Michiel van G. schreef: ↑wo 24 mei, 2023 20:57
als dit alles is... Mijn Dyane lekt ook altijd wat olie. Zeker als hij goed warm is.
Ja dit was inderdaad alles, niet veel, maar toch iets..
Handjes schreef: ↑za 27 mei, 2023 11:31 Welke pakking gaat het hierover? Als je een pakking beschadigt met aandraaien, dan heb je het echt veeeel te strak aangedraaid.
Het gaat om de KLEPPENDEKSELPAKKING 2CV4/6, SPECIALE UITVOERING uit Zutphen.
Omdat er lekkage was heb ik bij beide kanten het klepdeksel een extra halve slag gegeven. Eén kant was de lekkage over en de andere kant niet. Daar bleek de pakking beschadigd.. Deze heb ik goed schoongemaakt en voorzien van een dun laagje vloeibare pakking weer teruggeplaatst.
Handjes schreef: ↑za 27 mei, 2023 11:31
Let goed op bij vastdraaien. Kleppendeksels kunnen krom worden bij te strak aandraaien. Schroefdraden kunnen beschadigen, etc. Handvast is meestal voldoende: ik draai de meeste zaken met een ringsleutel vast tot ik met 1 vinger bijna geen kracht meer kan zetten. Oliefilter ook handvast (geen tools gebruiken). Altijd rubberen pakkingen even insmeren met een vingertje verse olie.
De klepdeksels heb ik eerst met de hand vast gedraaid en daarna, zoals voorgeschreven, nog 1,5 slag met sleuteltje 12 gedraaid.
Het oliefilter heb ik handvast gedraaid met uiteraard de pakking voorzien van een vingertje olie.
Handjes schreef: ↑za 27 mei, 2023 11:31 Kleppendeksel is dan al jaaaren niet open geweest.
Dan zijn de kleppen waarschijnlijk ook in geen 15 jaar gesteld. Inmiddels gedaan hoop ik?
Kleppendeksels zijn er inderdaad al vele jaren niet af geweest, ik vermoed zo rond de 10 jaar geleden voor het laatst.
De olie is wel om het jaar ververst, maar de kleppen waren al vele jaren niet gesteld.
Deze heb ik nu wel gesteld, maar ze stonden (misschien verbazingwekkend..) helemaal perfect.
Handjes schreef: ↑za 27 mei, 2023 11:34
Hoogstwaarschijnlijk zijn het dus kromme kleppendeksels, maar voor de volledigheid zou ik ook nog even kijken naar je oliedruksensor. Die gaan ook regelmatig kapot.
Vanmiddag heb ik de Eend na een rit van ongeveer 100 km om 5 uur weer binnen gestald. Zojuist gekeken en er was na 4,5 uur nog geen druppel lekkage te zien. Misschien gaat het nu goed...
Kan mij niet voorstellen dat de kleppendeksels krom zijn, maar mocht ik maandag toch alsnog weer een beetje olie onder de Eend vinden, bestel ik de volgende keer nieuwe kleppendeksels.
Handjes schreef: ↑za 27 mei, 2023 11:34En voor het mooie ook even je ventilator (en de flap erachter) er uit halen (lees goed de instructies hoe dit moet en hoe je deze weer moet vastzetten (niet te strak!) in het Eendelogie handboek) en de krukaskeering bekijken.
Ik heb alleen het handboek van Haynes, maar wil graag meer handboeken hebben. Waar is het Eendelogie handboek te vinden?
Iedereen zeer vriendelijk bedankt voor alle reacties!! Dit heeft mij zeker geholpen.
Ik hou jullie op de hoogte van de e.v.t lekkage.
Gaandeweg zullen er nog wel meer vragen komen.
Vandaag heb ik ook geprobeerd om de kantelmesjes te smeren, maar de laatste garage waar mijn vader de Eend in onderhoud had heeft alles onder de zwarte 'blubber' tectyl geblubberd waardoor smeren niet ging.
Ik zal eerst een laagje tectyl moeten verwijderen voordat het gesmeerd/geolied kan worden..,(en ook zal ik dit moeten doen bij de veerpotten die ik wil voorzien van een likje verse wonderolie)
Kortom, we zijn en blijven bezig