Verschil A06/664 en A 06/635 motor
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
@handjes, zowel de vorige eigenaar als de garage hadden het over 95. Tot nog toe heb ik slechts 500 km gereden, telkens korte ritjes. Vanmiddag heb ik er 12 ltr 98 bij getankt maar tijdens ritje daarna, 30km, geen verschil gemerkt al zat er nog wel 8 ltr 95 in. Ben trouwens wel van plan om in het vervolg 98 te gaan tanken helemaal als dat zuiniger rijdt en dat idee heb ik al wel.
Gr. Michel
Gr. Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen
-
- Heavy user
- Berichten: 3084
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
Ik heb ook jarenlang braaf 98 getankt totdat is dat hier amper meer kon krijgen.
Nu gooi ik overal 95 in en heb nog nooit enig verschil gemerkt (op de prijs na dan).
Op LPG lopen ze trouwens ook lekker maar dat heeft dan ook een octaangetal van 108 á 110....
Ik heb ook jarenlang braaf 98 getankt totdat is dat hier amper meer kon krijgen.
Nu gooi ik overal 95 in en heb nog nooit enig verschil gemerkt (op de prijs na dan).
Op LPG lopen ze trouwens ook lekker maar dat heeft dan ook een octaangetal van 108 á 110....

Nee, het gaat hier om de A06-642, A06-644 en de A06-664. (de 2cv-motoren die dus op RON95 kunnen rijden).AK350 schreef:(2CV rijders hier gaat het dus enkel om de VISA motor)
De Visa-motoren hebben andere codes:
V06-630, V06-642, V06-644 en V06-664, waarbij alléén die laatste twee op een laag octaangetal (RON95) mogen rijden. Ook voor de meeste Visa's geldt: rijden op 98 dus.
Laatst gewijzigd door Handjes op zo 5 okt, 2014 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
La vie est belle.
Je merkt ook geen verschil. Hooguit bij zeer zware belasting/accelereren bij lage toerentalen en een wat slecht afgestelde ontsteking ZOU je pingelen kunnen horen. En dan alleen de geoefende luisteraars.Metdefranseslag schreef:@handjes, zowel de vorige eigenaar als de garage hadden het over 95. Tot nog toe heb ik slechts 500 km gereden, telkens korte ritjes. Vanmiddag heb ik er 12 ltr 98 bij getankt maar tijdens ritje daarna, 30km, geen verschil gemerkt al zat er nog wel 8 ltr 95 in. Ben trouwens wel van plan om in het vervolg 98 te gaan tanken helemaal als dat zuiniger rijdt en dat idee heb ik al wel.
Gr. Michel
Maar fijn dat je nu 98 rijdt! Je hebt nu ook wat meer power (1-3%).
La vie est belle.
Dit soort uitspraken zijn nergens op gefundeerd en is pure eigenwijsheid. Citroën heeft de 602cc-motoren voor verschillende soorten octaangetal ontwikkeld. De meeste moeten op minimaal RON97/98. Dat hoort nu eenmaal zo. Dan had je maar geen 2cv moeten rijden, maar een golf of zo.Thijs schreef:Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
En kun jij pingelen horen? Dat hoor je echt niet. Maar zie je wel na een tijdje op je kleppen en zuigers.
La vie est belle.
Klopt, de cilinderkoppen en kleppen zijn altijd hetzelfde gebleven. Zowel volgens Jeroen Cats' onderzoekje als magazijnbeheerder Gerard Maas.
Hier een quote van Jeroens site:
Mocht je trouwens nou geen RON98 kunnen vinden: voeg dan een octanebooster toe aan je Euro95. Dan verhoog je het octaangetal ook.
Hier een quote van Jeroens site:
Alleen de zuigers zijn dus anders bij de 642, 644 en 664-blokken.in NO parts manual were differences in valves or cylinder heads found around these dates. Citroën never changed a thing on these engines!
Mocht je trouwens nou geen RON98 kunnen vinden: voeg dan een octanebooster toe aan je Euro95. Dan verhoog je het octaangetal ook.
La vie est belle.
wat is een tijdje?Handjes schreef:Dit soort uitspraken zijn nergens op gefundeerd en is pure eigenwijsheid. Citroën heeft de 602cc-motoren voor verschillende soorten octaangetal ontwikkeld. De meeste moeten op minimaal RON97/98. Dat hoort nu eenmaal zo. Dan had je maar geen 2cv moeten rijden, maar een golf of zo.Thijs schreef:Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
En kun jij pingelen horen? Dat hoor je echt niet. Maar zie je wel na een tijdje op je kleppen en zuigers.
ik heb na revisie van mijn motor, met nieuwe cilinders en zuigers met 9-1 compressie verhouding reeds 85000 km gereden met eurosuper 95 oktaan
Ik zonder revisie al 60.000 op euro95 met mijn 9.1 compressie blokje
en 300km op diesel
loodvervanger vervuild bij mij de sproeiers alleen maar
blok heeft ondertussen 304.500km gelopen
en zal het vast nog wel even uithouden
maar ik rijd eigenlijk altijd 60 en 80 wegen
en op de snelweg ga ik niet boven de 100km (kan wel harder hoor, maar als ik haast had kocht ik wel een andere auto)
en 300km op diesel

loodvervanger vervuild bij mij de sproeiers alleen maar
blok heeft ondertussen 304.500km gelopen
en zal het vast nog wel even uithouden
maar ik rijd eigenlijk altijd 60 en 80 wegen
en op de snelweg ga ik niet boven de 100km (kan wel harder hoor, maar als ik haast had kocht ik wel een andere auto)
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
Bij de een treedt slijtage eerder op dan bij het andere blok. Misschien is je compressie ook wat lager dan origineel waardoor je minder last van pingelen hebt.brammie schreef:Ik zonder revisie al 60.000 op euro95 met mijn 9.1 compressie blokje
Ik snap niet helemaal waarom mensen RON95 tanken, terwijl Citroën iets anders voorschrijft. Waarom zou je niet gewoon RON98 er in gooien?
Loodvervanger is trouwens bijna nergens meer verkrijgbaar. Ongelode RON98 wel.
Lees dit achtergrondartikel op Wikipedia maar eens over pingelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
Laatst gewijzigd door Handjes op do 9 okt, 2014 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.
La vie est belle.