Pagina 2 van 2
Geplaatst: vr 23 dec, 2016 21:14
door Bertje Beige
Dat ik van Eenden in originele staat houd wil natuurlijk niet zeggen dat ik een Eend die niet origineel is niet mooi zou vinden, dat moet iedereen natuurlijk zelf weten en ik zal daar niemand om veroordelen.
Maar dat is hier niet de vraag. Wel ben ik het volledig met Thijs eens dat er Eenden voor absurde prijzen worden aangeboden en die zijn dan duidelijk niet origineel meer, terwijl de verkoper dat wel beweert.
Ook het overzicht op deze site onder historie is erg uitgebreid, dat moet ik toegeven, maar niet compleet.
Ik mis bijvoorbeeld dat er 3 verschillende plastic grilles zijn geweest en welke wanneer is gebruikt. En wanneer zijn de schakelaars van de Special 4kant geworden door gebruik van een andere draadboom?
En waarom hebben sommige Eenden 2 zekeringskastjes, en andere maar 1?
En er zijn ook Eenden geweest met gespoten (voor)deur scharnieren, maar wanneer en waarom?
En op deze vragen heb ik dus nog steeds geen antwoord, en dat terwijl ik toch redelijk veel van 2CV's denk te weten

Geplaatst: za 24 dec, 2016 07:47
door engbokho
Kom je stage bij ons lopen Bertje? Gaat je kennis heel snel vooruit
Veel informatie kan je halen uit de onderdelenboeken, en door veel auto's te slopen (geen grapje).
De jaren 80 eenden hadden in ieder geval twee zekeringenkastjes op het moment dat er een mistachterlicht aanwezig is. Deze heeft ook een aparte draadboom.
Geplaatst: za 24 dec, 2016 09:15
door Bertje Beige
@ Eng Bo, graag

Alleen zal mijn werkgever er niet zo blij mee zijn denk ik.
Ik heb nog steeds een 83er Club en ik heb een 85er Special gehad, en beide hadden/hebben ze een mistachterlicht, maar beide hadden ze maar 1 zekeringkastje

Geplaatst: za 24 dec, 2016 15:16
door RobM
Dan hebben ze de achter/ stadslichten op 1 zekering gezet. De linker en de rechter zijn vaak apart
Ik heb nu zo' n 10 draadbomen gereviseerd, en ben nog niet twee keer dezelfde tegengekomen. Zal ook wel met de lokale wetgeving te maken hebben. Wel/ geen seinlicht, achteruitrijlicht, alarmlicht, aparte zekering links rechts achterlichten, mistachterlicht, verklikkerlampje alarmlicht.
Misschien kan iemend eens uitrekenen hoeveel mogelijkheden dat geeft met deze opties?
Ik denk dat het niet te doen is om een overzicht te maken van alle bouwjaren en uitvoeringen. Zal per fabriekslocatie ook wel niet hetzelfde zijn geweest.
Gr Rob
Geplaatst: za 24 dec, 2016 17:27
door AZL57
Sowieso als ik citroens zie dan denk ik vaak dat ze in de fabriek gewoon pakten wat er op dat moment in het rek lag.

Geplaatst: za 24 dec, 2016 20:38
door RobM
Als je naar de kleurtjes van die draadbomen kijkt dan is dat zeker waar.
Doet toch vermoeden dat het met de rest van de onderdelen ook zo ging?
Gr Rob
Geplaatst: zo 25 dec, 2016 18:42
door Thijs
Ik heb nog even de informatie doorgelezen op deze site onder het kopje Historie. Als je goed leest staat er best wel wat opgesomd.
Als ik het goed begrijp dat hoort mijn (april) 85er Club grijze randen bij de knipperlichten en achterlichten te hebben en een dak in kleur van de carrosserie.
Dan ga ik er maar even vanuit dat het rubber rond de vulpijp ook grijs hoort te zijn.
Ook horen er rechthoekige koplampen op in kleur.
Is er ergens over het interieur ook iets te vinden?
Ik ken wel een site voor de Dyane bekleding maar niet van 2cv.
Verder dan skai en de Ecossais (of zoiets) kom ik niet.
Geplaatst: ma 26 dec, 2016 09:45
door Bertje Beige
Ik denk dat je gelijkt hebt met je tankrubber, en jouw interieur hoort volgens mij beige te zijn, met bruine strepen en die strepen staan niet omhoog, maar dwars, loopt dus van de ene stoel door naar de andere.
Geplaatst: ma 26 dec, 2016 12:31
door Thijs
Ja ik weet welk interieur je bedoelt maar die vind ik niet echt fraai.
Zou dat veranderd zijn naar die Ecossais op hetzelfde moment dat de grijze randen naar zwart werden aangepast?
Nou ja misschien kom ik nog een leuk interieur tegen ergens....
Geplaatst: ma 26 dec, 2016 13:07
door Bertje Beige
Ik neem aan dat jij die grijze bekleding bedoelt met rode en blauwe draadjes er in? Die kwam idd na de beige gestreepte bekleding en dat is dus samen met die grijze randen voor modeljaar 86 veranderd.
Heb net nog even in de folders gekeken en de folder voor modeljaar 86 is daar niet heel duidelijk in, maar het lijkt er wel op.

Geplaatst: di 27 dec, 2016 12:01
door David
Thijs schreef:Ik heb nog even de informatie doorgelezen op deze site onder het kopje Historie. Als je goed leest staat er best wel wat opgesomd.
Als ik het goed begrijp dat hoort mijn (april) 85er Club grijze randen bij de knipperlichten en achterlichten te hebben en een dak in kleur van de carrosserie.
Dan ga ik er maar even vanuit dat het rubber rond de vulpijp ook grijs hoort te zijn.
Ook horen er rechthoekige koplampen op in kleur.
Is er ergens over het interieur ook iets te vinden?
Ik ken wel een site voor de Dyane bekleding maar niet van 2cv.
Verder dan skai en de Ecossais (of zoiets) kom ik niet.
De randjes horen niet grijs maar zwart te zijn..... Sorry

Geplaatst: di 27 dec, 2016 19:41
door Bertje Beige
@David, de Eend van Thijs is van april 85, op deze site en ook in een boek wat ik heb staat dat in juli 85 de randjes rond de voorste knipperlichten en achterlichthuizen pas zwart werden.
Dus Thijs hoort dan nog grijze te hebben volgens mij
Maar als hij er zwarte in schroeft vind ik dat ook prima hoor

Geplaatst: di 27 dec, 2016 19:54
door Thijs
Ze waren al grijs..... Kwam goed uit...
Geplaatst: di 27 dec, 2016 20:00
door Bull Frog Bleu
Wie brengt er een boek uit
Onze charleston uit eind 83 (op kenteken 84) heeft al wel zwarte randjes om knipperlichten en achterlichtunits. Dit is dan weer standaard op de Charlestons.
Kan me voorstellen dat Citroen niet heel strikt was en soms ook een serie van zwarte voorzag of grijs. Of waren ze hier toch strikter in?
In de eerste jaren waren er per week wel wijzigingen. Sommige vinden het een sport om elk piefje en pafje te kunnen traceren naar bouwjaar. Zoiets zou eigenlijk eens opgeschreven moeten worden want vaak zit het bij mensen in het hoofd maar is het nooit goed terug te vinden