Pagina 2 van 2

Geplaatst: ma 29 nov, 2004 13:19
door aryan
Hi Bullit,
Bullit schreef:Ik heb jaren geleden veel contact gehad met Albert en was een van de eersten (en weinigen) die een bruine 123 (destijds 123-visa genoemd) installeerde. Albert legde mij uit dat de gewone 123-2CV een vaste contacthoek had, net zoals puntjes dus. De 123-VISA was niet voor een visa bedoeld (die heeft de alom bekende module en sensoren) , maar voor een 2cv, maar alleen i.c.m. de bruine bobine (zogenaamde electronische bobine, wat ik een beetje een vreemde naam vind).
Die vaste contacthoek was misschien zo bij de allereerste 123's maar de ontwikkeling van de 123's heeft niet stilgestaan inmiddels hebben echt waar alle 123's variabele dwell. Vraag het nog maar even aan Albert als je mij niet geloofd.
Bullit schreef:De 123-Visa ontsteking had exact dezelfde vervroegingscurve maar een variabele contacthoek. Op die manier wordt je bobine bij hogere toerentallen langer 'geladen' en heb je dus vergeleken met een vaste contacthoek-ontsteking bij die hogere toerentallen een krachtiger vonk.
Precies zo weken alle 123's nu, alleen krijg je met een bruine visa bobine een nog krachtiger vonk vanwege de hogere stroom door lagere inwendige weerstand van de primaire spoel in de bruine bobine, een zwarte 123 is daar niet op gemaakt, de 123\uni en de 123\blue wel.
Bullit schreef:Wanneer je een zwarte bobine zo zou laden zo deze snel kapot gaan, waarschuwde Albert, deze was niet bestand tegen een zo efficiente oplading.
Nee dat klopt niet helemaal, een zwarte 123 zou snel kapot kunnen gaan van een bruine bobine door de grotere stroom, maar je kan rustig een zwarte bobine gebruiken bij een 123 die voor een bruine bobine geschikt is, net zoals je een zwarte bobine op een echte visa onsteking kan gebruiken, je krijgt dan alleen een zwakkere vonk.
Bullit schreef:De nu verkochte standaard 123's hebben, wanneer je de site goed leest :wink: , nog steeds die vaste contacthoek. De UNI en Blauw uitvoering, detecteren de bobine en passen het contacthoektype (vast of variabel) daarop aan.
Ik kopier maar even uit http://123ignition.nl/index.php?id=1

"VARIABLE DWELL-RATIO
So much better than a conventional contact breaker set up because the variable dwell angle ensures a large spark at high engine revolutions, with ‘points’ and of course points assisted ‘electronic ignition’ the dwell angle, controlled by the points gap, remains constant so at high revolutions the coil has insufficient charging time. 123ignition addresses the problem of dwell angle in just our basic model – other makes demand that you buy the ‘sports’ version for such performance"
Bullit schreef:Als je mij niet gelooft, kun je Albert mailen of kan ik die oude mailtjes opzoeken. (Ik geloof dat ik er enkele heb bewaard.)
Dat is misschien nu niet meer nodig?
Bullit schreef:Conclusie: De ANWB had het mis: de contacthoek van de 123 is vast, en net zo groot als bij goed ingestelde puntjes, en kan zo de bobine niet overladen.

B.
De ANWB had het wel mis, maar niet omdat de 123 een vaste contacthoek heeft, dat zou namelijk de bobine, net als puntjes, kunnen overladen. De variabele kontakthoek zorgt ervoor dat de bobine niet onnodig overlden en warm wordt wat bij puntjes bij stationairdraaien bv een probleem is.

/Aryan

Geplaatst: ma 29 nov, 2004 22:02
door Bullit
ik heb het gelezen, je hebt gelijk. 2 jaar geleden hadden de zwarte 123's een vaste contacthoek en de bruine een variabele. Nu dus niet meer. Vraag me af of die W-ignition imitaties dat ook hebben.

Bullit

Geplaatst: ma 29 nov, 2004 22:19
door aryan
Bullit schreef:ik heb het gelezen, je hebt gelijk. 2 jaar geleden hadden de zwarte 123's een vaste contacthoek en de bruine een variabele. Nu dus niet meer. Vraag me af of die W-ignition imitaties dat ook hebben.

Bullit
Ja hoor, die W heeft dat ook van de 123 nageaapt, de hele aansturing van de bobine is hetzelfde, alleen zijn er nog geen w's die een visa bobine kunnen aansturen of w's met verschillende kurves of vacuumvervroeging. Daarmee blijft de 123 altijd een stapje voor.

Ik vind het een beetje zonde dat 123 niet meer reclame voor zijn innovaties maakt, want ze worden steeds een beetje beter en verfijnder maar ze verklappen niet precies wat er is verbeterd, maar ik denk dat ze dat omwille van de kopieerders/concurentie niet doen,.

/Aryan

PS W-ignition imitaties, zijn die er nu ook al :)

Geplaatst: di 30 nov, 2004 13:42
door aryan
Ik heb het toch nog even nagevraagd over die vaste kontakthoek in de eerste zwarte 123's

At 12.48 +0100 04-11-30, Albert de Gier wrote:
Dat zijn er misschien bij elkaar 100 geweest. Al heel snel had'ie variabele dwell.
Je was er dus vroeg bij!

/Aryan

Geplaatst: di 30 nov, 2004 15:04
door Bullit
aryan schreef:
Je was er dus vroeg bij!

/Aryan
Zoals altijd! Ahum.

