Pagina 2 van 3

Geplaatst: vr 22 okt, 2004 08:11
door Ramon
ik laats ook, tank helemaal leeg meter op tien voor, ik kom bij de shell niks meer te krijgen alleen die V-POWER, en idd die meneer verteld mij dat ik het gewoon kan tanken, omdat het 97 is, ik vroeg de bon met een handtekening zodat ik ze lekker aan kan klagen als dat nodig word.

maar ik heb geen verschil gemerkt!

Geplaatst: vr 22 okt, 2004 11:19
door TB
Ik geloof ook niet zo in die V-Power zooi. Merk bij m'n modernere auto (alles electronisch geregeld) er geen reet van. 95, 98, V-Power, maakt dus niks uit vanwege de anti-klopsensoren.

M'n Motorfiets (600cc supersport) loopt wel weer wat lekkerder en zuiniger op 98, maar 95 is gewoon door de fabrikant voorgeschreven.

Geplaatst: vr 22 okt, 2004 12:31
door catscit
daar gaat ie weer:

Vraag, waarom tankt iemand nog gelood?
Ervaring wijst uit dat alle eend (of toch zeker van na 1970) prima op 98 loodvrij kunnen.

V power: ja effe oppassen, er zitten extra toevoegingen in en het is altijd maar afwachten of je minimaal 14 jaar oude eend dat leuk vindt. Als iemand vraagt waarom je geen vpower tankt moet je even vragen om een schriftelijke verklaring dat dat geen kwaad kan voor jouw 600cc luchtgekoelde motor ipv 1liter+ watergekoeld. Geloof me, dat vragen ze je ook niet meer.

Er zijn plenty moderne auto's die 98 nodig hebben vanwege hoge compressie (veel turbo's bijvoorbeeld). Alle auto's rijden beter op 98 als 95 alleen zijn veel auto's zo afgesteld dat ze geen gebruik maken van het extra potentieel.

Geplaatst: vr 22 okt, 2004 14:33
door Casonline
Ik heb gisteren om het zeker te weten toch maar even een mail naar Sh$ll gestuurd met de vraag of mijn oude eend motortje wel V-Power lust en vandaag gelijk antwoord gekregen (petje af voor de snelle service bij sh$ll)
Dit is dus wat ik van ze terug kreeg;
Het is inderdaad zo dat door de verhoogede detergentieadditieven de motor zal opgekuisd worden, maar er is geen gevaar voor mogelijke schade. Misschien wat je kan doen is de brandstoffilter tijdig vervangen. V power heeft meer voordelen dan nadelen
Mocht mijn motortje dus toch in puin draaien na het tanken van V-Power, dan weet ik wie ik aansprakelijk moet stellen. Niet dat ik nu plotseling dagelijks bij sh$ll ga tanken (scheelt 1,40 op 20 liter bij sh$ll of de onbemande pomp) maar mocht het een keer nodig zijn....

Geplaatst: vr 22 okt, 2004 14:51
door catscit
je zult toch maar veel korte eindjes rijden en die v power maakt een brokje koolstof los en dat komt vervolgens tegen of naast de zuiger terecht. Dan mag je meteen bij shell wat liters olie halen om de oliestokerij te voeden.

Geplaatst: vr 22 okt, 2004 14:55
door Casonline
Korte(re) eindjes rijd ik inderdaad met m'n eendje maar wat nou precies het verband is tussen die korte eindjes en dat brokje zie ik dan niet helemaal, dat kan toch ook los raken bij langere ritten. Of zie ik nou iets totaal over het hoofd??? :?

Geplaatst: vr 22 okt, 2004 15:00
door catscit
als je kortere ritjes rijdt bouw je veel meer koolaanslag op, op een lange rit brandt dat langzaam weg.
ALs je nu op korte ritjes meer detergenten gaat gebruiken (vrij plotseling) heb je kans dat er bijvoorbeeld als ie slecht wil starten toch iets loskomt wat normaal niet loskomt.

Maar het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen.

