Pagina 2 van 4
Geplaatst: za 20 aug, 2016 00:16
door Peter v G
De kunststof brandstofdop van mijn Solex gaat door de ethanol uitzetten en vastzitten. Laat ik hem er een tijdje af of gebruik ik ultimate 98 van de BP dan krimpt hij weer.
Bij de 2cv wijt ik problemen met de tankvlotter aan de ethanol....
Geplaatst: za 20 aug, 2016 00:19
door David
Klopt exact wat je aangeeft.
De ethanol lost bepaalde typen rubber op.
Ik heb er ook testen mee gedaan, stukje slang in brandstof met ethanol erbij, binnen 24 uur was alles lichtbruin door het oplossen van het rubber....
Geplaatst: za 20 aug, 2016 00:29
door deusjevo
David schreef:Je hebt speciale brandstofleiding nodig die er tegen kan.
In de jaren negentig begon de ellende in Duitsland.
Honderden Nederlandse auto's kregen tijdens vakantiereizen grote problemen.
Ook auto's die gloednieuw waren.
Het bleek dat het rubber niet bestand was tegen de brandstoffen in Duitsland......
Aangezien 2cv's van voor die datum zijn, en nog niet alles door iedereen vervangen is.....
Verwissel je ethanol niet met MTBE?
Geplaatst: za 20 aug, 2016 09:08
door Bertje Beige
@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel
En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
Geplaatst: za 20 aug, 2016 14:35
door shorttrack
Ik denk dat ik het volgende uit de reacties kan concluderen. Wanneer je E10 tankt zul je niet direct slijtage aanmerken. Maar op lange termijn kan het vooral schade aanrichten aan de rubbers. Dit is wat ik ook op andere websites en forums lees.
Ik denk daarom dan ook dat het gewoon niet verstandig is om E10 te tanken in je 2cv. Zie het misschien als cola aan je kinderen geven. Daar laat je ze toch ook niet elke dag veel van drinken. Gewoon water (euro 98 ) is altijd het beste.
Ik weet niet hoe jullie erover denken maar ik zie mijn 2cvtje toch een beetje als mijn kleine kindje. En ik wil die dan ook goed verzorgen. Het zijn tenslotte ook gewoon oude auto's die een beetje liefde nodig hebben.
Ik heb mijn besluit genomen en ga vanaf het moment dat er enkel nog E10 verkrijgbaar is in België overstappen naar Euro 98.
Voor wie het graag had geweten. Ik rijd ongeveer 10000 km per jaar met mijn 2cv. Dus ik zeg het niet omdat ik niet op mijn centen hoef te letten bij het tanken
Geplaatst: za 20 aug, 2016 14:39
door shorttrack
Bertje Beige schreef:@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel
En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
Ik heb ook nog een Solex gehad toen ik 16 was. Mijn eerste en laatste brommertje. Helaas met zeer veel pijn in mij hard en veel spijt achteraf verkocht voor veel te weinig geld. Ik had toen nog geen idee hoeveel zoiets echt waard was. Toen der tijd voor 175 euro verkocht. Paar dagen later stond hij op internet voor 350 euro.
Geplaatst: za 20 aug, 2016 14:49
door shorttrack
shorttrack schreef:Bertje Beige schreef:@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel
En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
Ik heb ook nog een Solex gehad toen ik 16 was. Mijn eerste en laatste brommertje. Helaas met zeer veel pijn in mij hart en veel spijt achteraf verkocht voor veel te weinig geld. Ik had toen nog geen idee hoeveel zoiets echt waard was. Toen der tijd voor 175 euro verkocht. Paar dagen later stond hij op internet voor 350 euro.
Geplaatst: za 20 aug, 2016 18:42
door Thijs
Maar nu weet ik nog steeds niet welk onderdeel van een Eendachtige er niet tegen E10 kan....
Geplaatst: za 20 aug, 2016 23:31
door Willem2
Op vakantie in Frankrijk tank ik altijd gewoon de goedkoopste, dat is dan E10. Nooit problemen gehad.
En ik tank hier bij De Haan ook regelmatig Blue One. Dat bevat ook 10% ethanol.
Ik moet zeggen dat ie wel wat trager lijkt als ik Blue One tank, maar dat is minimaal.
Geplaatst: ma 22 aug, 2016 15:12
door David
Ik zou dat gewoon echt niet doen.
Als je straks de ellende hebt is het te laat.
Je merkt t ook niet in een kort tijdsbestek.
Geplaatst: ma 22 aug, 2016 22:28
door AZL57
Heb deze zomer 1 keer e10 getankt in frankrijk, 1 km minder op liter.
Hier een interessante test
http://www.oldtimer-markt.de/ratgeber/g ... die-fakten
Geplaatst: ma 22 aug, 2016 22:37
door deusjevo
Ik neem het risico niet, uit nood vind ik het prima om eenmalig te tanken maar dan zsm weer euro.
Geplaatst: ma 22 aug, 2016 22:53
door Punky
Thijs schreef:Maar nu weet ik nog steeds niet welk onderdeel van een Eendachtige er niet tegen E10 kan....
Vermoedelijk dus alle kunststofonderdelen zoals de vlotter. Ethanol trekt ook vocht aan en dit zorgt voor een sludgelaag. Niet fijn op je filters en sproeiers. Merk je pas als je eend lang stilstaat.
BP 98 of Q8 98 zijn ethanolvrij
Geplaatst: di 23 aug, 2016 00:32
door Bartje
Maar nu weet ik nog steeds niet welk onderdeel van een Eendachtige er niet tegen E10 kan.... Confused
tis geen direct antwoord maar ik zou proberen deze te lezen:
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... 5_2012.pdf
das ten minste een eye opener.
Geplaatst: di 23 aug, 2016 12:55
door André Post
De conclusie uit dit verhaal is dat het meevalt dus.
Juist de geringere ethanol toevoeging van E5 geeft meer problemen.
Voor zover ik weet zit al in alle benzine soorten een deel ethanol.
Dan zou E10 zelfs minder problemen geven.