Pagina 2 van 5
Geplaatst: di 10 jun, 2014 18:55
door Hans B
Er zit duidelijk een viertje in. Daarvan staan de warmtewisselaars (kachelpotten) recht naar achteren, bij een 2cv6 staan ze schuin.
Het is een ingevoerde 2cv4, modeljaar 1979 gezien de kleur mandarine AC 437. Leverbaar tot september 1980. Zeldzame kleur dus.
In ieder geval waren de viertjes (ook wel giertjes genoemd door het enorme toerental) in Frankrijk een jaar langer leverbaar, terwijl 2cv's in Nederland vanaf modeljaar 1979 alleen met 2cv6 motor geleverd werden.
Ik zou zeggen op de motor na een heel mooi exemplaar zo te zien, origineel ook.
Persoonlijk zou ik liever een 2cv6 hebben dan een 2cv4 (te veel toeren, te weinig snelheid) want dat rijdt op de snelweg een stuk relaxter. Een 2cv4 haalt zo'n 90 à 95 terwijl een 2cv6 (afhankelijk natuurlijk van de staat van het blok) moeiteloos 115-120 km/u haalt.
Geplaatst: di 10 jun, 2014 19:02
door Thijs
Toch blijft het bijzonder dat de RDW het een 602CC motor meegeeft en type CV2.
Geplaatst: di 10 jun, 2014 19:19
door verkuilm
Ziet er mooit uit!
hij is uit december 1978. En is een viertje.
En toen bestond de 2cv4 niet meer in het programma.
behalve de special zonder het achterste ruitje en een viertje is dan geel.
Daar zijn ze in september 1978 mee gestop.
Maar kan zijn dat er nog een bij een dealer stond.
Verder klopt het wel met de grijze scharnieren en grijze raamhouders en nog wat grijs spul.
En de oude model gordels klopt ook.
En een viertje heeft ook zon special stuur met twee spaken.
Alleen een viertje moet een breed dashboard hebben. En niet zon smal zo als ik het lees.
Een special uit december 1978 kan ook, dan klopt de motor niet.
Zoiezo klopt dat bordje niet, moet een sticker zijn.
Staat in de 2cv de mon pere.
Geplaatst: di 10 jun, 2014 20:11
door iSonic
Het lijkt er steeds meer op dat het een 2cv6 is met een viertje erin.. Of dat echt zo is zou ik dus aan het serie nummer moeten kunnen zien. Is dat het zelfde als het identificatie nummer op het kenteken? Hij is trouwens in 2012 uit Frankrijk gekomen dus dat het een model is dat in 1979 niet meer in Nederland geleverd is kan kloppen... Hij is schijnbaar door DE 2CV restaurateur in Frankrijk gerestaureerd. Kent iemand een bekende 2CV garage in Frankrijk??
Edit: dat het origineel een 6 is baseer ik dan trouwens op de gegevens van de RDW....
Geplaatst: di 10 jun, 2014 20:15
door verkuilm
Nee ik ga uit van de franse levering. Maar dat is min of meer gelijk aan NL.
Geplaatst: di 10 jun, 2014 20:24
door iSonic
En zou het kunnen dat het een 2CV6 is met en 4 erin???
Geplaatst: di 10 jun, 2014 21:19
door verkuilm
Denk dat ik het weet, heb net een 1978 2cv6 eend dus dit is een leuke vraag.
Het zit denk ik zo, vertaald en samengevat uit het frans, de 2cv de mon pere.
In september 1978 stopt de 2cv4.
Over blijft:
de 2cv special
de 2cv6 (op mijn eend staat sticker 2cv6)
De special heeft dan de 4 motor maar krijgt dan ook het 3 ruitje en is in elke kleur leverbaar.
In september 1979 stopt citroen met de 4 motor in zijn en krijgt de special ook de 6 motor.
In begin van 1978 had je meer keuze!
-2cv special. 13760 F (deze special heeft dus niet het derde uitje en is altijd geel.
-2cv4 14900 F
-2cv6 15900 F
-2cv6
Weer wat geleerd!!!!
Eend klopt dus behoorlijk! behalve dat bordje achterop. Wat de RDW vermoedelijk zo heeft over genomen.
Ben benieuwd naar het chassisnummer de eertse 2 letters daarin.
Geplaatst: di 10 jun, 2014 21:31
door iSonic
Is dat het identificatie nummer op het kenteken? Dat begint met AZKB....
Geplaatst: di 10 jun, 2014 22:01
door deusjevo
Jammer dat de eerste toelating niet voor 01-01-1978 was trouwens, dan had je je nieuwe kenteken kunnen wisselen voor blauwe platen.
Staat hij te koop bij een garage of particulier?
Geplaatst: di 10 jun, 2014 22:10
door iSonic
particulier...
Geplaatst: di 10 jun, 2014 22:14
door iSonic
Het lijkt inderdaad een 2cv special te zijn. Het derde ruitje en de chromen strips op de deuren kloppen dan. Het chassis nummer en de 600cc op kenteken kan ik niet plaatsen...
Geplaatst: di 10 jun, 2014 22:51
door Thijs
Hoort er dan geen smalle achterbumper op en een buitensluiter dak??
Geplaatst: di 10 jun, 2014 23:10
door verkuilm
AZKB dat is een viertje.
Dan ben ik er redelijk zeker van dat de RDW een foutje heeft gemaakt.
Niet zo gek, is zo gemaakt. Ik let zelf altijd heel goed op bij de RDW
Niet zon ramp.
Ik denk dat het bordje erop gekomen is met het rekje.
Orginele special met vier motor. Zoals die in december 78 tekoop waren.
Maar kleine details kloppen dan niet. Idd moet met buitensluiter. Maar wie een nieuw koopt, wie komt er nu een buitensluiter? En smalle bumper zou moeten idd.
Net als het plastic waar de knipperlichten inzitten en het plastic van de achterlichten.
Dat moet grijs zijn. Maar niet zo gek, grijs niet meer tekoop, alleen zwart. Die grijze zijn bijna allemaal gebarsten.
Geplaatst: wo 11 jun, 2014 08:43
door iSonic
Is er makkelijk een 6 in te bouwen? Zonder lassen e.d.
Of verminderd dat de waarde aanzienlijk? Lijkt me wel een leuk project om te doen....
Geplaatst: wo 11 jun, 2014 09:17
door Krummel
Om hem eventueel origineler te maken is wel mogelijk. Een bekende verkoper hier in den lande verkoopt nog gewoon de complete knipperlichten aan de voorzijde in het grijs en ook de achterlichtplaat is nog gewoon in grijs te koop. Mocht je alleen de grijze omranding van de knipperlichten voor willen, dan kun je zoeken op ebay.fr. Zoek dan op de term 'enjoliveur 2cv' Eurootje of 6 uit m'n hoofd. Ook buitensluiters zijn nog gewoon te koop.
Groet,
Wido