2CV6 Vert Jade uit 1983
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Bedankt dimi!
Na het eerste ritje begon ik me toch wel erg te storen aan de voorbumper. Erg roestig met allerlei verf van eerdere reparaties. Dus zo goed als het kon schoongemaakt, roest eraf, alles in de roestomvormer, spuitplamuur en vervolgens in de lak. Op dat moment viel een van de rozetten van de elektradraad waaraan hij opging... Even rustig ademhalen en weer opnieuw beginnen.
Voor: En na: Let even niet op de motorkap, die komt ook nog een keer aan de beurt.
Toen een lekker schemerritje door de Biesbosch gedaan, 7 reeën gezien. Echt genieten met zo'n leuke auto!
Weet iemand of de kilometerteller verlicht hoort te zijn? Ik dacht van wel, dan zal hij kapot zijn.
Na het eerste ritje begon ik me toch wel erg te storen aan de voorbumper. Erg roestig met allerlei verf van eerdere reparaties. Dus zo goed als het kon schoongemaakt, roest eraf, alles in de roestomvormer, spuitplamuur en vervolgens in de lak. Op dat moment viel een van de rozetten van de elektradraad waaraan hij opging... Even rustig ademhalen en weer opnieuw beginnen.
Voor: En na: Let even niet op de motorkap, die komt ook nog een keer aan de beurt.
Toen een lekker schemerritje door de Biesbosch gedaan, 7 reeën gezien. Echt genieten met zo'n leuke auto!
Weet iemand of de kilometerteller verlicht hoort te zijn? Ik dacht van wel, dan zal hij kapot zijn.
- Chris54
- Regelmatige poster
- Berichten: 154
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
- Locatie: Zuidlaarderveen
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
kilometerteller hoort verlicht te zijn als je de lichten aan hebt.
Citroen 2CV6 bwjr 1989
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
als je niet alles wilt demonteren dan kun je accubak uitbouwen en de lamphouder eruit trekken en een nieuw lampje monteren. Niet zo heel makkelijk bereikbaar maar het gaat wel...
diverse Citroens, wat anders.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Bedankt mannen, het lampje bleek doorgebrand dus die heb ik vervangen. Het is echt leuk om stapje voor stapje de auto aan te pakken en tussendoor ermee te rijden.
Ik heb gelijk nog een andere vraag: bij starten draait de startmotor heel langzaam rond. Ik ben vaak 15-20 seconden aan het starten, ook als ik een paar dagen daarvoor nog gereden heb. Heb ik een eenmaal paar minuten gereden en moet ik dan opnieuw starten, dan draait de startmotor veel sneller en start hij dus ook makkelijker. Het voelt alsof de accu 'lui' is en nadat hij eenmaal warm is wel de prestatie levert die hij hoort te leveren. De leeftijd van de accu is onbekend. Het is een 45A accu met 380A startstroom. Dat laatste heb ik dus mijn bedenkingen bij...
De vraag is: hoort dit simpelweg bij de 2CV of is mijn accu inderdaad lui? In dat geval zet ik er graag een nieuwe in.
Volgende project worden de banden en velgen. Voor liggen er Toyo 135's onder, bouwjaar onbekend. Achter liggen er Michelin 125-ers onder, bouwjaar 2009
Ik heb diverse topics gelezen over de verschillende banden en volgens mij is de conclusie dat de beste keuze is om rondom Michelin 125-ers erom te leggen. Overigens ook de duurste keuze, maar op banden heb ik nog nooit bespaard.
Ik heb gelijk nog een andere vraag: bij starten draait de startmotor heel langzaam rond. Ik ben vaak 15-20 seconden aan het starten, ook als ik een paar dagen daarvoor nog gereden heb. Heb ik een eenmaal paar minuten gereden en moet ik dan opnieuw starten, dan draait de startmotor veel sneller en start hij dus ook makkelijker. Het voelt alsof de accu 'lui' is en nadat hij eenmaal warm is wel de prestatie levert die hij hoort te leveren. De leeftijd van de accu is onbekend. Het is een 45A accu met 380A startstroom. Dat laatste heb ik dus mijn bedenkingen bij...
De vraag is: hoort dit simpelweg bij de 2CV of is mijn accu inderdaad lui? In dat geval zet ik er graag een nieuwe in.
