Pagina 2 van 2
Re: E5 of E10?
Geplaatst: do 17 okt, 2019 20:08
door RobertF
Neem een jampotje met E10 en gooi daar een stukje benzineslang in, de volgende dag is het 3x zo dik geworden, zelfs slang waar fuel-line opstaat.
De gasschuiven in mijn SU carburateurs zaten vast na de winterstop heb ik nog nooit in 40 jaar gehad en dat met E5.
Bij mijn chevy zit de benzinepomp in de tank met een kort slangetje verbonden aan de metalen leiding. Hij rijdt normaal op LPG maar toen ik wilde omschakelen naar benzine deed die het niet en kwam geen benzine bij de carburateur hoewel de pomp liep. Tank uitgebouwd en deksel geopend, onderin op de bodem van de tank lag een hoopje zwarte drap, de verbindingsslang was gewoon helemaal opgelost. Bij de automaterialenzaak een meter fuel-line gehaald en een stukje in een jampotje gedaan en je raadt het al.
Alleen de test met een kunststof geweven luchtslang was positief en dat was met 5% alcohol bijmenging.
Er wordt dus rubber en pakkingen aangetast maar ook sommige metaallegeringen vertonen corrosie na langer staan.
E10 is al vele jaren in Duitsland verkrijgbaar en 3 cent goedkoper dan E5 en mijn autos zijn er ook geschikt voor maar ik tank geen E10, ik denk er over na om zelfs de E5 te laten staan.
Re: E5 of E10?
Geplaatst: do 17 okt, 2019 20:14
door Menno.2cv
E5 geeft enkel aan dat het maximaal 5% ethanol is ...
Ultimate van BP en vpower van shell zijn nog ethanolvrij ( beide E5 )
Ook de 102 van firezone is ethanol vrij. ( maar die wordt vervangen voor wat anders heb ik begrepen en is nog maar lastig verkrijgbaar )
Re: E5 of E10?
Geplaatst: vr 18 okt, 2019 10:16
door VincentK
Let wel op Robert, de test die je beschrijft met een jampotje en stukje leiding is niet helemaal eerlijk.
Op die manier stel je namelijk het geheel van materiaal bloot aan de benzine, terwijl normaliter alleen de binnenkant van de leiding in contact staat met de vloeistof. De binnenkant van de leiding heeft vaak nog een coating die beschermend werkt. Terwijl de vulstoffen aan de buitenkant maar wat graag vloeistoffen opnemen, water/benzines/alcoholen (afhankelijk van het type leiding).
Buiten corrosie, heeft ethanol nog een aantal slechte eigenschappen. Het vergaat sneller over tijd, waardoor je afbraakproducten ontstaan die neerslaan of aantasting kunnen veroorzaken. Het is dus zaak geen E10 in het systeem te hebben als de oldtimer op stal gaat.
Ook is ethanol een aardig oplosmiddel. Dus prut die voorheen in je benzine tank achterbleef (of afgezet was ergens in een leiding) kan zomaar ineens in de motor terechtkomen.
Mijn verwachting en vermoeden is, dat wanneer er genoeg gereden wordt E10 geen probleem is. Maar dat het je parten gaat spelen bij langere stilstand. Dus als je weet dat je wat minder gaat rijden, gooi hem dan vol met wat euro 98-achtige benzine (zodat je de E10 goed verdunt) en rij er effe een stukkie mee. Daarna zou je hem zorgeloos kunnen laten staan.
Re: E5 of E10?
Geplaatst: vr 18 okt, 2019 10:40
door RobertF
Bij mijn Chevy zit de pomp en de slang in de tank, de slang is dus gewoon ondergedompeld en er zullen wel meer auto's zijn met dit dompel systeem. Ik zou adviseren om met een auto van voor 2000 geen E10 te tanken en doe het ook niet in je grasmaaier. Dat zijn ook apparaten die de hele winter stil staan.
Re: E5 of E10?
Geplaatst: vr 18 okt, 2019 11:37
door dyane_maniac
RobertF schreef: ↑do 17 okt, 2019 20:08
Bij mijn chevy....
Ohw... ik dacht dat dit een 2cv forum was
RobertF schreef: ↑do 17 okt, 2019 20:08
Bij de automaterialenzaak een meter fuel-line gehaald en een stukje in een jampotje gedaan en je raadt het al.
dan wordt het tijd om de verkoper een klap op z'n muil te geven. Dat spul hoort er gewoon tegen te kunnen. anders zou een moderne auto ook niet op E10 kunnen rijden.
Re: E5 of E10?
Geplaatst: vr 18 okt, 2019 11:55
door wusten-fuchs
hoop horror verhalen tank alles wat los of vast zit ink.. AARDGAS ! BIO ETHANOL SPIRITUS en gewone benzine e-10 of 98 -102 octaan . de ene eend heeft 285,000 km gedraaid , die andere 360,000!!! nergens last van .
de truuk is ::: ga rijden !!!! al die dingen die maar 500 km per jaar rijden en maandenlang in een schuurtje staan ,, ja dat is vragen om problemen .
Re: E5 of E10?
Geplaatst: vr 18 okt, 2019 14:05
door André Post
RobertF schreef: ↑do 17 okt, 2019 20:08
Neem een jampotje met E10 en gooi daar een stukje benzineslang in, de volgende dag is het 3x zo dik geworden, zelfs slang waar fuel-line opstaat.
Doe dat zelfde met een stukje slang van de zelfde rol ook eens in 98.
Dan weet je zeker of het de slang of de E10 is.
Ik wel eens meer gehoord dat niet zomaar elke benzineslang volledig ondergedompeld kan worden.
Speciaal in verband met pompen in de tank.
Maar misschien is het net zoiets als met LHM en DOT4, als het gemengd wordt lossen de rubbers op, als je LHM rubbers in de DOT4 legt gebeurt er niets.
Andersom wel, DOT rubbers worden snot in LHM.
Dit heb ik zelf getest.