Pagina 2 van 3
Geplaatst: zo 3 jul, 2016 11:54
door hobbes
indien je de 3 moertjes van het stuur los haalt en het stuur verwijderd spreekt de wet niet meer van een bestuurbaar motor voertuig maar van een aanhanger en die hoeft niet gekeurd, en verzekerd te zijn...is ook mrb vrij
heb wel eens een andere eend op de Franse peage op sleeptouw meegenomen die naar hartje Parijs moest. geen probleem hoor, moest hem bij het tolpoortje even afkoppelen en eend voor eend langs het tolhuisje rijden, daarna konden we weer verder slepen.
Geplaatst: wo 6 jul, 2016 16:29
door Niels
David schreef:Een eend triangelen/slepen is toegestaan,
Mits:
1. de auto APK gekeurd is
2. de auto verzekerd is
3. er voor de auto MRB wordt betaald
Anders mag je de auto niet triangelen.
Let daarbij op dat je in Nederland ook niet mag slepen op de snelweg. dus dat is dan weer niet toegestaan als het onder slepen zou vallen.
Geplaatst: wo 6 jul, 2016 16:33
door Thijs
dat je in Nederland ook niet mag slepen op de snelweg.
Dat is in Nederland juist wel toegestaan.
Geplaatst: wo 6 jul, 2016 16:53
door David
hobbes schreef:indien je de 3 moertjes van het stuur los haalt en het stuur verwijderd spreekt de wet niet meer van een bestuurbaar motor voertuig maar van een aanhanger en die hoeft niet gekeurd, en verzekerd te zijn...is ook mrb vrij
heb wel eens een andere eend op de Franse peage op sleeptouw meegenomen die naar hartje Parijs moest. geen probleem hoor, moest hem bij het tolpoortje even afkoppelen en eend voor eend langs het tolhuisje rijden, daarna konden we weer verder slepen.
De informatie die ik heb weergegeven heb ik gekregen van de RDW......
Dat van het stuur verwijderen weet ik niet.
Het komt mij wat ongeloofwaardig over.
Mag ik vragen van wie jij deze info hebt gekregen, als het echt zo is, ben ik er namelijk erg blij mee.
Geplaatst: wo 6 jul, 2016 22:51
door Thijs
Hier vandaan waarschijnlijk:
Geplaatst: wo 6 jul, 2016 23:19
door David
Dat denk ik ook Thijs.
Het stuur verwijderen.....en dan ineens aanhanger zijn....
Klinkt inderdaad als een .....sprookje
Geplaatst: za 9 jul, 2016 16:20
door Peter v G
Je mag een auto in Nederland niet de snelweg op! slepen. Wel eraf!
Geplaatst: za 9 jul, 2016 16:43
door David
We hebben het niet over slepen, maar over triangelen!
Geplaatst: wo 10 aug, 2016 17:18
door hobbes
Thijs schreef:Hier vandaan waarschijnlijk:
zucht....
ietsje verder lezen onder het hoofdstukje aanhangers.
Aanhangers onder het totaal gewicht van 750 moeten een degelijke koppeling hebben, met natuurlijk een remkabeltje, een paar spatborden, verlichting, en 2 driehoekjes. de vormgeving maakt niet uit zo lang de aanhanger maar niet langer is dan 10 meter en breder dan 2 meter
Zodra het totaal gewicht boven de 750 kilo uitkomt moet het een eigen kenteken hebben.
een aanhanger met eigen kenteken kan ook terug gekeurd worden waardoor het ook zonder kenteken de weg op mag. Een schamel aanhanger kan daar ook onder vallen.
Dus : indien je het stuur verwijderd van je eend en je voldoet aan de eisen voor een aanhanger onder die 750 kilo grens is het geen motorvoertuig meer maar een aanhanger, het is wel zo netjes om de kentekenplaten er even af te halen en een witte of blauwe plaat van het trekkende voertuig te monteren.
mocht iemand daar anders over denken ( wat altijd mag) laat maar weten
Geplaatst: do 11 aug, 2016 10:37
door Tom Duckpower
hobbes schreef:Dus : indien je het stuur verwijderd van je eend en je voldoet aan de eisen voor een aanhanger onder die 750 kilo grens is het geen motorvoertuig meer maar een aanhanger, het is wel zo netjes om de kentekenplaten er even af te halen en een witte of blauwe plaat van het trekkende voertuig te monteren.
Eend weegt gemiddeld een 560kg leeg..
Ik dacht een laadvermogen van 370kg, zit je op 930kg totaal gewicht. Dit is 180kg boven een aanhanger die max 750kg mag wegen. Omdat je boven de 750kg uitkomt zou het getrokken voertuig een eigen aanhangerkenteken moeten hebben.