Maareuh, zei hij dat? Ik weet niet hoe goed de verkoop was in het begin, maar op dat moment had hij toch net al een (heel eenvoudige) website(april 2002). Ik heb toen een stuk of 4 mailtjes verstuurd en hij vertelde mij dat het verschil tussen de zwarte en bruine module, de vaste resp. variabele contacthoek was. Hij wilde zoveel mogelijk de curve etc van citroen benaderen. Slechts de maximale vervroeging was met 34 graden iets groter. De draadjes kwamen toen al rechts uit de huisjes. Op een beurs vertelde hij me ook dat hij niet ging beginnen aan verstelbare curves enzo omdat ie bang was voor experimenteerders die hem verantwoordelijk zouden stellen als ze schade zouden hebben. Daar is ie toch van teruggekomen.

B

PS welke zijn dat dan, die imitatie-imitaties?

Geplaatst: di 30 nov, 2004 15:21
door aryan
Bullit schreef:
aryan schreef:
Je was er dus vroeg bij!

/Aryan
Zoals altijd! Ahum.

Maareuh, zei hij dat?
Japp het is een regelrechte quote uit zijn mailtje. Jij hebt dus een hele exclusieve vroege 123 :)
Bullit schreef: Ik weet niet hoe goed de verkoop was in het begin, maar op dat moment had hij toch net al een (heel eenvoudige) website(april 2002). Ik heb toen een stuk of 4 mailtjes verstuurd en hij vertelde mij dat het verschil tussen de zwarte en bruine module, de vaste resp. variabele contacthoek was. Hij wilde zoveel mogelijk de curve etc van citroen benaderen. Slechts de maximale vervroeging was met 34 graden iets groter. De draadjes kwamen toen al rechts uit de huisjes. Op een beurs vertelde hij me ook dat hij niet ging beginnen aan verstelbare curves enzo omdat ie bang was voor experimenteerders die hem verantwoordelijk zouden stellen als ze schade zouden hebben. Daar is ie toch van teruggekomen.?
Niet helemaal, de kurves zijn allemaal nog steeds volgens de fabrieksspecifikaties, behalve de LPG/E85 kurve van de 123\uni dan maar je moet natuurlijk wel de juiste kurve voor je motor kiezen. Mensen helemaal tegen zichzelf beschermen lukt trouwens toch niet want je kan een 123 natuurlijk ook verkeerd afstellen door hem veel te vroeg in te stellen :)
Bullit schreef:B

PS welke zijn dat dan, die imitatie-imitaties?
Weet ik niet ;), dat schreef jij toch: "Vraag me af of die W-ignition imitaties dat ook hebben."

/Aryan

Geplaatst: vr 3 dec, 2004 12:08
door Hanzzl69
:oops: :oops: :oops:
Euh ... ik durf het na zo'n diepgaande discussie bijna niet meer te zeggen maar .... het euvel lag niet aan de 123.
De bobine was niet gemold door optimale stroom toediening of wat dan ook. Met een andere bobine hetzelfe gedonder.
Ik dacht dat ik iets zag vonken op een plek waar dat niet hoort, ben de electra na gaan lopen en :oops: :oops: .. een loszittend stekkertje gevonden.

Natuurlijk getest. Stekkertje er in: werk prima, motor blijft lopen. Stekkertje los: motor slaat af. Stekkertje half vast: motor sputtert tegen.
De draad komt wel vanuit de 123, maar waar die naar toe gaat????? Misschien naar de stroomverdeler? Na een paar centimeter verdwijnt het draadje onder de tape om de kabelboom en die ga ik niet voor dit akkefietje slopen.

SORRY!!!!!

Geplaatst: vr 3 dec, 2004 12:21
door aryan
Je hoeft je niet te excuseren hoor, juist goed ter lering voor anderen dat je nog even schrijft wat het probleem was! Dat stekkertjes niet goed vastzitten is vaak het euvel als je onstekingsproblemen hebt met een 123, verder kan er namelijk niet meer zo veel mis mee gaan, tenzij he brakke bougiekabels hebt. Daarom schreef ook al:
ik zelf schreef: Waar je ook erg goed op moet letten is dat de klemstekkers heel goed op de kabel vastgeklemt zitten, als die niet helemaal goed geklemt zijn zitten wordt de vonk ook zwakker, dit kan ook na enige tijd verslechteren.
Die stekker die uit de kabelboom van de eend komt en naar de 123 gaat is de plus, dat is dus gewoon de voeding van de 123, en als die niet goed contact maakt kan de onsteking het niet goed doen want hij krijgt geen spanning, vreemd dat die WW man dat niet kon vinden :roll:

/Aryan

Geplaatst: zo 5 dec, 2004 13:29
door Hanzzl69
aryan schreef:Je hoeft je niet te excuseren hoor, juist goed ter lering voor anderen dat je nog even schrijft wat het probleem was!
Daar hebben we dit forum voor, nietwaar?
aryan schreef:Die stekker die uit de kabelboom van de eend komt en naar de 123 gaat is de plus, dat is dus gewoon de voeding van de 123, en als die niet goed contact maakt kan de onsteking het niet goed doen want hij krijgt geen spanning, vreemd dat die WW man dat niet kon vinden :roll: /Aryan
Ach zo ja! Andersom redeneren, naar de 123 toe dus. Niet er vanaf. Wat die WW-er betreft, ik heb het stekkertje zelf ook drie dagen over het hoofd gezien dus ik neem hem niets kwalijk.