Pagina 2 van 4
Geplaatst: ma 19 jun, 2017 20:59
door shorttrack
Nee. Het is echt de zijkant van het wiel dat er tegenaan komt. Ik hoor het ook niet tijdens het rijden.
Ik heb het per ongelijk ontdekt bij een snelle check onder de auto. Het zal dus ook nog niet zolang gaande zijn.
Geplaatst: wo 21 jun, 2017 15:46
door shorttrack
Vandaag de auto even omhoog gehad. Het wiel eraf.
Maar ik kreeg geen beweging in de draagarm. Hij ging omhoog en omlaag zoals het hoorde maar niet in een andere richting.
Heb ook eens goed naar de band gekeken. Wat mij opviel is dat hij niet overal evenveel slijt. Er zit een zichtbaar verschil aan beide kanten van de band. Toch zeker een millimeter.
Kan het zijn dat er iets met de wiellagers is ook? dat het wiel er scheef op zit?
Bij het controleren van de draagarm heb ik de schokdemper en de vering niet los gehad. Bij het proberen losmaken van de schokdemper ben ik bijna overleden van de hitte dus ben er niet mee verder gegaan.
Ik ga dit weekend een weekendje weg met twee vrienden achterin. Aangezien ik de week erop drie weken naar Ierland ga probeer ik dit weekend eens goed naar het wiel te kijken. Ik zit namelijk dat het een redelijk scherpe rad is waar hij tegenaan zit.
Ik vind het steeds minder prettig om aan te denken. Heb al nieuwe banden besteld maar wacht nog even met ze erop te zetten. Eerst dit probleem oplossen.
Geplaatst: wo 21 jun, 2017 15:52
door shorttrack
Als ik vorige berichten lees kunnen het eigenlijk maar twee dingen zijn.
- Versleten draagarmlagers
- Verbogen draagarmen.
Maar jullie denk vooral het eerste.
Ik ga dan sowieso al eens de lagers vervangen. Dat is naar mijn weten nog nooit gebeurt. Kan nooit kwaad natuurlijk.
Geplaatst: wo 21 jun, 2017 19:02
door Geert
Wiellager kan ook nog , maar dat moet je gauw genoeg merken.
Geplaatst: wo 21 jun, 2017 23:38
door verkuilm
je wielen zitten dan ook scheef onder de eend? Nog nooit gehad of gezien?
Versleten draagarmalgers komt wel voor. loopt het wat stroef maar dat je wiel er scheef van gaat zitten? Zit het wel goed aangedraait? Je draagarmlager goed aangedraait?
Kan de post niet zien nu. Maar je heebt schokbreker los gehaald, vering los en toen gecontroleerd op spelling?
Lijkt me kromme draagarmen. foto?
Geplaatst: do 22 jun, 2017 13:46
door shorttrack
Ik heb voordat ik wilde bestellen maar even gebeld naar de webwinkel. Die vertelde me dat als het zo extreem is dat ze tegen je stootrubber schuren het niet enkel je draagarmlagers zijn. En mocht het dat wel zijn dat had ik dat allang moeten merken van het lawaai.
Hij heeft mij doorverwezen naar een garage mee bij mij in de buurt en heb meteen een afspraak gemaakt. De garage was ook wat verbaast dat dat gebeurde.
Hij maakte de opmerking dat de draagarm misschien inderdaad krom is. Dat hoeft schijnbaar niet zo heel harde schok te krijgen. Een stoeprand kan soms al genoeg zijn. En heel misschien dat er ami draagarmen onder kunnen zitten. Dat scheelt schijnbaar ook 1 cm. Maar hij heeft het nog niet gezien uiteraard.
Ik ga er maandag naartoe.
Ik houd jullie op de hoogte.
Geplaatst: do 22 jun, 2017 14:02
door Geert
Verstandig besluit om naar een 2 CV garage te gaan .
Het is ook een heel vreemd verhaal.
Geplaatst: do 22 jun, 2017 15:00
door shorttrack
Toen ik het controleerde had ik ook niet het idee dat de draagarm scheef aan het bevestegingspunt zat. Dus ik verwachte eigenlijk al meteen dat de draagarmlagers vervangen misschien toch niet heel veel ging op brengen. Hooguit 1 of echt uiterst 2 cm. Maar dan zou de band uiteindelijk nog te dicht bij de stootrubber komen.
Ik ga naar een garage die enkel 2cv's doet. Heb al vaak genoeg ondervonden dat andere garages toch vaak niet veel verstand hebben van deze auto's. Laat staan de draagarmen.
Geplaatst: do 22 jun, 2017 16:07
door shorttrack
Vandaag iets ontdekt.
