Pagina 2 van 2

Geplaatst: do 30 jul, 2015 19:18
door Hyja
RobM schreef:Nr 2 zou aan de geschakelde plus moeten zitten. Waar ook de ontsteking aan zit.
Dat is dus de boosdoener.

Kan je nr 2 er uithalen, universeelmeter op ohm * 1 en dan de meetpennen elk op een kant? Dan moet de meter 0 aangeven.
Als je de auto nu start, laat lopen en nog eens op nr2 meet? Met de meter weer op volt.

Gr Rob
Kan je nr 2 er uithalen, universeelmeter op ohm * 1 en dan de meetpennen elk op een kant? Dan moet de meter 0 aangeven.
-Klopt
Als je de auto nu start, laat lopen en nog eens op nr2 meet? Met de meter weer op volt.
- Dan geen effect. Beide kanten geven 0 aan.

Massa zit 100% zeker goed

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 08:00
door Hyja
Zou de draad vanaf de plus dan gebroken kunnen zijn?

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 12:50
door RobM
ja, dat kan. of je zekeringen zijn een keer omgewisseld toen iemand aan het sleutelen was.

Even kijken of je zekeringen omgewisseld zijn:
auto op kontakt
spanning meten op zekering nr 2 (dat zal dus 0 volt zijn)
lampen aan
meten op zekering nr2

als er nu wel 12 V op staat, is in jouw auto zekering nr 2 voor de verlichting.
als er nog steeds 0 V op staat is er iets mis tussen je kontaktslot en zekering nr 2

Blijft wonderlijk dat je op de uitgaande pin van het kontaktslot 0 v meet, terwijl de auto wel loopt.
Meet anders eens het volgende :
auto op kontakt
spanning meten op het andere pinnetje van het kontaktslot?

Gr Rob

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 12:52
door Hyja
RobM schreef:ja, dat kan. of je zekeringen zijn een keer omgewisseld toen iemand aan het sleutelen was.

Even kijken of je zekeringen omgewisseld zijn:
auto op kontakt
spanning meten op zekering nr 2 (dat zal dus 0 volt zijn)
lampen aan
meten op zekering nr2

als er nu wel 12 V op staat, is in jouw auto zekering nr 2 voor de verlichting.
als er nog steeds 0 V op staat is er iets mis tussen je kontaktslot en zekering nr 2

Blijft wonderlijk dat je op de uitgaande pin van het kontaktslot 0 v meet, terwijl de auto wel loopt.
Meet anders eens het volgende :
auto op kontakt
spanning meten op het andere pinnetje van het kontaktslot?

Gr Rob
Er heeft 100% niemand aan mijn auto gesleuteld de laatste weken. Had ik verteld dat zekering 4 was doorgebrand? Nieuwe zekering tussen gezet en die geeft wel gewoon stroom Door.
Je laatste suggestie Had ik ook gedaan maar ook daar geen spanning

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 14:10
door RobM
dan eerst maar eens uitvinden waar de ontsteking zijn spanning vandaan krijgt.
Je auto slaat toch gewoon af als je de sleutel terugdraait? Dus moet het kontaktslot de plus van de ontsteking schakelen.

heb je electronisch of puntjes ontsteking?


met zekeringen omwisselen bedoel ik dat je makkelijk in dat witte zekeringenkastje de draadjes los kan maken en de zekeringen compleet met aansluitingen in een andere volgorde terug kan zetten.
Dus wij denken dat zekering nr 2 van de geschakelde plus is, maar kan zou bij jouw eend ook een andere zekering kunnen zijn.



Gr Rob

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 14:13
door Hyja
RobM schreef:dan eerst maar eens uitvinden waar de ontsteking zijn spanning vandaan krijgt.
Je auto slaat toch gewoon af als je de sleutel terugdraait? Dus moet het kontaktslot de plus van de ontsteking schakelen.

heb je electronisch of puntjes ontsteking?

Gr Rob
Electronisch..
Ja de auto werkt verder prima.
Het is zo vreemd.

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 14:32
door RobM
OK, volgende meting.

Motorkap open, uit de beplating van de koeling komen vier draden. Twee gaan naar de bobine. 1 is van de oliedrum sensor. De vierde, vermoedelijk rood, is de plus vn de ontsteking. Hang hier de plus van je meter tegenaan.
Nu moet je met het kontaktslot deze plus aan-en uit kunnen zetten. Kan je zien of er met deze draad gerommeld is? Iets aangeknoopt?

Gr Rob

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 14:53
door Hyja
Ik ga vanavond even kijken, bedankt rob

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 19:46
door Hyja
Ik moet terug komen op mijn eerdere post.

Met brandende verlichting geven alle zekeringen stroom door.

Onder de contactrol heb ik stroom op de plus en met de sleutel op contact ook op de middelste pin. Geen stroom op de pin waar de gele stekker met rode voet op aangesloten zit. Mijn boerenverstand zegt dus dat er iets mis is met de contactrol.

Immers: er komt wel stroom in en gaat er ook weer uit via de middelste pin, maar niet via de derde..

edit: die derde is er natuurlijk voor om de startmotor op gang te helpen..

Wat een mysterie dit

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 20:40
door RobM
Klopt. Daar heb ik je denk ik op het verkeerde been gezet., sorry.

Je hebt dus wel spanning op de middelste pin, en ook op zekering nr 2.
Je hebt het al gedaan, maar meet nog eens met kontakt aan op beide kanten van zekering nr 2. En dat moet je dan nog een keer doen met de ruitenwisser ingeschakeld.
Als je slecht kontakt hebt ergens, meet je zonder belasting wel een spanning, maar met belasting niet.

Laat maar weer horen!

Gr Rob

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 20:43
door Hyja
RobM schreef:Klopt. Daar heb ik je denk ik op het verkeerde been gezet., sorry.

Je hebt dus wel spanning op de middelste pin, en ook op zekering nr 2.
Je hebt het al gedaan, maar meet nog eens met kontakt aan op beide kanten van zekering nr 2. En dat moet je dan nog een keer doen met de ruitenwisser ingeschakeld.
Als je slecht kontakt hebt ergens, meet je zonder belasting wel een spanning, maar met belasting niet.

Laat maar weer horen!

Gr Rob
Morgenvroeg het eerste wat ik ga doen. Het begint langzamerhand een frustrerend verhaal te worden

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 20:50
door RobM
Niet wanhopen. Je bent er bijna!

Ik wed om een biertje dat je slech kontakt hebt bij zekering 2!


Gr Rob

Geplaatst: vr 31 jul, 2015 20:54
door Hyja
RobM schreef:Niet wanhopen. Je bent er bijna!

Ik wed om een biertje dat je slech kontakt hebt bij zekering 2!


Gr Rob
haha nou al kost het me een kratje..
Ik ga het morgen gelijk proberen

Geplaatst: za 1 aug, 2015 08:10
door RobM
Bel anders even als je aan het meten bent.

Teler via pb

Gr Rob

Geplaatst: za 1 aug, 2015 11:24
door Hyja
Rob het is gelukt! had het zekeringenkastje uit elkaar gehaald, alle contacten geschuurd en terug in elkaar gezet en voila het werkte weer.

Hartelijk dank voor je hulp!