Pagina 2 van 2

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: ma 2 nov, 2020 20:11
door Marco250
Erikjan schreef: ma 2 nov, 2020 18:57 ok duidelijk, dan is het ook wel logisch dat hij het niet doet als die blauwe de voeding is van de eend krijgt het startrelais nooit spanning.

Goed om te weten trouwens voor de eend die ik aan het bouwen ben. :) Ik denk dat wij bij onze andere eenden die plus gewoon op de accu hebben aangesloten.
Ga nou niets veranderen! In het elektrisch schema wat je vindt onder alledag is de voeding (de plus) van de auto afgetakt bij de accu. (zie schema)
Bij mijn auto is dat niet zo en zit de voeding van de auto op de "dikke" plus van de accu op het startrelais.
In feite maakt dat niets uit natuurlijk. Het is maar net hoe de draadboom is opgebouwd.
Wat ik ook op de foto lijk te zien is dat de blauwe draad aan de geschakelde kant van het startrelais zit, dan doet de auto helemaal niets meer. Ook bijvoorbeeld de claxon niet.

Maar vonken mag ook niet! Tenzij er "geknutseld" is aan de bedrading.

Knoei niet aan de bedrading! Volgens mij is aan de blauwe draad een geel kabelschoentje geknepen wat niet zo lekker vastzit daar onder die moer. Gebruik liever een oog met een passend gat en een speciale tang om het kabelschoentje aan te knijpen. Een geel kabelschoentje is voor 6mm2 (dikte van de draad) en een blauwe voor 2,5mm2.
De blauwe draad is een draad rechtstreeks van de accu, voedt de hele auto en is niet gezekerd.

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: ma 2 nov, 2020 21:01
door Marco250
Ik heb nu twee vraagbaken voor mij liggen, één tot 1975 en één tot 1982. (Ik had zoiets van nou wil ik het weten ook :wink: )

In de oudere schema's is de voeding van de auto afgetakt van het startrelais, in de nieuwere van de accu. Het klopt dus dat je in het éne geval drie draden aan de startmotor hebt zitten en bij de andere, de latere bouwjaren twee.

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: di 3 nov, 2020 21:06
door Hanneke
RobM schreef: zo 1 nov, 2020 16:09 ik denk dat de gele goed zit (draad die startrelais bekrachtigd). Die heeft ook een rode markering.
Maar dat de blauwe fout zit. De blauwe moet bij de dikke plus op om de auto van stroom te voorzien.

Zullen we er een stappenplan van maken? Als je met deze draden fouten maakt vliegt je draadboom in de fik.
Als Hanneke in de buurt van zwolle woont wil ik van de week wel even langs rijden.

Gr Rob
quote=RobM post_id=298518 time=1604243385 user_id=2279]
ik denk dat de gele goed zit (draad die startrelais bekrachtigd). Die heeft ook een rode markering.
Maar dat de blauwe fout zit. De blauwe moet bij de dikke plus op om de auto van stroom te voorzien.

Zullen we er een stappenplan van maken? Als je met deze draden fouten maakt vliegt je draadboom in de fik.
Als Hanneke in de buurt van zwolle woont wil ik van de week wel even langs rijden.

Gr Rob
[/quote]

Hallo Rob, je had gelijk. De bestelde multimeter was niet aangekomen. Zo juist met gevulde accu weer richting garage. Blauwe draaadn op de dikke plus gezet, accu min aangesloten, tik met plus, geen vonk. En starten.....
Hij deed het!!! Alles weer afgehaald en verder deze week met nieuwe schoentjes oogjes, alles goed vastzetten. Een chokekable wil ook helpen. Heel erg bedankt iedereen!!

Gr. Hanneke

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: di 3 nov, 2020 21:43
door RobM
Mooi, ook weer opgelost.

Succes met klussen.

Gr Rob

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: di 3 nov, 2020 22:21
door Erikjan
Top, dat hij het weer doet.

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: wo 4 nov, 2020 16:52
door Marco250
Je zou even in het topic "conversie Charleston geel zwart" moeten kijken, in één van de laatste berichten zie je toevallig de blauwe en de gele draad op de foto. Misschien hoef je niet zo ver te gaan om tekstjes op je draden te zetten maar je kunt wel zien dat het kabelschoentje, met een oogje, keurig is aangeknepen. Dat is het verschil als het met een echte kabelschoentang gedaan wordt. Het zit wel veel beter en netter vast! Succes!

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: wo 4 nov, 2020 17:19
door Marco250
Deze bijvoorbeeld:

https://www.allekabels.nl/krimptang/33/ ... gL0NvD_BwE

Deze doet het ook wel, maar veel minder mooi!
https://www.bol.com/nl/p/kabelschoentan ... 002174648/

Deze heb ik, voor proffesioneel gebruik (het is maar wat je wilt natuurlijk :wink: )
https://www.klusspullen.nl/a/233934/kle ... gKevPD_BwE

Dit schoentje voor je gele draad, is geïsoleerd (ook veel netter).
https://www.allekabels.nl/kabelschoen-a ... choen.html

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: zo 8 nov, 2020 11:53
door Data58
Dit is de kracht van het forum. Het blijkt dat we medeforummers met beperkte kennis goed kunnen helpen. Wijze les is maak van te voren foto’s wanneer je zaken los haalt en vervangt. Ook zoals aangegeven met elektra. Meten is weten, de stroom kan hoog oplopen bij een accu die wordt kortgesloten. Weet wat je doet. Stappenplan en niet zomaar gaan wisselen is een hele goede tip.

Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen

Geplaatst: zo 8 nov, 2020 12:38
door Hanneke
Marco250 schreef: wo 4 nov, 2020 17:19 Deze bijvoorbeeld:

https://www.allekabels.nl/krimptang/33/ ... gL0NvD_BwE

Deze doet het ook wel, maar veel minder mooi!
https://www.bol.com/nl/p/kabelschoentan ... 002174648/

Deze heb ik, voor proffesioneel gebruik (het is maar wat je wilt natuurlijk :wink: )
https://www.klusspullen.nl/a/233934/kle ... gKevPD_BwE

Dit schoentje voor je gele draad, is geïsoleerd (ook veel netter).
https://www.allekabels.nl/kabelschoen-a ... choen.html
Dankje voor de tips. Een kabeltang heb ik, maar mindere kwaliteit. Nu het geheel weer loopt ga ik de aansluitingen nalopen en goed en veiliger vastzetten. Dankje nogmaals