Volgende project worden de banden en velgen. Voor liggen er Toyo 135's onder, bouwjaar onbekend. Achter liggen er Michelin 125-ers onder, bouwjaar 2009

Ik heb diverse topics gelezen over de verschillende banden en volgens mij is de conclusie dat de beste keuze is om rondom Michelin 125-ers erom te leggen. Overigens ook de duurste keuze, maar op banden heb ik nog nooit bespaard.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Het langzame starten kan de startmotor zijn maar ook een minder goede verbinding met de accu.
Als een aansluiting niet zo goed is wordt die verbinding warm na een start poging.
Ik heb net een paar weken een andere startmotor die veel beter is dan de vorige die de motor soms maar amper rond kreeg als die koud was.
En dat al een paar jaar, ik verdacht de accu eerst omdat na even laden het starten beter ging.
Als een aansluiting niet zo goed is wordt die verbinding warm na een start poging.
Ik heb net een paar weken een andere startmotor die veel beter is dan de vorige die de motor soms maar amper rond kreeg als die koud was.
En dat al een paar jaar, ik verdacht de accu eerst omdat na even laden het starten beter ging.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
ik zou de koolborstels van de startmotor verdenken. Kan je kijken welk merk startmotor er in zit? Bij sommige merken kan je een kapje aan de achterkant verwijderen en dan een snelle inspectie van de koolborstels doen.Jitze schreef: ↑vr 25 mar, 2022 09:17 Ik heb gelijk nog een andere vraag: bij starten draait de startmotor heel langzaam rond. Ik ben vaak 15-20 seconden aan het starten, ook als ik een paar dagen daarvoor nog gereden heb. Heb ik een eenmaal paar minuten gereden en moet ik dan opnieuw starten, dan draait de startmotor veel sneller en start hij dus ook makkelijker.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Bedankt Rob en Andre voor jullie reacties. Ik zal de contacten checken en evt weerstand meten om te kijken of het daar in zit.
De startmotor is een Femsa. Volgens mij hebben wij daar per app nog contact over gehad Rob, die koolborstels waren nog als nieuw.
De startmotor is een Femsa. Volgens mij hebben wij daar per app nog contact over gehad Rob, die koolborstels waren nog als nieuw.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Weerstand meten is best lastig.
Een weerstand van 0,01 ohm geeft bij een startstroom van 200A al een verlies van 2 Volt.
Een weerstand van 0,01 ohm geeft bij een startstroom van 200A al een verlies van 2 Volt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Vanavond even wat aan het meten geweest:
- spanning onbelast: 12,65V
- spanning met alleen licht aan: 12,00V
- spanning tijdens starten: tussen 10,5 en 11V
- spanning stationair: 13,5V
en nu komt het: spanning bij verhoogd stationair >15V
Dat verklaart wellicht de doorgebrande zekering en het kapotte dashboardlampje.
Nu dus maar eens op zoek naar een nieuwe spanningsregelaar. Lekker, precies als je de volgende dag voor het eerst een rit gaat rijden...
- spanning onbelast: 12,65V
- spanning met alleen licht aan: 12,00V
- spanning tijdens starten: tussen 10,5 en 11V
- spanning stationair: 13,5V
en nu komt het: spanning bij verhoogd stationair >15V
Dat verklaart wellicht de doorgebrande zekering en het kapotte dashboardlampje.
Nu dus maar eens op zoek naar een nieuwe spanningsregelaar. Lekker, precies als je de volgende dag voor het eerst een rit gaat rijden...
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Even in Rotterdam langs het eendeei rijden, die hebben vast nog wel een spanningsregelaar liggen.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Vanmorgen ben ik even naar Esbeek gereden voor een nieuwe spanningsregelaar. Toen opnieuw spanning gemeten tijdens starten. Hij zakte verder door naar 8,3V, dus de accu is ook niet pluis. Die dus ook maar vervangen. Voorlopig zijn we even klaar voor de rit. Binnenkort maar weer verder met het doormeten van alle elektronica.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Doe eens een beetje olie aan de glijlagers voor en achter aan de startmotor.
diverse Citroens, wat anders.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Voor we verder gaan met sleutelen eerst even nagenieten van de Nachtvlucht, goed georganiseerd door het Ei.
Lekker rondje grotendeels door onze eigen stad Dordrecht: En langzaam wordt het donker:
Lekker rondje grotendeels door onze eigen stad Dordrecht: En langzaam wordt het donker:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
En nog 1 plaatje omdat hij zo mooi is: