik heb eens op een site de testresultaten gezien, en je meet idd wel een verschil, maar of je t tijdens het rijden ook merkt? Dus of al dit geknutsel ook loont?
Na ja tis in elk geval leuk.
Zo'n fan zou trouwens ook wel de overdruk kunnen creeëren die je wilt hebben voor de "turbo"

Waar ik ook nog aan zat te denken, 2 buisjes vanaf de schijfkoelers (die niemand gebruikt) naar de inlaat...
Zo'n fan zou trouwens ook wel de overdruk kunnen creeëren die je wilt hebben voor de "turbo"

Ik heb eens op een site de testresultaten gezien, en je meet idd wel een verschil, maar of je t tijdens het rijden ook merkt? Dus of al dit geknutsel ook loont?
Na ja tis in elk geval leuk.

Tja.....duzzz
je ventilator vervangen door een electrische ( die dus niet continu aanstaat anders kun je het net zo goed als origineel laten, een dynamo vraagt immers ook vermogen) lijkt me geen goed idee. Doordat je in een eendencarroserie toch gebruik moet maken voen de koelbeplating wordt het snel zo heet dat of de ventilator continu aan moet staan of je motortje oververhit raakt.
B.
B.
Wanneer wil je de electrische fan dan uit zetten? Bij een patron of een lomax liggen de cilinders in de "blote" rijwind. Bij een eend liggen ze lekker knus in de motorruimte.Stieno schreef:Sommige kitcars rijden rond zonder fan, voor de vermogenswinst en omdat deze gekoeld worden door de rijwind. Is het een id om i.p.v. de fan op de krukas een electrische fan vane en watergekoelde auto in te bouwen, deze leveren de zelfde luchtstroom maar kunnen worden uitgezet.
Verder moet je bij een electrische fan ervan uit gaan dat je energie verspeelt op het rendement van de dynamo, de accu en zeker de electro motor.
C'est la crème de la crème...
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
je ziet iets over het hoofd.Lelijke Eend schreef:Misschien zie ik iets over het hoofd, maar dat ventilatortje moet dan een aanvulling zijn op de luchttoevoer, niet deze volledig overnemen. Daardoor zou je met een klein ventilatortje al vermogenswinst hebben, lijkt me.
Voor vermogens winst heb je druk nodig, en een elektrisch ventilator levert nauwelijks druk.
Maar ik zou zeggen probeer het uit. Kijk hoeveel je topsnelheid stijg met een elektrische fan. En als het werkt stap je naar een formule 1 fabrikant met je idee en vraag je een zak geld.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Er zijn natuurlijk allang mensen die dit geprobeerd hebben en het blijkt dat als je meer als 40-50 km/h rijdt de electrische fan zoiezo uit kan.Christian schreef: Wanneer wil je de electrische fan dan uit zetten? Bij een patron of een lomax liggen de cilinders in de "blote" rijwind. Bij een eend liggen ze lekker knus in de motorruimte.
Verder moet je bij een electrische fan ervan uit gaan dat je energie verspeelt op het rendement van de dynamo, de accu en zeker de electro motor.
In engeland rijdt een man rond met deze setup waarbij de fan gestuurd wordt obv olietemp en dat werkt prima.
En je hebt er zo 10% vermogen bij!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Probleem is dat het zo vervelend is om een poelie aan de krukas te krijgen, d'r staan nogal wat krachten op (zoveel pk winst als je hebt moet door die poelie weerstaan worden) en of je poelie loopt los of de neus van je krukas breekt, want die is nogal iel.Frank Munneke schreef:dan word het ds gewoon een mechanische compressor met aansluiting op de krukas, aan 2cv6K(ompressor)
Beter is een turbo en injectie, of enkel injectie om mee te beginnen want zo'n oude ds compressor (constantin) is hopeloos inefficient, zeker op zo'n klein motertje als een 2cv6.
Er zijn wel geschikte compressoren:
http://www.gmcmotorsport.co.uk/rotrex.html Deze zijn er in formaten die wel werken op kleine motoren en de ffecientie is VEEL hoger.
Vanaf 1200 ukp ben je de man.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net