Pagina 2 van 7
Geplaatst: do 22 sep, 2005 23:11
door Delfosso
inmijneendje schreef:Ga je de eend weer zelf schilderen met een roller of gaat ie naar de spuiter. Wat voor kleur die moet worden is lastig. Klassiek of opvallend of juist orgineel. Je zou eigenlijk elk jaar moeten wisselen.
Maar je huidige laklaag is die niet meer goed dan, die heb je toch niet zo lang geleden erop gerolt icm owatrol??
Ja we gaan weer zelf aan het schilderen, net als de eerste keer alleen nu niet met gamma verf maar met autolak, en toen hadden we ook al owatrol gebruikt.
De huidige laag is na drie jaar een beetje dof geworden, dus moet vervangen worden.
Ik heb hier op het forum een recept gezien dat mij heel goed lijkt te werken (zie je eigen auto Delfosso) recept is ook van jou geloof ik. Dus ik ga dat gewoon volgen met de zelfde merken primer en lak en dan moet het goed gaan komen en natuurlijk owatrol.
Over een paar weken kunnen we beginnen dan is de eend terug van zijn chassis wissel en is de ribbelkap opgebouwd, dan alleen nog even schilderen en dan kunnen we weer een paar jaar verder.
groetjes
inmijneendje
Das mooi misschien zie ik je eendje nog staan bij Eendenspul ik ga 4 oktober voor APK of is ie dan al weer omgebouwd?
Geplaatst: do 22 sep, 2005 23:18
door inmijneendje
Das mooi misschien zie ik je eendje nog staan bij Eendenspul ik ga 4 oktober voor APK of is ie dan al weer omgebouwd?
Hij zegt hem in een week af te hebben en moet hem as zaterdag brengen, maar heb tegen Jan gezegt dat hij niet hoeft te haasten mag er ook langer over doen. Dus dan heb je kans dat je ze ziet en wordt ze ook een keer gespot, alleen zal dan de oude motor kap en achterklep met beschilderingen allang veilig bij mij in de schuur liggen want die blijven bestaan in hun oude glorie.
Ik hoor wel van je of je hem hebt gespot en succes met je keuring
groetjes
inmijneendje
Geplaatst: vr 23 sep, 2005 07:24
door Frank Munneke
Hoi
Autolak kan niet op gammalak, dat reageert met elkaar. ook is autolak niet of slecht te rollrn. Haal voor een mooi en duurzaam resultaat industrielak of hele goede verf, van sigma oid. Ga gewoon naar een echt goede verfzaak en laat je daar adviseren.
groet Frank
Geplaatst: vr 23 sep, 2005 17:38
door inmijneendje
Autolak kan niet op gammalak, dat reageert met elkaar. ook is autolak niet of slecht te rollrn. Haal voor een mooi en duurzaam resultaat industrielak of hele goede verf, van sigma oid. Ga gewoon naar een echt goede verfzaak en laat je daar adviseren.
Als je het recept leest dan kan het, daar is speciale primer voor die toevallig ook in het recept gebruikt wordt door Delfosso, die heeft namelijk het op de zelfde manier gedaan, en rollen gaat wel goed heb het al eens gedaan. Ik weet niet precies waar het recept staat maar iniedergeval op dit forum.
groetjes
Inmijneendje
even een toevoeging over de primer:
EPIFANES Multi Marine Primer : de alles-in-één primer
Categorie: Onderhoud aan motor-, zeil- en roeiboten
donderdag 25 augustus 2005 @ 15:02 CEST
Universeel toepasbare ééncomponent primer die alle specifieke eigenschappen van afzonderlijke primers voor diverse ondergronden boven de waterlijn combineert.
Inzetbaar als basis- of tussenprimer op : Hout, staal, polyester en overige harde kunststoffen (PVC), aluminium en overige non-ferro metalen, zink en verzinkte metalen, bestaande ééncomponent én tweecomponent primers en verven.
Door de speciale samenstelling kan Epifanes Multi Marine Primer al na 12 uur (18°C.) worden overgeschilderd met ééncomponent aflakken. Na 48 uur (min. 18°C.) zelfs met tweecomponent aflakken, zoals Epifanes Epoxy Primer en Epifanes Poly-urethane.
Door Epifanes Multi Marine Primer als schakelprimer te gebruiken is het mogelijk om van een ééncomponent verfsysteem over te stappen naar een tweecomponent verfsysteem zonder de bestaande verf te moeten verwijderen. Vanzelfsprekend kan met deze primer ook worden overgeschakeld van een tweecomponent verfsysteem naar een ééncomponent verfsysteem.
Verder beschikt Epifanes Multi Marine Primer ook nog over : Goede vulling van de houtnerf, uitstekende roestwering, goede hechting op diverse ondergronden, hoog dekkend vermogen, snelle droging en uitstekende schuurbaarheid.
Epifanes Multi Marine Primer is een "alles-in-één" primer met toepassing boven de waterlijn op diverse ondergronden en een unieke schakelfunctie.
Kleuren
wit en grijs
Verpakking
750ml. - 2000ml. - 4000ml.
