Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 26 jul, 2017 08:30
door AZL57
Ja dat ging heel soepel bij mij, tool erop daar een 2 meter lange pijp op, op spanning drukken en na een flinke tik met een dikke hamer op de pijp ter hoogte van het wringijzer sprong hij zo los. Wel eerst de borgpunten van de ringmoer uitboren met een 4mm boortje.
De wielflens eerst eruit slaan met een passende dop.

Geplaatst: vr 28 jul, 2017 20:54
door elfried
ok moet lukken maar dat boren waar moet dat precies ? ik neem aan op de ring en niet op de rand van het huis? ik zie bij mij eigenlijk niet goed waar te boren namelijk

Geplaatst: za 29 jul, 2017 08:01
door AZL57
in de naad tussen ring en huis. Er moeten centerpunten zichtbaar zijn.

Geplaatst: za 29 jul, 2017 08:26
door elfried
ga ik de schroefdraad van het huis niet beschadigen?

Geplaatst: za 29 jul, 2017 10:55
door Geert
Dat is maar een beetje, kan verder geen kwaad.
Dat is de gangbare manier om zo'n borging los te krijgen.
Vergeet na montage niet om d.m.v. de centerpoint opnieuw te borgen !!

Geplaatst: di 8 aug, 2017 13:56
door elfried
ik dacht na jarenlang sleutelervaring dat me dit wel moest lukken
vergeet het maar puinhoop
zelfgemaakte tool gemaakt pijp van 2 meter erop ,wel ik ben er zelf gaan aanhangen voetjes van de grond ,daar hing ik dan ..
geen krimp

ik heb het helemaal gehad ik ga nu de gehele draagarm losmaken en met fuseehuis en alles kieper ik het de vuilbak in
dan maar op zoek naar een andere complete voorarm,zal moeilijk te vinden zijn zonder speling op fusee en lager

bij mijn saab 900 werkt het lager vervangen zoooo simpel ,gewoon een circlipsje om het lager te borgen 2 minuten en je bent klaar

maar goed t zijn Fransen , een goede vriend van mij zegt altijd t is Frans t ziet er mooi uit, alleen het werkt niet....

Geplaatst: di 8 aug, 2017 15:58
door Pino
Ik heb dit zelf pas ook voor het eerst gedaan. 1 kant de moer helemaal vernaggeld en hem uiteindelijk op twee punten helemaal doorgeboord om de resten er uit te kunnen peuteren (advies hier ergens op forum). Voor de andere kant heb ik een dikke metalen schijf met diameter iets groter dan moer en opstaande rand over de middelijn gemaakt en een moer vast gelast op de andere kant. Die rand valt precies in de twee inkepingen van de moer. Daarna met lucht impact driver ging die heel makkelijk los. Mijns inziens geeft de impact driver veel meer controle dan bruut geweld met lange pijp. Wel heel belangrijk om de centerpunten voldoende uit te boren! In ieder geval niet weggooien. In uiterste geval de moer met beleid uitboren. Succes!

Geplaatst: di 8 aug, 2017 17:59
door elfried
ok, ik kan me het hulpstuk dat je gemakt hebt niet zo goed voorstellen
zou het mogelijk zijn een fotootje te posten?
bedoel je zo een moersleutel op perslucht waarmee je hem losgekregen hebt?
ja en idd die gaatjes uitboren das ook mijn ding niet misschien heb ik niet diep genoeg geboord ...sommige waarschuwen niet te diep te boren om de schroefdraad niet te raken
t blijft een moeilijk iets vind ik
in ieder geval bedankt voor de moeite

Geplaatst: di 8 aug, 2017 20:03
door verkuilm
Boor die oude ring altijd gelijk helemaal uit. Probeer niet eens meer los te tikken.
ALs je per ongeluk het schroef draad raakt maakt dat niet eens zoveel uit.
Nieuwe ring doe ik vaak beetje vijlen gaat het wat soepeler erop.
Hangt nogal van de nieuwe ring af of het goed past of niet.

Laatste paar keer lukt het me binnen een uur.
Dan heb ik de arm er wel al af.

Geplaatst: vr 11 aug, 2017 09:09
door Pino
Kan ik jou een fotootje mailen Elfried? Heb geen site om fotos te plaatsen en dat is geloof ik nodig?

Re: wiellagers vervangen

Geplaatst: do 24 aug, 2023 21:02
door 2cvxm
Als je de draagarm demonteert, wordt het gemakkelijk om het huis er om heen warm te stoken. Dan komt de moer wel los.
Een draagarm weggooien blijft natuurlijk een zonde voor een 2CV liefhebber. Bovendien, als het moet, kan ie beter naar de oud-ijzer boer dan in de vuilnisbak

Re: wiellagers vervangen

Geplaatst: ma 28 aug, 2023 14:28
door spank
2cvxm schreef: do 24 aug, 2023 21:02 Als je de draagarm demonteert, wordt het gemakkelijk om het huis er om heen warm te stoken. Dan komt de moer wel los.
Een draagarm weggooien blijft natuurlijk een zonde voor een 2CV liefhebber. Bovendien, als het moet, kan ie beter naar de oud-ijzer boer dan in de vuilnisbak
Gooi niet zomaar een draagarm weg! Goede gebruikte zijn erg lastig te krijgen of je betaalt de hoofdprijs......

Re:

Geplaatst: ma 28 aug, 2023 14:34
door spank
verkuilm schreef: di 8 aug, 2017 20:03 Boor die oude ring altijd gelijk helemaal uit. Probeer niet eens meer los te tikken.
ALs je per ongeluk het schroef draad raakt maakt dat niet eens zoveel uit.
Nieuwe ring doe ik vaak beetje vijlen gaat het wat soepeler erop.
Hangt nogal van de nieuwe ring af of het goed past of niet.

Laatste paar keer lukt het me binnen een uur.
Dan heb ik de arm er wel al af.
Eens met opmerking over schroefdraad. Ik heb een fuseehuis liggen, waarin een uitsparing zit. Hierdoor ontbreekt op 2 plekken de schroefdraad (ik hoop dat jullie de foto te zien krijgen). Volgens mij om het lager gemakkelijk te kunnen borgen.

Re: wiellagers vervangen

Geplaatst: ma 28 aug, 2023 18:09
door AZL57
De bovenste gleuf op de foto is een uitgeboorde centerpunt (een beetje diep). De 2 andere gaten met schroefdraad zijn voor de stuurlevier bevestiging. Als je de bouten verwisseld kun je de wiellager beschadigen.

Re: wiellagers vervangen

Geplaatst: di 19 sep, 2023 23:09
door Data58
Vergeet niet dat Citroën heeft bedacht dat deze ringen met 350Nm vastgezet moeten worden. Dus nadat de borging is uitgeboord verklaart dit ook waarom een lange pijp nodig is. Kracht maal armlengte. Vervelende is dat welke tool dan ook op deze twee inkepingen niet echt grip heeft. Daarom geeft een slagmoersleutel meer controle. Alleen moet je dan echt wel een zware uitvoering hebben. Bij mij heeft geholpen na beide opties te hebben gebruikt inclusief WDxx. Ring helemaal doorboren. Ik denk dat dit ook bij de laatste foto is gebeurd. Dan gaat de spanning eraf. Nooit heet stoken verzwakt het materiaal.
Voor nieuwe ringen is het handig om de schroefdraad met draadvijl schoon te maken en van de nieuwe ringen de schroefdraad met staalborstel te bewerken. Daarna paste het bij mij perfect. Ja, is al benoemd vergeet niet weer met centerpons te borgen liefst op nieuwe plek.