Verschil A06/664 en A 06/635 motor

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3084
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 5 okt, 2014 16:18

Volgens mij is hier nogal wat spraakverwarring.

Ik ging er tot nog toe vanuit dat het over Eenden-blokken ging gezien de genoemde codes in het eerste bericht.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 5 okt, 2014 16:41

Dat dacht ik ook hoor. En heb nog even onder de kap geleken, maar de a06/664 is toch echt een 602cc eendenblok.

Snap ook niet waar het visablok ineens vandaan komt, maar laten we t maar op spraakverwarring houden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » zo 5 okt, 2014 16:45

@handjes, zowel de vorige eigenaar als de garage hadden het over 95. Tot nog toe heb ik slechts 500 km gereden, telkens korte ritjes. Vanmiddag heb ik er 12 ltr 98 bij getankt maar tijdens ritje daarna, 30km, geen verschil gemerkt al zat er nog wel 8 ltr 95 in. Ben trouwens wel van plan om in het vervolg 98 te gaan tanken helemaal als dat zuiniger rijdt en dat idee heb ik al wel.
Gr. Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3084
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 5 okt, 2014 17:16

Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
Ik heb ook jarenlang braaf 98 getankt totdat is dat hier amper meer kon krijgen.
Nu gooi ik overal 95 in en heb nog nooit enig verschil gemerkt (op de prijs na dan).

Op LPG lopen ze trouwens ook lekker maar dat heeft dan ook een octaangetal van 108 á 110.... :D

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » zo 5 okt, 2014 22:08

AK350 schreef:(2CV rijders hier gaat het dus enkel om de VISA motor ;) )
Nee, het gaat hier om de A06-642, A06-644 en de A06-664. (de 2cv-motoren die dus op RON95 kunnen rijden).

De Visa-motoren hebben andere codes:
V06-630, V06-642, V06-644 en V06-664, waarbij alléén die laatste twee op een laag octaangetal (RON95) mogen rijden. Ook voor de meeste Visa's geldt: rijden op 98 dus.
Laatst gewijzigd door Handjes op zo 5 okt, 2014 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » zo 5 okt, 2014 22:09

Metdefranseslag schreef:@handjes, zowel de vorige eigenaar als de garage hadden het over 95. Tot nog toe heb ik slechts 500 km gereden, telkens korte ritjes. Vanmiddag heb ik er 12 ltr 98 bij getankt maar tijdens ritje daarna, 30km, geen verschil gemerkt al zat er nog wel 8 ltr 95 in. Ben trouwens wel van plan om in het vervolg 98 te gaan tanken helemaal als dat zuiniger rijdt en dat idee heb ik al wel.
Gr. Michel
Je merkt ook geen verschil. Hooguit bij zeer zware belasting/accelereren bij lage toerentalen en een wat slecht afgestelde ontsteking ZOU je pingelen kunnen horen. En dan alleen de geoefende luisteraars.

Maar fijn dat je nu 98 rijdt! Je hebt nu ook wat meer power (1-3%).
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » zo 5 okt, 2014 22:17

Thijs schreef:Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
Dit soort uitspraken zijn nergens op gefundeerd en is pure eigenwijsheid. Citroën heeft de 602cc-motoren voor verschillende soorten octaangetal ontwikkeld. De meeste moeten op minimaal RON97/98. Dat hoort nu eenmaal zo. Dan had je maar geen 2cv moeten rijden, maar een golf of zo.

En kun jij pingelen horen? Dat hoor je echt niet. Maar zie je wel na een tijdje op je kleppen en zuigers.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1164
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 6 okt, 2014 09:09

De pomp hier om de hoek verkoopt 98 en dat kost dan 3 cent meer dan 95. Dus dan tank ik wel 98.

Maar even on topic,.de koppen van een 664 motor moeten volgens mij gewoon passen op je 635

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » ma 6 okt, 2014 10:06

Klopt, de cilinderkoppen en kleppen zijn altijd hetzelfde gebleven. Zowel volgens Jeroen Cats' onderzoekje als magazijnbeheerder Gerard Maas.

Hier een quote van Jeroens site:
in NO parts manual were differences in valves or cylinder heads found around these dates. Citroën never changed a thing on these engines!
Alleen de zuigers zijn dus anders bij de 642, 644 en 664-blokken.

Mocht je trouwens nou geen RON98 kunnen vinden: voeg dan een octanebooster toe aan je Euro95. Dan verhoog je het octaangetal ook.
La vie est belle.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 7 okt, 2014 10:47

Volgens mij verkoopt elke bp super 98 en volgens mij heeft vpower octaan 97.

Of je verlaagt de compressie een beetje ;)

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » di 7 okt, 2014 22:34

de compressie kun je desgewenst verlagen door een dunne vulring onder de cilindervoet te plaatsen - indien je dat zou willen doen stuur even een pb
BARE METAL CAR

st@f
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: do 31 jan, 2013 20:08
Locatie: Lier

Bericht door st@f » wo 8 okt, 2014 01:03

Handjes schreef:
Thijs schreef:Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
Dit soort uitspraken zijn nergens op gefundeerd en is pure eigenwijsheid. Citroën heeft de 602cc-motoren voor verschillende soorten octaangetal ontwikkeld. De meeste moeten op minimaal RON97/98. Dat hoort nu eenmaal zo. Dan had je maar geen 2cv moeten rijden, maar een golf of zo.

En kun jij pingelen horen? Dat hoor je echt niet. Maar zie je wel na een tijdje op je kleppen en zuigers.
wat is een tijdje?
ik heb na revisie van mijn motor, met nieuwe cilinders en zuigers met 9-1 compressie verhouding reeds 85000 km gereden met eurosuper 95 oktaan

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » wo 8 okt, 2014 10:33

Ik zonder revisie al 60.000 op euro95 met mijn 9.1 compressie blokje
en 300km op diesel :lol:
loodvervanger vervuild bij mij de sproeiers alleen maar
blok heeft ondertussen 304.500km gelopen
en zal het vast nog wel even uithouden

maar ik rijd eigenlijk altijd 60 en 80 wegen
en op de snelweg ga ik niet boven de 100km (kan wel harder hoor, maar als ik haast had kocht ik wel een andere auto)
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » wo 8 okt, 2014 10:35

Oh nog een vraagje
waarom heet pingelen pingelen als je het niet kan horen? :?
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 8 okt, 2014 12:36

brammie schreef:Ik zonder revisie al 60.000 op euro95 met mijn 9.1 compressie blokje
Bij de een treedt slijtage eerder op dan bij het andere blok. Misschien is je compressie ook wat lager dan origineel waardoor je minder last van pingelen hebt.

Ik snap niet helemaal waarom mensen RON95 tanken, terwijl Citroën iets anders voorschrijft. Waarom zou je niet gewoon RON98 er in gooien?

Loodvervanger is trouwens bijna nergens meer verkrijgbaar. Ongelode RON98 wel.

Lees dit achtergrondartikel op Wikipedia maar eens over pingelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
Laatst gewijzigd door Handjes op do 9 okt, 2014 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.
La vie est belle.

Plaats reactie