Daar het een auto betreft met eigen kenteken betwijfel ik of je hierop een aanhanger kenteken krijgt.
Daarnaast blijft de "aanhanger" (eend zonder stuur) wel een motor hebben en blijft het een motorvoertuig:
Motorvoertuigen zijn in de definitie van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen (inclusief snorfietsen), fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen.
Blijft het feit dat het een motorvoertuig op sleep betreft, en die moet altijd zijn eigen kenteken hebben mag enkel op de openbare weg zijn indien verzekerd, voorzien van een geldige apk en indien van toepassing de MRB betaald is.
Mooi stukje tekst:
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/ver ... _nederland
Geplaatst: wo 30 nov, 2016 17:39
door hobbes
Blijf ik nog met de vraag zitten hoe het zit met een eend die geen kenteken meer heeft...
Geplaatst: wo 30 nov, 2016 18:24
door Exsis-i
Van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken kreeg ik antwoord op de vraag waar in de wet nu staat dat je met een triangel mag rijden in Nederland. Dit was het antwoord:
U vraagt op grond van welke wet en welk artikel het is toegestaan om een personenauto te slepen
achter een camper door middel van de zogenoemde triangel. Het is inderdaad toegestaan dat een
camper middels een triangel een personenauto sleept. Dit is af te leiden uit de wet, maar het is
nergens expliciet zo opgeschreven. In artikel 1 lid 1 onder d Wegenverkeerswet 1994 staat dat een
aanhangwagen een voertuig kan zijn dat door een ander voertuig wordt voortbewogen. Hieruit kan
je afleiden dat je in Nederland, in tegenstelling tot sommige andere landen, een personenauto mag
slepen met een andere personenauto of camper. Verder is het goed te weten dat een personenauto
op een triangel voor het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de
verkeersregels, als aanhangwagen wordt gezien. Dit betekent dat je je aan de verkeersregels voor
voertuigen met aanhangwagens moet houden.
De Wegenverkeerswet 1994 en het RVV 1990 zijn terug te lezen via de website wetten.nl.
Tot zover. In het blad Verkeersknooppunt nr. 166 stond in 2008 een artikel dat nog wat duidelijkheid geeft. Er zijn verschillende reglementen en wetten die elkaar wat tegenspreken. Voor de één blijft een auto een auto en wordt het geen aanhanger, voor de ander is een auto gewoon een aanhanger. Er staat een toelichting bij:
"Dit betekent dat alle bepalingen aangaande een rijbewijsplicht met betrekking tot 'aanhangwagens' niet van toepassing zijn. Het vereiste rijbewijs voor het trekkende voertuig is altijd voldoende, ongeacht het gewicht van de gesleepte auto, die voor de WVW 1994 dus geen aanhangwagen is. Het houdt ook in dat de kentekenbepalingen voor 'aanhangwagens' niet van toepassing zijn. De gesleepte auto, een zelfstandig motorrijtuig, zal dan ook aan alle verplichtingen voor motorrijtuigen moeten voldoen, waaronder de kentekenplicht. Dit betekent dat achter op de gesleepte auto gewoon het 'eigen' kenteken van de auto moet zijn aangebracht en dat die ook goed zichtbaar moet zijn."
Tot zover het artikel. Mijn conclusie: een auto zonder eigen kenteken mag de weg niet op, ook niet achter een triangel. Wel op een trailer. Dat is de enige toegestane manier van vervoer. Sorry.
Geplaatst: do 1 dec, 2016 17:15
door j b
Idd, gesleepte auto moet kenteken hebben, verzekerd zijn, apk hebben en eventueel motorrijtuigenbelasting betaald zijn. De auto blijft een auto zoals hij ontworpen is en kenteken op afgegeven is
Een aanhanger kan het niet worden want het voertuig is gecreeerd om zelfstandig te rijden en je kunt er ook niet achteruit mee rijden ...
Geplaatst: do 1 dec, 2016 18:40
door David
hobbes schreef:Blijf ik nog met de vraag zitten hoe het zit met een eend die geen kenteken meer heeft...
Dan zijn we er dus!
DAT mag namelijk niet!
Want dan is het geen auto op sleep meer, maar een aanhanger waar dus de andere regels op van kracht zijn.......
Pffff
Geplaatst: do 1 dec, 2016 20:39
door Bull Frog Bleu
Blijft leuke discussie dat triangelen. Zie regelmatig a types en vw buggies achter auto's of campers hangen. Het kan maar zou zelf niet fijn in de auto zitten met zo'n constructie.
Liever een lichte enkelas plateauwagen erachter. Wel zo veilig en geen gedoe of het nu wel of niet mag