Meer info op
www.epifanes.nl
Geplaatst: za 24 sep, 2005 08:49
door inmijneendje
nog een uurtje en dan moet ik afscheid nemen van ons eendje, gelukkig is het maar voor een paar weken en kan ze daarna er weer voor jaren tegen.
groetjes
inmijneendje
Geplaatst: zo 25 sep, 2005 11:32
door Matchless
Ik zou ook niet beginnen aan autolak. Ik heb een goede verfboer in de buurt die het me al afgeraden had. Eigenwijs als ik ben heb ik het toch gedaan. Zelfs met diverse toevoegingen om het beter te kunnen rollen/kwasten is het niet mooi geworden. Die troep kost een hoop geld en droogt op achter je kwast. Als je er een 2e keer overheen gaat krijg je ernstige strepen. Je mag het resultaat komen bekijken bij me als je het niet geloofd.
Zoals hierboven vermeld staat gewoon industrielak op kleur laten mengen. Dit smeert/rolt lekker weg en zit er goed op. Het wordt o.a. op graafmachines gebruikt. Bovendien is het vele malen goedkoper dan autolak.
Geplaatst: zo 25 sep, 2005 19:40
door Delfosso
Beste mensen,
Ik wil even duidelijk stellen dat de Beer Synthetisch autolak geweldig te rollen is en gaat glimmen ook. Het wordt natuurlijk niet zo heel erg strak als dat je het laten spuiten door een profesional, maar zeker beter dan met gamma verf.
Verder wil ik hier niet over gaan discuseren kom anders maar eens naar mijn eend kijken want die heb ik gerold met autolak. Wel eerst Epifanes pakken kan er niets gebeuren.
Ooo ja en lekker aanmengen met owatrol loopt prachtig uit. En Owatrol vertraagd het droogproces enorm waardoor je alle tijd heb om oneffenheden rustig weg te rollen. Zonder Owatrol is het resultaat idd streperig omdat het te snel droogt.
Geplaatst: zo 25 sep, 2005 19:57
door Matchless
Tja, dat had ik eerder moeten weten. Dat met die Owatrol. Maar goed hij roest voorlopig niet meer, dus ik laat het ook maar zo. Voordeel is ook weer van het niet strak zijn, dat je bij een kleine schade gewoon de kwast met verf pakt en klaar.
Geplaatst: ma 26 sep, 2005 20:50
door SanMar
Voor iedereen die het recept van Delfosso nog eens wil lezen:
Eerst goed schuren en plamuren (de schoonheidsfoutjes in mijn eend zijn het resultaat van ongeduld met plamuren en schuren waardoor je soms oneffenheden ziet)
Dan koopt met Epifanes multimarine primer en de Beer synthetische autolak in de juiste kleur.
Eerste laag: Epifanes verdund met 50% owatrol
Tweede laag: Epifanes verdund met 25% owatrol
Derde laag: de Beer verdund met 25% owatrol
Vierde laag: de Beer verdund met 50% owatrol
ALs rollertje neem je een harig rolletje dus niet die schuimplastike.
Tussen alle lagen goed schuren korrel 600 natschuurpapier.
De laatste laag meer owatrol in doen, wanneer je dan gaat rollen krijg je belletjes in je lak niet schrikken maar doorrolllen. Even paar minuten wachten en dan het stukje rustig uitrollen (alle oneffenheden vloeien prachtig uit)
Daarna uitharden (keertje wassen met een scheutje azijn)
Dan met grove commandant poetsen
Daarna met turtlewax fpthe oppoetsen
Geplaatst: do 6 okt, 2005 21:28
door inmijneendje
De chassis wissel is geslaagd, nog een paar kleine dingen en ik kan haar zaterdag weer op gaan halen, ook het projekt met de ribbelkap is geslaagd.
hieronder nog een aantal foto's
groetjes
inmijneendje
Geplaatst: do 6 okt, 2005 22:14
door Matchless
Ziet er goed uit. Ik zou alleen die knippers rechthoekig maken en je lampstang inkorten. Maar misschien is het een kwstie van wennen.
Welke kleur wordt ie nu?
Geplaatst: do 6 okt, 2005 22:18
door inmijneendje
ben daar nog niet klaar mee, komen nog andere spatborden op en miss doe ik de lampen steunen nog wel inkorten (als dan de orginel kap nog past)
groetjes
inmijneendje
Geplaatst: do 6 okt, 2005 23:58
door Punky
Ziet er goed uit joh!!!
Heb je nu veel moeten verbouwen voor die kap?

Geplaatst: vr 7 okt, 2005 16:46
door inmijneendje
Heb je nu veel moeten verbouwen voor die kap?
valt wel mee (heb het zelf niet gedaan) maar zoals ik het zag hoeft je niet veel aan te passen, zal van het weekend wel foto maken van onder de kap
groetjes
inmijneendje
Geplaatst: za 8 okt, 2005 17:07
door inmijneendje
Sorry Sorry, heb helaas nog geen tijd gehad om naar mijn garage te gaan ivm weekendje weg op de laaste minuut.
Doe dit zo snel mogelijk
groetjes
inmijneendje