Geplaatst: vr 22 okt, 2004 15:09
door Casonline
Owkee op die manier. Ik denk dat ik die extra aanslag die ik door-de-weeks opbouw wel weg brand met eens in de 2 weken op en neer naar oma (Leiden-Baarn en terug totaal 100 km snelweg). Maar ik begrijp wat je bedoeld en dan nog kan ik sh$ll daarvoor aansprakelijk stellen, toch :wink: . Beetje het verhaal aandikken en ik kan er dan misschien wel een stel nieuwe (opgeboorde) zuigers uitkrijgen. (Dromen mag altijd toch :wink: )

Geplaatst: za 23 okt, 2004 08:02
door Daffy
Dat loodvrij 98 er op korte termijn uitgaat , is een gegeven dat alleen bij de maatschappij met de schelp bekend is. Het is volgens mij gewoon een maniier om de prijs weer eens te mogen verhogen , door duurdere V-power te verkopen en geen gewone 98.
In de Autoweek , en in de Autokampioen hebben al reacties gestaan over de V-power. Hieruit kwam als resultaat dat een sterk vervuilde motor na verloop van tijd inwendig wat schoner wordt, dat de uitstoot van slechte stoffen niet veranderd ,dat het prduktieproces van een liter V power vervuilender is dan van een liter 98 , en er werd zelfs de raad gegeven de slang V power gewoon te laten hangen.
(Overigens is mijn advies om schelpstations helemaal te mijden)!!
Daffy

Geplaatst: zo 24 okt, 2004 12:15
door Cubitus
hoi,

Als uit onderzoek is gebleken dat je motor er een beetje schoner van wordt (met V-power) wanneer je alleen korte stukjes rijd is dat mooi meegenomen lijkt me.

Toch denk ik dan bij mezelf, als je dan zo begaan bent met de staat van je motor,waarom rijd je dan niet af en toe is een lange afstand??
Ik zelf rijd regelmatig lange afstanden en als ik 2 weken alleen maar korte stukjes gereden hebt en daarna een lange afstand heb ik toch het idee dat mijn motortje gewoon iets soepeler loopt. Voordelen zijn volgens mij ook nog is dat je het aanwezige vocht in je motorolie verdampt zodat deze ook minder snel verouderd.
Ik tank trouwens gewoon Euro 95, heb in het buitenland ook met octaangetal 91 gereden (tjechiƫ en slowakije) en ook met die brandstof merkte ik geen verschil in prestatie of wat ook.
Je kan daar trouwens wel 95 krijgen maar 91 (normall heet dat)is een stuk goedkoper. :wink:

Geplaatst: zo 24 okt, 2004 13:25
door Handjes
Cubitus schreef:Ik tank trouwens gewoon Euro 95
Moet je er wel even bij vermelden welk type motorblok je hebt! Er zijn handenvol verschillende soorten A-typen blokken.
Cubitus schreef:heb in het buitenland ook met octaangetal 91 gereden (tjechiƫ en slowakije) en ook met die brandstof merkte ik geen verschil in prestatie of wat ook.
Misschien merkte je het zelf niet, maar het is toch echt uit den bozen om met een normaal 2cv6 blok op 91 te gaan rijden. Als je niet weet hoe pingelen klinkt, zul je het inderdaad ook niet merken. En het effect merk je pas 2 jaar later...

Geplaatst: zo 24 okt, 2004 14:12
door Cubitus
Ik heb een type A06/664 motor.
Ik dacht dat pingelen duidelijk hoorbaar was :?:

Geplaatst: zo 24 okt, 2004 15:35
door Handjes
Anonymous schreef:Ik heb een type A06/664 motor.
Ik dacht dat pingelen duidelijk hoorbaar was :?:
Die mag inderdaad op euro 95.
Je hebt verschillende soorten pingelen, niet altijd/meestal niet eens hoorbaar. De bekendste is het soort van knikkers in potje geluid.

We moeten niet proberen slimmer te zijn dan de ontwerpers van onze motoren. Als een motorblok ontworpen is voor octaangetal 97, moeten we niet eigenwijs 95 gaan tanken...

Geplaatst: ma 25 okt, 2004 17:26
door rusty
heb zelf ook een keer 91 getankt op vakantie, gewoon om eens te testen (en het was een stuk goedkoper) maar na een paar kilometer merkte ik al dat er minder pit in zat en toen het endje wat harder moest werken (bergop) begon die idd te pingelen :cry: toen maar heel rustig verder gereden en toen de tank half leeg was meteen euro 98 erin gedaan. Gelukkig heeft het verder geen schade veroorzaakt aan het blok, althans niet wat ik heb kunnen merken!

Geplaatst: zo 31 okt, 2004 13:28
door Gast
Bij ons is een super goeie witte pomp. Heeft 95, 98 en 98 met loodvervanger. Kijk daar heb je wat aan. Vooral die met loodvervanger kom ik bijna nooit tegen.