Pagina 2 van 4
Geplaatst: za 10 mei, 2014 17:18
door Yannick
Wat Thijs zegt is voor mij ook de makkelijkste optie, even de kogel loshalen. Dan schuif je dat rubber er gewoon langs de zijkant op. Het voordeel is dan ook dat je meteen de staat van je kogels inspecteert en ze meteen even opnieuw kan invetten. Ik zou het nu doen want anders kom je daar nooit.
Geplaatst: za 10 mei, 2014 18:48
door Michiel van G.
Ik ga eens kijken of ik de opsluitmoer los krijg, want aan de armpjes te zien zijn die nog van 1977. Lukt dat, gebruik ik Thijs' manier, lukt dat niet, dan ga ik voor die van AK350. Komt goed
Ik heb de hoesjes in ieder geval besteld.
Geplaatst: zo 11 mei, 2014 17:52
door Yannick
Die van mij waren niet losgeweest sinds 1967

Geplaatst: zo 11 mei, 2014 19:14
door AZL57
Op mijn 57er zat een metalen stofhoesje van dun verenstaal??? Nooit meer ergens tegen gekomen.
Geplaatst: zo 11 mei, 2014 22:29
door 2896BH33
Van staal? Volgens het originele onderdelenboek zijn ze altijd van rubber geweest. Geen wonder dat je ze later nooit meer hebt gezien.
Geplaatst: za 17 mei, 2014 14:24
door Michiel van G.
Zo, vanochtend de boel bekeken. Opsluitmoeren waren niet los te krijgen, maar de stuurkogels daar zat absoluut geen speling op. Draaiden mooi soepel in het rond.
Zodoende dus de manier van AK350 toegepast. Hoes en arm in het vet, hoesje eromheen en de boel met mooie nieuwe opsluitplaat weer vastgezet.
We kunnen weer even vooruit!
Geplaatst: za 17 mei, 2014 17:08
door AK350
Mooi dat het allemaal weer gelukt is.
Misschien zag het er op de foto's wat ingewikkeld uit, maar gelukkig zie je in de praktijk dat het gewoon kan

Geplaatst: za 17 mei, 2014 20:58
door Michiel van G.
kuch, toch lelijk vergist ben ik bang. Ik heb een wiel dat bijna één cm vrijelijk beweegbaar is. Toch een overlijdende stuurkogel, I'm afraid.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=269560#269560
Geplaatst: di 20 mei, 2014 22:22
door Thijs
Bij deze kom ik even terug op mijn uitleg van het vervangen van de hoesjes.
Ik heb er bet weer 1 vervangen maar het hoesje bleek toch wat te stug om er eerst overheen te schuiven en dan de kogel er in te drukken.
De oplossing is: eerst even over de kogel drukken en dan vanaf de zijkant er overheen schuiven terwijl je de kogel in het gat wurmt.
De kogel was gortdroog en zeker sinds 1981 niet meer los geweest.
Toch ging het vlot los met mijn zelfgemaakte tooltje.
In mijn ogen is een moer met vetnippel helemaal niet nodig.
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 03:01
door achtpeter
Thijs schreef:Bij deze kom ik even terug op mijn uitleg van het vervangen van de hoesjes.
Ik heb er bet weer 1 vervangen maar het hoesje bleek toch wat te stug om er eerst overheen te schuiven en dan de kogel er in te drukken.
De oplossing is: eerst even over de kogel drukken en dan vanaf de zijkant er overheen schuiven terwijl je de kogel in het gat wurmt.
De kogel was gortdroog en zeker sinds 1981 niet meer los geweest.
Toch ging het vlot los met mijn zelfgemaakte tooltje.
In mijn ogen is een moer met vetnippel helemaal niet nodig.
Bij webwinkeliers en eendenboeren zijn tegenwoordig stuurkogel- en schuifstukhoesjes voorhanden van een afwijkende kwaliteit rubber. Ze rekken minder goed (zijn dus inderdaad stugger) , scheuren makkelijker en als je ze gaaf gemonteerd hebt, komen ze niet helemaal terug in hun oorspronkelijke vorm. Ze blijven een beetje lubberen. Deze rubbers zijn te herkennen aan het minder gladde, iets korrelige oppervlak. Als je geen keuze hebt, kun je ze maar beter met een glad en ingevet hulpmiddel (zoals dat eerder genoemde verlengstuk uit de doppendoos) monteren. Om het schuifstukhoesje of de hoes van de buitenste homokineet te monteren, gebruik ik overigens een schuin afgezaagd en gladgeschuurd stukje stofzuigerbuis.
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 07:35
door Thijs
Dit komt mij niet bekend voor.
Die van mij zijn gewoon van de Graaf.
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 08:41
door Michiel van G.
Het rubber dat ik heb gebruikt was heel soepel, en zat er zo omheen.
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 12:35
door Thijs
Maar hoe heb jij geprobeerd de moeren los te draaien?
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 13:51
door Michiel van G.
Met een platte zéér brede schroevendraaier. Ik heb nu een stukje speciaalgereedschap gekocht. Dat moet beter gaan. Ik heb ze er dus volgens AK350's manier omheen gedaan, met flink veel vet. Dat ging uitstekend.
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 16:58
door Thijs
Ik heb gewoon een stukje platte strip op de juiste breedte gemaakt en daar een Bahco op gezet.
Kosten: nul euro....