Pagina 2 van 3
Geplaatst: zo 5 okt, 2014 16:18
door Thijs
Volgens mij is hier nogal wat spraakverwarring.
Ik ging er tot nog toe vanuit dat het over Eenden-blokken ging gezien de genoemde codes in het eerste bericht.
Geplaatst: zo 5 okt, 2014 16:41
door TB
Dat dacht ik ook hoor. En heb nog even onder de kap geleken, maar de a06/664 is toch echt een 602cc eendenblok.
Snap ook niet waar het visablok ineens vandaan komt, maar laten we t maar op spraakverwarring houden.
Geplaatst: zo 5 okt, 2014 16:45
door Metdefranseslag
@handjes, zowel de vorige eigenaar als de garage hadden het over 95. Tot nog toe heb ik slechts 500 km gereden, telkens korte ritjes. Vanmiddag heb ik er 12 ltr 98 bij getankt maar tijdens ritje daarna, 30km, geen verschil gemerkt al zat er nog wel 8 ltr 95 in. Ben trouwens wel van plan om in het vervolg 98 te gaan tanken helemaal als dat zuiniger rijdt en dat idee heb ik al wel.
Gr. Michel
Geplaatst: zo 5 okt, 2014 17:16
door Thijs
Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
Ik heb ook jarenlang braaf 98 getankt totdat is dat hier amper meer kon krijgen.
Nu gooi ik overal 95 in en heb nog nooit enig verschil gemerkt (op de prijs na dan).
Op LPG lopen ze trouwens ook lekker maar dat heeft dan ook een octaangetal van 108 á 110....

Geplaatst: zo 5 okt, 2014 22:08
door Handjes
AK350 schreef:(2CV rijders hier gaat het dus enkel om de VISA motor

)
Nee, het gaat hier om de A06-642, A06-644 en de A06-664. (de 2cv-motoren die dus op RON95 kunnen rijden).
De Visa-motoren hebben andere codes:
V06-630, V06-642, V06-644 en V06-664, waarbij alléén die laatste twee op een laag octaangetal (RON95) mogen rijden. Ook voor de meeste Visa's geldt: rijden op 98 dus.
Geplaatst: zo 5 okt, 2014 22:09
door Handjes
Metdefranseslag schreef:@handjes, zowel de vorige eigenaar als de garage hadden het over 95. Tot nog toe heb ik slechts 500 km gereden, telkens korte ritjes. Vanmiddag heb ik er 12 ltr 98 bij getankt maar tijdens ritje daarna, 30km, geen verschil gemerkt al zat er nog wel 8 ltr 95 in. Ben trouwens wel van plan om in het vervolg 98 te gaan tanken helemaal als dat zuiniger rijdt en dat idee heb ik al wel.
Gr. Michel
Je merkt ook geen verschil. Hooguit bij zeer zware belasting/accelereren bij lage toerentalen en een wat slecht afgestelde ontsteking ZOU je pingelen kunnen horen. En dan alleen de geoefende luisteraars.
Maar fijn dat je nu 98 rijdt! Je hebt nu ook wat meer power (1-3%).
Geplaatst: zo 5 okt, 2014 22:17
door Handjes
Thijs schreef:Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
Dit soort uitspraken zijn nergens op gefundeerd en is pure eigenwijsheid. Citroën heeft de 602cc-motoren voor verschillende soorten octaangetal ontwikkeld. De meeste moeten op minimaal RON97/98. Dat hoort nu eenmaal zo. Dan had je maar geen 2cv moeten rijden, maar een golf of zo.
En kun jij pingelen horen? Dat hoor je echt niet. Maar zie je wel na een tijdje op je kleppen en zuigers.
Geplaatst: ma 6 okt, 2014 09:09
door schermer
De pomp hier om de hoek verkoopt 98 en dat kost dan 3 cent meer dan 95. Dus dan tank ik wel 98.
Maar even on topic,.de koppen van een 664 motor moeten volgens mij gewoon passen op je 635
Geplaatst: ma 6 okt, 2014 10:06
door Handjes
Klopt, de cilinderkoppen en kleppen zijn altijd hetzelfde gebleven. Zowel volgens Jeroen Cats' onderzoekje als magazijnbeheerder Gerard Maas.
Hier een quote van Jeroens site:
in NO parts manual were differences in valves or cylinder heads found around these dates. Citroën never changed a thing on these engines!
Alleen de zuigers zijn dus anders bij de 642, 644 en 664-blokken.
Mocht je trouwens nou geen RON98 kunnen vinden: voeg dan een octanebooster toe aan je Euro95. Dan verhoog je het octaangetal ook.
Geplaatst: di 7 okt, 2014 10:47
door backfire
Volgens mij verkoopt elke bp super 98 en volgens mij heeft vpower octaan 97.
Of je verlaagt de compressie een beetje

Geplaatst: di 7 okt, 2014 22:34
door azuiper
de compressie kun je desgewenst verlagen door een dunne vulring onder de cilindervoet te plaatsen - indien je dat zou willen doen stuur even een pb
Geplaatst: wo 8 okt, 2014 01:03
door st@f
Handjes schreef:Thijs schreef:Zo lang de boel niet gaat pingelen met 95 dan is er niks aan de hand.
Dit soort uitspraken zijn nergens op gefundeerd en is pure eigenwijsheid. Citroën heeft de 602cc-motoren voor verschillende soorten octaangetal ontwikkeld. De meeste moeten op minimaal RON97/98. Dat hoort nu eenmaal zo. Dan had je maar geen 2cv moeten rijden, maar een golf of zo.
En kun jij pingelen horen? Dat hoor je echt niet. Maar zie je wel na een tijdje op je kleppen en zuigers.
wat is een tijdje?
ik heb na revisie van mijn motor, met nieuwe cilinders en zuigers met 9-1 compressie verhouding reeds 85000 km gereden met eurosuper 95 oktaan
Geplaatst: wo 8 okt, 2014 10:33
door brammie
Ik zonder revisie al 60.000 op euro95 met mijn 9.1 compressie blokje
en 300km op diesel
loodvervanger vervuild bij mij de sproeiers alleen maar
blok heeft ondertussen 304.500km gelopen
en zal het vast nog wel even uithouden
maar ik rijd eigenlijk altijd 60 en 80 wegen
en op de snelweg ga ik niet boven de 100km (kan wel harder hoor, maar als ik haast had kocht ik wel een andere auto)
Geplaatst: wo 8 okt, 2014 10:35
door brammie
Oh nog een vraagje
waarom heet pingelen pingelen als je het niet kan horen?

Geplaatst: wo 8 okt, 2014 12:36
door Handjes
brammie schreef:Ik zonder revisie al 60.000 op euro95 met mijn 9.1 compressie blokje
Bij de een treedt slijtage eerder op dan bij het andere blok. Misschien is je compressie ook wat lager dan origineel waardoor je minder last van pingelen hebt.
Ik snap niet helemaal waarom mensen RON95 tanken, terwijl Citroën iets anders voorschrijft. Waarom zou je niet gewoon RON98 er in gooien?
Loodvervanger is trouwens bijna nergens meer verkrijgbaar. Ongelode RON98 wel.
Lees dit achtergrondartikel op Wikipedia maar eens over pingelen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen