Pagina 2 van 4
Geplaatst: di 26 mei, 2015 19:22
door midfriesland
Wat leuk, die achtergrondinformatie. Van het chassisnummer is trouwens alleen nog 150 met moeite leesbaar en met veel fantasie nog een 6 en een 3, wat ook klopt met de gegevens. In de motorruimte staat het nummer ook nog op een plaatje tegen het brandschot. Volgens mij is er geen reden om te twijfelen aan de originaliteit. Bij mijn andere Dyane was het ook geen probleem.
Vanavond even een draadboom ophalen die op Marktplaats staat. Die is van een 'moderne' Dyane maar het is vast geen rocketscience om dat aan te passen. Volgens mij is het enige wezenlijke verschil de draad voor de claxon, die zit bij latere Dyane 's aan de andere kant.
En bij deze nog wat plaatjes van de motorruimte (links naar CiFo):
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
En er zit een potje met een dekseltje aan de koppelingshevel. Mijn vermoeden is dat er een koolstoflager in zit dat via dit potje gesmeerd kan worden. Klopt dit? En zo ja, wat voor olie kan ik hier het beste in doen?
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
Geplaatst: di 26 mei, 2015 19:49
door engbokho
midfriesland schreef:
Vanavond even een draadboom ophalen die op Marktplaats staat. Die is van een 'moderne' Dyane maar het is vast geen rocketscience om dat aan te passen. Volgens mij is het enige wezenlijke verschil de draad voor de claxon, die zit bij latere Dyane 's aan de andere kant.
Eeeh er zit behoorlijk wat verschil tussen de draadboom van de jouwe en een moderne.
Niet alleen zit de bobine op een hele andere plek (aan de reservewielbeugel) ook de bedrading van het gelijkstroomcircuit, spanningsregelaar en controlelampje zijn echt helemaal anders.
Ik denk dat het makkelijker is om zelf een nieuwe draadboom te maken of er een te zoeken bij Dyane vereniging of eendengarage.
En ja het dekseltje is voor het druklager van de koppeling, paar drupjes moterolie is genoeg)
Geplaatst: di 26 mei, 2015 22:11
door engbokho
Geplaatst: di 26 mei, 2015 23:58
door midfriesland
Super, al die vlotte reacties en de medewerking!
Boudewijn heeft de schema's van de moderne en de oude Dyane gisteren al even voor me gekopieerd uit zijn werkplaatshandboek. Die ga ik eens rustig naast elkaar leggen. Als de kabelbomen niet al te veel verschillen dan zet ik de nieuwe er gewoon in (dus met de oversteek over het ventilatorhuis). Als het een heel gedoe is dan reconstrueer ik het uitgebrande deel.
Ik heb intussen ook een mooie achterste tussenbalk en een hoedenplank met bijbehorende beugels op de kop getikt.

Geplaatst: di 26 mei, 2015 23:59
door LPGo
mooi werk Engbokho

en Boudewijn....
Ik zou altijd proberen om de originele draadboom zoveel mogelijk te handhaven , volgens mij is dit het minste werk. Gewoon de draden die doorgebrand zijn uit de nieuwe draadboom plukken en in de oude verwerken.... Misschien hier en daar een extra zekering en relais plaatsen zodat het niet nog eens kan gebeuren...
Geplaatst: wo 27 mei, 2015 08:50
door TimVS
Ik heb een revue technique van 1969 liggen, dus als je toch nog iets van schemas zoekt kan ik altijd een foto maken.
Geplaatst: vr 29 mei, 2015 01:12
door midfriesland
Na twee halve dagen reconstructiewerkzaamheden aan de kabelboom werkt alles weer ...
Nu de bak- en motorolie nog even verversen en dan eens kijken hoe het rijdt.
Geplaatst: vr 29 mei, 2015 07:31
door engbokho
En kleppen stellen als de motor warm is.
Motortje is dol op 20w50
Geplaatst: wo 3 jun, 2015 00:52
door midfriesland
Alles lijkt weer keurig te werken, tot aan de instelling van de koplamphoogte aan toe. Ze is niet humeurig of bokkig en start mooi vlot.
Ze is met haar minimotortje alleen niet bepaald snel te noemen. Vanavond met de storm op de kop met moeite 75 en voor de wind met veel geduld 90-100. In de eerste en tweede versnelling komt ze nog prima mee maar de verzetten van twee naar drie en van drie naar vier zijn een slag te groot. Ik mis daar een tweede trap.
Zou je hier geen grotere carburateur op kunnen zetten voor iets meer pk’s? Eventueel in combinatie met een ‘turbobuis’, zoals in de latere types?
Geplaatst: wo 3 jun, 2015 06:16
door Bertje Beige
Wouter, ik zou deze dyane mooi origineel laten. Je hebt de oranje immers wel voor als je "haast" hebt.
Ik vind 75 met die wind van gister nog netjes genoeg om er op binnendoor weggetjes heerlijk van te kunnen genieten
Misschien eens een compressietest om te zien of het motortje nog helemaal gezond is?
Geplaatst: wo 3 jun, 2015 07:14
door Geert
Mijn AZU met een 435 cc motor gaat ook niet harder, die gaat wind in zelfs minder hard.
Dat ligt nu eenmaal aan het motortje,
Zoals Bertje zegt : Hoe hem zo origineel mogelijk, voor het snelle werk ga je met je oranje Dyane.
Zie deze als Fun-car of hobby-auto.
Geplaatst: wo 3 jun, 2015 07:15
door LPGo
Toen de Dyane (toen nog alleen de 425) uitkwam, klaagde iedereen erover dat de Dyane net te weinig vermogen had. Toen de 6 uitkwam konden de klanten die klaagden met maar een geringe bijbetaling (waar Citroen waarschijnlijk nog steeds geld aan verdiende) een nieuwe 6 kopen. Er was ook meteen een antwoord op de vraag of er al 2e hands Dyanes waren die tegen de nieuwprijs aan verkocht werden (Dus daar verdiende Citroen ook nog eens aan)... Gouden tijden waren het toen nog voor Citroen...
Lekker zo laten, (onthaasten dus) het leven gaat al snel genoeg.....
Geplaatst: wo 3 jun, 2015 16:49
door Bertje Beige
Het is ook maar 21 pk he, daar kun je nou eenmaal geen wonderen van verwachten

Geplaatst: wo 3 jun, 2015 17:14
door AZL57
en volgens mij kunnen die oudere modellen slecht tegen over toeren jagen. Dus liever origineel laten.
Geplaatst: wo 3 jun, 2015 17:49
door David
Lekker origineel laten!!!
Er rijdt nog zo weinig origineel rond!
Succes!