Mijn auto heeft een tijdje in Nederland gestaan omdat mijn vader eraan werkte. Enkel wat lastwerk maar niet op die plek.
Aangezien hij toch even stil had gestaan en de motor ook nog vrij nieuws was/is hebben we hem daar naar de garage gebracht. Deze man werkte eigenlijk altijd al aan onze auto. Mijn vader heeft dat allemaal geregeld en ik wist zelf eigenlijk niet goed wat er mee was gebeurt. Noodzakelijk was de motor afstellen.
Nu blijkt dat hij beide wiellagers heeft vervangen aan de achterkant. Ik moet zeggen dat ik altijd enorm tevreden ben over de garage waar hij heen is geweest. Kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat hij dat verkeerd heeft gedaan.
De banden slijten al enkele jaren schuin af dus dat is iets wat al gaande was. Maar nu schuren ze voor het eerst pas tegen de koets.
Gelukkig heb ik de vorige banden nog liggen die op mijn wagen zaten voor deze banden. Heb die eens gecontroleerd maar daar zaten geen sporen op. Is dus daarna pas ontstaan.
Ik ga dit ook vermelden wanneer ik naar de garage ga.
Geplaatst: do 22 jun, 2017 16:44
door Thijs
Maar als je 1 kant opkrikt en aan het wiel begint te rukken, dan moet je toch ergens speling zien?
Dat kan haast niet anders.....
Niet te zachtzinnig aan het wiel rammelen, dat doet het wegdek ook niet.
Geplaatst: do 22 jun, 2017 16:53
door shorttrack
Ik heb echt aan het wiel gerukt en geduwd. Viel bijna neer van de hitte. Geen beweging in te krijgen. Moeten dus haast wel gebogen draagarmen zijn. De rechterkant heb ik niet geprobeerd overigens. Was veel te warm om dat nog te doen.
Geplaatst: do 22 jun, 2017 18:10
door André Post
Ik heb het nog niet meegemaakt maar misschien is de draagarm van binnen geroest en zijn sterkte verloren.
Geplaatst: vr 23 jun, 2017 08:42
door TimVS
shorttrack schreef:Vandaag iets ontdekt.
Mijn auto heeft een tijdje in Nederland gestaan omdat mijn vader eraan werkte. Enkel wat lastwerk maar niet op die plek.
Aangezien hij toch even stil had gestaan en de motor ook nog vrij nieuws was/is hebben we hem daar naar de garage gebracht. Deze man werkte eigenlijk altijd al aan onze auto. Mijn vader heeft dat allemaal geregeld en ik wist zelf eigenlijk niet goed wat er mee was gebeurt. Noodzakelijk was de motor afstellen.
Nu blijkt dat hij beide wiellagers heeft vervangen aan de achterkant. Ik moet zeggen dat ik altijd enorm tevreden ben over de garage waar hij heen is geweest. Kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat hij dat verkeerd heeft gedaan.
De banden slijten al enkele jaren schuin af dus dat is iets wat al gaande was. Maar nu schuren ze voor het eerst pas tegen de koets.
Gelukkig heb ik de vorige banden nog liggen die op mijn wagen zaten voor deze banden. Heb die eens gecontroleerd maar daar zaten geen sporen op. Is dus daarna pas ontstaan.
Ik ga dit ook vermelden wanneer ik naar de garage ga.
Het gebeurd bij het vervangen van de draagarmlagers dat deze na X km terug lossen.
Dit komt doordat de lagers conisch zijn.
Ik monteer ze als volgt.
1. alles correct in elkkaar zetten
2. de moer aandraaien op het juiste moment (50nm denk ik, maar kan een factor 10 fout zitten, best in de vraagbaak kijken)
3. de draagarm ruim, hoger / lager dan de auto normaal zou doen, op en neer bewegen, zonder schokdemper/trekstang gemonteerd
4. Terug naar stap 2, todat de moer na bewegen nog steeds het juiste moment heeft.
5. na 1000 km ofzo nog eens controleren of er speling zit in de draagarm.
Geplaatst: vr 23 jun, 2017 09:30
door Tom Duckpower
Heeft Martijn (CitroenAzu alhier) niet eens een gebroken/gebogen achterasbuis gehad op een van zijn besteleenden?
Geplaatst: di 27 jun, 2017 18:08
door shorttrack
Mijn 2cv staat momenteel bij een eendenspecialist. Hij heeft mij zojuist gebeld omdat het een probleem is dat hij in zijn 30 jaar ervaring nog nooit gezien heeft.
Het zal een sappig verhaaltje worden denk ik.