ja daar gaan we dan... bodemrestauratie

Stel hier je vragen over lassen.
Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » vr 14 nov, 2003 09:10

BlueDuck schreef:Saba is toch met die blokjes op het kitpatroon?? Volgens mij ligt die gewoon bij de Brezan. Anders hebben ze daar vast wel iets soortgelijks.
Witte tube met een blauw vlak en dan zwarte letters SABA maar elke overspuitbare elasctische kit (carroserie) is natuurlijk te gebruiken..
Wat brengt morgen.???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 14 nov, 2003 09:55

Is Saba hetzelfde als Sica Flex ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » vr 14 nov, 2003 09:57

die ken ik niet maar als het een carroserie kit is dan vast wel..
Wat brengt morgen.???

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 14 nov, 2003 14:09

sica flex is fantastisch, maar wel errug duur

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 15 nov, 2003 17:40

LIever duur en goed dan goedkoop en waardeloos (aldus de vrek :lol: )
Afblijven.

melloyello
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: za 31 jan, 2004 19:33
Locatie: Andijk.

Bericht door melloyello » za 31 jan, 2004 20:47

Ik ben momenteel een AZU van 1960 aan het restaureren en de dorpels, voetenbak, deel van het schutbord, bodemplaten, eerste balk onder de laadvloer en wat plaatwerk aan de achterzijde moet worden vervangen. (En wat ik nog tegenkom als ik bezig ben.)

Wil je de deurtjes nog laten passen na vervangen van dorpels, laat dan de koets op het chassis. Hoewel er op het oog niets aan de hand leek, pastten de deurtjes aanzienlijk beter nadat ik een krik onder de A-stijl had gezet.
Ik heb eerst de bodemplaten eruit gehaald. Toen staf 8mm aan de binnenzijde van de deurstijl gelast om de breedtemaat van de deurtjes te behouden. Daarna de dorpels verwijderd, koets opgekrikt, deurtjes ingehangen en gecontroleerd op passing en sluiten en met staf 8mm koetsophoudertjes gelast. Nu kan ik met de nieuwe dorpels inlassen beginnen. Maar eerst komt de eerste balk aan de beurt. Dan dorpels, voetenbak.
Dan gaat de koets van het chassis af om uitgebreid te worden aangepakt. Vervolgens het chassis aanpakken en de koets er weer op. En als laatste de bodemplaten.
De hulpversterkingen laat ik zitten totdat het laatste laswerk is gedaan.

Timo

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » za 31 jan, 2004 20:53

Middag MY ook hier..... :wink: .....
Wat brengt morgen.???

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 30 mar, 2004 00:30

dat gaat lekker hier.
Om ervoor te zorgen dat de zaak op het einde nog een beetje recht staat pas je de volgende methodiek toe:

Verwijder eerst de dorpels en laat de bodemplaten nog zoveel mogelijk zitten.
Doe kant voor kant en controleer met de deuren dat de B post nog recht staat.

zorg dan dat de voetenbak weer vlak staat. als ie rot is zakt de koets over het chassis naar beneden. Met een lange lat of waterpas en 2 steunen onder de dorpel/deurpost de zaak richten tot van links naar rechts de zaak weer vlak is.
Verwijder de voetebak en zet de nieuwe erin, de 2 voorste chassis gaten zijn je richtpunt. Let op dat de voetenbak niet op de draagarmen licht, veel gemaakte fout. De imitatie voetenbak past matig maar is goed bruikbaar met wat aanpassingen.
Als je dit gedaan hebt zijn de bodemplaten een eitje, nog 1 uurtje werk samen! schroef de bodemplaten op het chassis en las ze tegen de dorpels aan, dan voor en achteraan.
en pas DAN gaat de koets van het chassis om af te lassen waar nodig!!!!
je weet nu 100% zeker dat de koets als vanouds weer op het chassis past als je klaar bent!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 30 mar, 2004 09:05

Ik heb mijn koetsje van nieuwe bodemplaten voorzien zonder het chassis erbij, gaat prima als je alles maar zo veel mogelijk op de originele plaats vastklemd die gaten van de platen kloppen bijna nooit op het chassis dus je mag er best wel een paar wat ruimer maken om passend te maken..
Wat brengt morgen.???

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 30 mar, 2004 12:56

ik heb al heel wat bodemplaatjes vervangen, zowel moderne als oude eend alsook ami's, de gaten passen bij mij altijd prima!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » di 30 mar, 2004 15:42

catscit schreef:ik heb al heel wat bodemplaatjes vervangen, zowel moderne als oude eend alsook ami's, de gaten passen bij mij altijd prima!
sorry had het in dit geval over imitatie (iets dikkere) plaat materiaal...
Het gaat ook niet over cm maar mm.... beetje vijllen..

Maar het gaat meer over dat het zonder chassis ook prima gaat.mits je de dorpels laat zitten of eerst vervangt...
Wat brengt morgen.???

Gast

Bericht door Gast » di 30 mar, 2004 16:05

Teun schreef:sorry had het in dit geval over imitatie (iets dikkere) plaat materiaal...
Het gaat ook niet over cm maar mm.... beetje vijllen..

Maar het gaat meer over dat het zonder chassis ook prima gaat.mits je de dorpels laat zitten of eerst vervangt...
en daar ben ik het dus maar in beperkte mate mee eens.
Ik heb al genoeg slecht inelkaar gebakken eenden gezien.
Als je de beschreven procedure volgt is het risico dat er iets achteraf niet past een stuk kleiner. Alles KAN maar jezelf het leven ingewikkelder maken als het al is is een vak apart.

Ik ken een man die geef je een berg vlakke plaat en dan last hij er een traction koets van. Dat kan ook, maar is voor de meeste van ons niet weggelegd.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 8 apr, 2004 16:31

je hebt ook strijkkit kan je met een kwast over de naden zetten en daarna overschilderen hebben ze vast wel bij de brezan.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » do 8 apr, 2004 17:37

Frank Munneke schreef:je hebt ook strijkkit kan je met een kwast over de naden zetten en daarna overschilderen hebben ze vast wel bij de brezan.
Practisch elke kit die je op je eendje smeert moed je uitstrijken anders heb je de kans dat er nog een boel ruimte overblijfd tusen kit&plaatwerk..

ziet er ook wat netter uit..
Wat brengt morgen.???

Gesloten