27-mc bakkie

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Gebruikersavatar
berend jan
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: za 7 mei, 2005 17:37
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door berend jan » di 30 aug, 2005 15:57

hee leuk iedee ik heb ook nog een 27mhz bakje ligge hier... (van een packetmodem project dat nooit is gelukt) dus kan ik die ook wel in me eend maken en dan lekker pimpen ermee :) hoever kom je met zon ding een magneet antenne en een standaard 27 mhz bakje ???
Voor mensen die niets hoeven compenseren, 2CV Spécial..

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 30 aug, 2005 18:06

Het bereik hangt van de lengte af. Ik gok dat mijn antenne ca. 30 tot 40 sm lang is (inclusief voet en alles!) maar het bereik is om te huilen.
Afblijven.

Gebruikersavatar
AcaMarcel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 25 aug, 2005 21:26
Locatie: Roosendaal

Bericht door AcaMarcel » di 30 aug, 2005 19:26

Yo,
Een standaard bakkie van 4 of 5 watt heeft normaal een bereik van 5 tot 10 Km, ALS je een goede antenne hebt, welke is 'uitgedipt'. Dit betekent dat de SWR afgestemd moet zijn op het zend signaal. Ofwel; de Staande Wave Ratio van het bakkie moet afgestemd zijn op de antenne. Dit is ook weer gedeeltelijk afhankelijk van de plaatsing van de antenne. Normaliter is een hoog geplaatste antenne het beste. Nabij de motor krijg je weer wat meer interferentie / storingen op je bakkie. Niet schokkend, maar toch. Oja, het 'uitdippen' van je bakkie/antenne gebeurt middels een SWR meter. een klein kastje wat de Wave Ratio meet... Hierop kun je zien of je antenne goed staat afgesteld. Ik heb er zo 1, dus als ik iemand kan helpen, k'oor het wel. P.s. het is lang geleden dat ik deze theorie heb gehad, dus als iemand mij kan verbeteren of aanvullen; graag. Cu. Marcel.
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.

Discusduck
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: za 24 apr, 2004 12:40
Locatie: Anna Paulowna

Bericht door Discusduck » di 30 aug, 2005 19:34

Het bereik is niet verder dan de horizon die de zend- en ontvangst-antenne kunnen "zien". De radiogolven gaan zo goed als rechtuit. Door de kromming van de aarde en gebouwen en bomen wordt dit "zien" beperkt.

Een zo hoog mogelijke antenne is de oplossing.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 30 aug, 2005 20:17

Kijk hier voor veel info over het 27-MC bakkie + antenne.
Afblijven.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » wo 31 aug, 2005 21:35

Mag ik er ook een versterker tussenzetten? om het zendvermogen wat op te schroeven...
IK wil inderdaad nog eens verder gaan om de 27mc zender fatsoenlijk aan de praat te krijgen.
Heb een jaar in Utrecht gewoon en had op het jaarbeursplein sávonds veel lol met de taxi's...
Ook op de snelweg veel plezier aan gehad.

Indien er iemand in de buurt van Lelystad / Tiel / Groningen woont die me met de antenne af te stellen meer kan helpen, mail me effe. bedankt Arnout
met eendige groeten,

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » za 3 sep, 2005 21:47

4 watt is volgens mij de wettelijke limiet qua vermogen. Als je zo'n oud 1/2 watt 22 kanaals bakje hebt kun je er dus nog een versterker tussen hangen, heb je een 4 watt bak en verhoog je dat vermogen nog, dan kun je mot krijgen met oom agent.
Met een beetje fatsoenlijke antenne bereik je in de meeste gevallen meer dan met meer vermogen. (mijn oude 1/2watt bak hangt nu in mijn broers eend en die heeft best een net bereik (3 a 4 km) met een redelijke antenne.)
Hoever wil je komen met je bak? Als je vanuit Marknesse wil praten met iemand uit Maastricht kun je ook gewoon lekker weer een stukje met je eendje rijden! (of gewoon effe bellen)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Matchless
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless » za 3 sep, 2005 23:14

Kun je niet van je auto zelf een antenne maken :lol: . Maar effe zonder gekheid. Wat wil je met zo'n bakkie? Is het niet een hoop rotzooi aanhalen voor niks. Volgens mij, maar ik kan het mishebben hoor, zijn de enige met die bakkies onze truckers nog. Tja en daar kun je, je met een 2cv toch niet onder scharen.

Zo'n bakkie kan handig zijn als je met elkaar onderweg wilt praten, alleen heb ik al moeite om een gesprek te voeren met degene die naast me zit vanwege de herrie. Affijn, voor mij geen bakkie, hooguit een bakkie...... koffie.
Beter een eend dan geen eend

Gast

Bericht door Gast » do 6 okt, 2005 18:01

Nou met meetings en collone tochten is ut wel heel erg handig!! en gezellig!!
En als je samen naar een meeting rijd is ut ook wel handig en gezellig!!!

Gesloten