Pagina 2 van 3

Geplaatst: di 15 nov, 2016 10:28
door Mees
Dank voor de leuke reacties weer, en ik zal het onthouden Gillis! De grote beurt zit er namelijk aan te komen en dat doe ik de eerste keer toch liever niet zonder toezicht

Geplaatst: zo 22 jan, 2017 14:15
door Mees
Inmiddels beginnen de bruine plekjes toch steeds groter te worden en ook de bloemkolen groeien gezellig mee. Tijd voor een opknapbeurtje van de koets dus! Volgende week (eerst nog een tentamenweek) kan ik hem op mijn werk binnen zetten en aan de slag. Ze moet weer AC639 Bleu Lagune worden, zoals ze onder de motorkap en van binnen nog is. Mochten mensen nog tips hebben om een beetje snel alle oude lak en roest te verwijderen dan hoor ik dat graag! Is een komborstel op de haakse slijper een goede manier, of is dat toch wat te grof? En hoeveel lak zal er ongeveer nodig zijn? Ik ben van plan hem met spuitbusjes te spuiten (daar heb ik ruimschoots ervaring mee, met een lakspuit op de compressor niet).

Geplaatst: ma 23 jan, 2017 07:32
door Bull Frog Bleu
Zou alleen de plekken behandelen die echt aangetast zijn en de rest schuren en in de primer.
Spuitbusje kan maar man man wat een werk.
Je kan ook industrie lak op kleur laten mengen. Mooi met vachtroller aanbrengen en je hebt meteen een dikke bescherm laag. Beter dan zelf spuiten met compressor.

Geplaatst: ma 23 jan, 2017 11:04
door dyane_maniac
voor het strippen van lak zonder het metaal aan te tasten ben ik erg fan van die clean strip schijven voor op de slijptol. voor de plekken waar echt gaten zijn geroest een kom borstel gebruiken anders slijt die (vrij dure) clean strip schijf erg snel.

https://www.google.nl/search?q=clean+st ... f&tbm=shop

ook te verkrijgen bij de hornbach, die heb ik en vind ik goede schijven.

Geplaatst: ma 23 jan, 2017 15:24
door schermer
Waar de oude verf er nog goed op zit, alleen opschuren. Aangetaste delen met de borstel op de boormachine. Een komborstel met een slijptol is al snel te zwaar. Je krijgt er deuken en krassen van die je dan weer moet wegwerken. Spuitbussen kan wel, maar je hebt er al snel een stuk of 20 van nodig. Industrielak met een rollertje werkt prima. Primer met Spuitbussen kan eventueel wel (grijze Primer van de action). Geroeste delen wel kaal maken en eerst behandelen met een anti roest middel, zelf gebruik ik graag brunox.

Geplaatst: ma 23 jan, 2017 19:01
door Mees
Bedankt voor al deze nuttige tips! Zo'n clean strip schijf, slijten die snel? Met andere woorden, moet ik er gelijk een paar aanschaffen?
Van rollen heb ik zelf altijd de indruk dat het wat grof blijft, vandaar mijn voorkeur voor spuiten. Mochten mensen andere ervaringen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Geplaatst: di 24 jan, 2017 06:01
door Bertje Beige
Ik heb eens een Eend gerold met Sikkens yachtlak, en dat vloeide prachtig, deed echt niet onder voor spuitwerk.

Geplaatst: di 24 jan, 2017 15:41
door dyane_maniac
Mees schreef:Bedankt voor al deze nuttige tips! Zo'n clean strip schijf, slijten die snel? Met andere woorden, moet ik er gelijk een paar aanschaffen?
ik ben nu aan mn tweede toe maar heb daarmee een heel chassis ontlakt. ik zou er 1 voor op de slijptol kopen en 1 voor op de boormachine om te beginnen. voordeel van die dingen tov een lamellen schijf ofzo is dat het staal dus niet dunner wordt dan het al is.

Geplaatst: di 24 jan, 2017 18:00
door Mees
Dank, dan ga ik die van de week even 2 kopen! En dat rollen vind ik helaas toch nog te spannend, zeker in krappere ruimtes (hoeken en dergelijken) werk ik liever met een spuitbusje dan met een kwast of roller.

Geplaatst: di 24 jan, 2017 18:14
door Mees
Volgend probleem: waar koop je die dingen? Op de webshops van diverse bouwmarkten kreeg ik ze niet gevonden..

Geplaatst: do 26 jan, 2017 15:02
door Mees
Zo, de meeste materialen zijn inmiddels in huis. Zaterdag ga ik voor de zekerheid nog even een proefstukje spuiten om zeker te weten dat de lakken niet met elkaar reageren en dan kan ik maandag aan de aca beginnen. Dat zal toch een heel ander gezicht zijn, glanzend in bleu lagune in plaats van de 50 tinten blauw van compleet mat tot hoogglans die ze nu nog is.

Geplaatst: do 26 jan, 2017 15:26
door j b
Staat de auto binnen?
Voor een mooi spuitresultaat is een wat warmer metaal wel gewenst denk ik

Geplaatst: do 26 jan, 2017 17:16
door Mees
Nog niet, maar volgende week zet ik haar in de droge verwarmde werkplaats dus dat moet wel goed komen.En ik zal hier zeker af en toe wat posten over de voortgang!

Geplaatst: di 31 jan, 2017 21:55
door Mees
De opknapwerkzaamheden schieten lekker op. De eerste delen (spatborden, driehoekjes en een deur) staan al in de lak. Nog wel wat problemen, het voorruitrubber was compleet verdroogd en is dus helaas gesneuveld. Zijn de nieuwe rubbers een beetje oké qua passing? Ook krijg ik de motorkap nog niet los. Een van de splitpennen is afgebroken en zit nu dus vast. Zijn daar ook nog fatsoenlijke oplossingen voor?

Geplaatst: wo 1 feb, 2017 06:12
door Bull Frog Bleu
Splitpennen is een broerde constructie. Goed insprayen met kruipolie of warm stoken. Als je de ene kant er wel heel uit krijgt krijg je de kapper wel af. Dan tikje decrestanten er wel uit.
En natuurlijk foto's van de eerste lakwerkzaamheden