Pagina 2 van 10
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: za 5 mar, 2022 23:28
door dimi_v
Knap gedaan!
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: ma 14 mar, 2022 11:55
door Jitze
Bedankt dimi!
Na het eerste ritje begon ik me toch wel erg te storen aan de voorbumper. Erg roestig met allerlei verf van eerdere reparaties. Dus zo goed als het kon schoongemaakt, roest eraf, alles in de roestomvormer, spuitplamuur en vervolgens in de lak. Op dat moment viel een van de rozetten van de elektradraad waaraan hij opging... Even rustig ademhalen en weer opnieuw beginnen.
Voor:
En na:
Let even niet op de motorkap, die komt ook nog een keer aan de beurt.
Toen een lekker schemerritje door de Biesbosch gedaan, 7 reeën gezien. Echt genieten met zo'n leuke auto!
Weet iemand of de kilometerteller verlicht hoort te zijn? Ik dacht van wel, dan zal hij kapot zijn.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: ma 14 mar, 2022 13:54
door Chris54
kilometerteller hoort verlicht te zijn als je de lichten aan hebt.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: ma 14 mar, 2022 15:04
door AZL57
als je niet alles wilt demonteren dan kun je accubak uitbouwen en de lamphouder eruit trekken en een nieuw lampje monteren. Niet zo heel makkelijk bereikbaar maar het gaat wel...
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: vr 25 mar, 2022 09:17
door Jitze
Bedankt mannen, het lampje bleek doorgebrand dus die heb ik vervangen. Het is echt leuk om stapje voor stapje de auto aan te pakken en tussendoor ermee te rijden.
Ik heb gelijk nog een andere vraag: bij starten draait de startmotor heel langzaam rond. Ik ben vaak 15-20 seconden aan het starten, ook als ik een paar dagen daarvoor nog gereden heb. Heb ik een eenmaal paar minuten gereden en moet ik dan opnieuw starten, dan draait de startmotor veel sneller en start hij dus ook makkelijker. Het voelt alsof de accu 'lui' is en nadat hij eenmaal warm is wel de prestatie levert die hij hoort te leveren. De leeftijd van de accu is onbekend. Het is een 45A accu met 380A startstroom. Dat laatste heb ik dus mijn bedenkingen bij...
De vraag is: hoort dit simpelweg bij de 2CV of is mijn accu inderdaad lui? In dat geval zet ik er graag een nieuwe in.
Volgende project worden de banden en velgen. Voor liggen er Toyo 135's onder, bouwjaar onbekend. Achter liggen er Michelin 125-ers onder, bouwjaar 2009
Ik heb diverse topics gelezen over de verschillende banden en volgens mij is de conclusie dat de beste keuze is om rondom Michelin 125-ers erom te leggen. Overigens ook de duurste keuze, maar op banden heb ik nog nooit bespaard.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: vr 25 mar, 2022 10:24
door André Post
Het langzame starten kan de startmotor zijn maar ook een minder goede verbinding met de accu.
Als een aansluiting niet zo goed is wordt die verbinding warm na een start poging.
Ik heb net een paar weken een andere startmotor die veel beter is dan de vorige die de motor soms maar amper rond kreeg als die koud was.
En dat al een paar jaar, ik verdacht de accu eerst omdat na even laden het starten beter ging.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: vr 25 mar, 2022 11:36
door RobM
Jitze schreef: ↑vr 25 mar, 2022 09:17
Ik heb gelijk nog een andere vraag: bij starten draait de startmotor heel langzaam rond. Ik ben vaak 15-20 seconden aan het starten, ook als ik een paar dagen daarvoor nog gereden heb. Heb ik een eenmaal paar minuten gereden en moet ik dan opnieuw starten, dan draait de startmotor veel sneller en start hij dus ook makkelijker.
ik zou de koolborstels van de startmotor verdenken. Kan je kijken welk merk startmotor er in zit? Bij sommige merken kan je een kapje aan de achterkant verwijderen en dan een snelle inspectie van de koolborstels doen.
Groet, Rob
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: vr 25 mar, 2022 12:58
door Jitze
Bedankt Rob en Andre voor jullie reacties. Ik zal de contacten checken en evt weerstand meten om te kijken of het daar in zit.
De startmotor is een Femsa. Volgens mij hebben wij daar per app nog contact over gehad Rob, die koolborstels waren nog als nieuw.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: vr 25 mar, 2022 13:19
door André Post
Weerstand meten is best lastig.
Een weerstand van 0,01 ohm geeft bij een startstroom van 200A al een verlies van 2 Volt.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: vr 25 mar, 2022 20:46
door Jitze
Vanavond even wat aan het meten geweest:
- spanning onbelast: 12,65V
- spanning met alleen licht aan: 12,00V
- spanning tijdens starten: tussen 10,5 en 11V
- spanning stationair: 13,5V
en nu komt het: spanning bij verhoogd stationair >15V
Dat verklaart wellicht de doorgebrande zekering en het kapotte dashboardlampje.
Nu dus maar eens op zoek naar een nieuwe spanningsregelaar. Lekker, precies als je de volgende dag voor het eerst een rit gaat rijden...
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: za 26 mar, 2022 08:43
door schermer
Even in Rotterdam langs het eendeei rijden, die hebben vast nog wel een spanningsregelaar liggen.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: za 26 mar, 2022 14:24
door Jitze
Vanmorgen ben ik even naar Esbeek gereden voor een nieuwe spanningsregelaar. Toen opnieuw spanning gemeten tijdens starten. Hij zakte verder door naar 8,3V, dus de accu is ook niet pluis. Die dus ook maar vervangen. Voorlopig zijn we even klaar voor de rit. Binnenkort maar weer verder met het doormeten van alle elektronica.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: za 26 mar, 2022 18:28
door AZL57
Doe eens een beetje olie aan de glijlagers voor en achter aan de startmotor.
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: zo 27 mar, 2022 09:09
door Jitze
Voor we verder gaan met sleutelen eerst even nagenieten van de Nachtvlucht, goed georganiseerd door het Ei.
Lekker rondje grotendeels door onze eigen stad Dordrecht:
En langzaam wordt het donker:
Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983
Geplaatst: zo 27 mar, 2022 15:03
door Jitze
En nog 1 plaatje omdat hij zo mooi is: