Pagina 2 van 3

Geplaatst: wo 17 mei, 2017 22:17
door theoenmarion
Zat er ook een achteruitrij schakelaar in versnellingsbak?
Ik zou zeggen, de bak goed droog maken en laten lopen totdat je ziet waar de eerste lekkage weg komt.

Geplaatst: wo 17 mei, 2017 22:43
door AZL57
is de ophangrubber van de bak niet vergaan? Als hij op het chassis ligt moet je dat toch horen bij het rijden?

Geplaatst: wo 17 mei, 2017 22:54
door theoenmarion
Kijk, als het lekt in stilstaand met lopende motor is het een bak probleem. Lekt het in rijdende toestand zou het een keerring van de aandrijfas kunnen zijn.
Zit er geen barst in het achterdeksel? Dat komt ook nog eens voor.

Geplaatst: do 18 mei, 2017 07:21
door Willem2
Ik zal 'm binnenkort wel eens even met de hogedrukspuit schoonspuiten, dan kan ik misschien zien waar het vandaan komt.

Nieuwe versnellingsbaksteun heb ik al liggen, wilde die toch al gaan vervangen. Maar tijdens het rijden niks raars gehoord. Dan kan ik misschien wel gelijk het achterdeksel even loshalen, kijken of dat nog goed is.

Voor zover bedankt voor het meedenken!!

Geplaatst: do 18 mei, 2017 18:23
door David
Als je diff keerringen lekken hangt de olie gewoon in druppels onderaan aan de bak op laagste punt.
Lijkt mij in ieder geval het meest waarschijnlijk.....

Geplaatst: ma 22 mei, 2017 21:00
door Willem2
Ik heb het lek gevonden. Maar dat is denk ik ook het enige goede nieuws

Afbeelding

Er mist een flink stuk van het achterdeksel. Hoe kan dat? En is dat op te lossen met een ander deksel, of is er meer kapot?

Geplaatst: ma 22 mei, 2017 21:16
door AZL57
ander deksel zal wel genoeg zijn. Een kennis had dit eens toen zijn tellerkabel los zat. Het tandwieltje daarvan werd door de achterwand gedrukt. Check ook eens de borging van de moeren op de assen in de bak.

Geplaatst: ma 22 mei, 2017 21:38
door Willem2
Ik ga iig op zoek naar een andere achterkant, heeft iemand nog iets liggen?

Maar hoe kan het dat dit opeens gebeurt? Ik heb niets aan de bak gedaan, behalve af en toe olie verversen. Teller doet het ook nog prima.

Hoe zijn de moeren geborgd?

Geplaatst: ma 22 mei, 2017 22:27
door theoenmarion
Het lijkt mij dat het de plek is waar ook een achteruitrij schakelaar zit.
Zit er een achteruitrijlamp op of heeft dit er op gezeten?

Geplaatst: ma 22 mei, 2017 23:34
door LPGo
Moer is van de achterste as gelopen en door het deksel gedrukt. Gebeurt bij achteruit rijden.. Ik zou niet meer achteruit rijden want dan gaat het mis.. Nieuw deksel en nieuwe moer erop zetten.. Wel eerst alles goed nakijken of er niet meer kapot gegaan is..

Als de moer er nog op zit kan het ook de borging van (het immitatielager) zijn die de geest gegeven heeft..

Of een kogeltje dat uit je lager gedrukt is..



Goed nakijken dus..

Ps. De moer is normaliter geborgd op de as. Bij hard optrekken in zijn achteruit komt de borging en de moer los. Daarna bij het vooruit rijden trekt de moer zich weer een beetje vast en merk je er niets van.. De borging zie je vanzelf. Met een beitel is de rand van de opsluitmoer in de spiebaan van de as gedrukt..

Geplaatst: di 6 jun, 2017 20:42
door Willem2
Ik heb inmiddels een ander deksel, via Mark van Boekel. :)
Kan ik hem verwisselen als alles nog ingebouwd zit, of moet daarvoor de bak eruit?

Geplaatst: di 6 jun, 2017 21:20
door LPGo
Het gaat uiteindelijk sneller als je de bak helemaal eruit haalt. Ik zou sowieso alle lagers opsluitmoeren nakijken op speling/slijtage want zo'n deksel wordt niet zomaar kapot gedrukt...

Geplaatst: wo 7 jun, 2017 19:20
door Punky
Ik zou de bak eruit halen. Alles moet daar toch los. Scheelt je een hoop gedoe en dan kun je het ook goed aanpakken ipv zitten klooien op 1 vierkante cm.

Geplaatst: vr 9 jun, 2017 10:58
door Willem2
Jammer, had gehoopt dat het wel zo zou lukken. Maar heb net een bak uit een audi 80 gehaald, zonder brug, dus dit wordt een makkie :lol:

Ik kan trouwens niets vinden over een eventuele pakking. Hoort er daar geen, of moet ik er gewoon eentje maken?

Geplaatst: vr 9 jun, 2017 12:34
door Thijs
Als je wat handig bent kun je de remklauwen op elkaar laten zitten en dus de olie er in laten.
Dat scheelt al een hoop gedoe.